וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לה קארה, המרגל שלא רצה לחזור מהכפור

טלי גולדשטין

14.9.2008 / 11:53

ג'ון לה קארה, מחבר ספרי הריגול הנודע עבד כסוכן ביון בשנות ה-60 ברשות הביון הבריטית MI6. זהותו נחשפה ע"י המרגל הכפול קים פילבי

סופר ספרי המתח והריגול הנודע ג'ון לה קארה חשף היום (ראשון) כי התפתה לערוק לברית המועצות במהלך המלחמה הקרה. לה קארה, ששמו האמיתי הוא דיוויד קורנוול, חיבר את ספרו הראשון בעודו עובד ברשות הביון הבריטית MI6. לדבריו, הוא לא נמשך לקומוניזם, אלא היה מסוקרן לגלות כיצד נראים החיים מאחורי מסך הברזל בשנות ה-60.

לה קארה נולד ב-1931 בדורסט שבבריטניה. ב-1959, גויס לשירות הריגול הבריטי ושירת כמרגל בגרמניה, תחת הכיסוי של דיפלומט בריטי. לאחר שנחשפה זהותו, שב לה קארה לאנגליה והחליט לכתוב מותחן על חוויותיו. כך נולד, ב-1961, ספרו הראשון, "חיוג אל השאול".

ספרו השלישי, "המרגל שחזר מהכפור", זכה להצלחה עצומה בעולם כולו, ורבים רואים בו עד היום את מותחן הריגול הטוב ביותר שנכתב. בין ספריו האחרים שתורגמו לעברית: "החייט מפנמה", "המתופפת הקטנה", "בית רוסיה" ו"הגנן המתמיד".

בראיון ל"ניוז ריוויו", אמר לה קארה: "כשאתה מרגל זמן רב, ככל שאתה מתקרב יותר ויותר לגבול, זה נראה קל יותר לעשות קפיצה קטנה וגלות מה מסתתר מהעבר השני". כנשאל האם אכן התפתה לעשות את הקפיצה, ענה: "כן, היו זמנים בהם הפיתוי היה גדול".

עריקות היתה הופכת את הבדיה למציאות בעוד חייו של לה קארה מתמזגים עם חיי דמותו הבדיונית האהובה ג'ורג' סמיילי, גיבור ארבעה ספרים של לה קארה וסוכן ביון שתפקידו היה לחשוף מרגלים כפולים.

אמירותיו של לה קארה מרתקות במיוחד על רקע העובדה כי זהותו כמרגל בשנות ה-60 נחשפה כאשר המרגל הכפול המפורסם ביותר של התקופה, סוכן הק.ג.ב. קים פילבי, העביר את שמו לרוסים ולמעשה בגד בו. פילבי איבד את תואר האבירות OBE של מסדר האימפריה הבריטית, אך במוסקבה זכה לשבחים וקיבל את אחד מהאותות הנכבדים ביותר בברית המועצות, אותו מסדר הדגל האדום.

ב-1987 נפלה לידי לה קארה ההזדמנות לסעוד עם פילבי באמצעות מתווך רוסי, אך הוא סירב. "לא יכולתי לעשות זאת. הוא היה אחראי לשליחת סוכנים בריטים רבים אל מותם – 40 או יותר באלבניה", אמר לה קארה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully