וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלייבור מתכננים להדיח את ר"מ בריטניה

טלי גולדשטין

14.9.2008 / 10:28

המזימה נגד גורדון בראון רוקמת עור וגידים: חברי פרלמנט דרשו את הדחתו ועריכת בחירות חדשות. בראון מגיב בפיטורי המורדים

חברי פרלמנט ממפלגת הלייבור מתכננים להדיח את ראש הממשלה גורדון בראון מהשלטון באמצעות הפיכה בתוך קבינט, כך חשף הבוקר ה"סאנדיי טלגרף". לפי הדיווח, עשרה שרים לשעבר בממשלה דרשו אתמול (שבת) באופן פומבי את הדחתו של בראון ועריכת בחירות חדשות. המהלך הדרמטי בא בעקבות פיטוריה של חברת הפרלמנט סיובן מק'קדונף לאחר שזו קראה לפיטורי בראון. מק'קדונף, שנאמנותה ללייבור היתה תמיד ללא עוררין, מעולם לא הצביעה נגד הממשלה קודם לכן. בארי גרדינר, נציג מיוחד של בראון, אמר כי הגיע הזמן לשינוי בהנהגה משום ש"הציבור הפסיק להקשיב לגורדון בראון" ו"הוא אינו ראש ממשלה אהוד".

במאמר ל"סאנדיי טיימס", האשים גרדינר את בראון ב"איבוד אמון הציבור ובתמרונים פוליטיים שהציבור אינו מבין".

לדברי מק'קדונף, היא אינה מצטערת על שתמכה בהדחת בראון, למרות המחיר היקר שצעד זה גבה ממנה. "זהו משחק אכזרי. אך כששלחתי את המכתב, ידעתי מהן ההשלכות האפשריות. אנו נמצאים בזמנים קשים. הכלכלה במיתון. אנשים חוששים. זוהי המאה ה-21 ועליך להעביר מסר כלשהו", אמרה.

עשרות חברי פרלמנט דורשים עתה כי מפלגת הלייבור תתכונן לבחירות מוקדמות. המהלך המרדני זוכה לתמיכה חשאית גם מצד שרים מכהנים בממשלה. מסקר שערכה חברת הסקרים "יוגוב" עבור ה"סאנדיי טיימס" עולה כי מפלגת השמרנים צברה יתרון של 19% על פני מפלגת הלייבור, 27%-46%.

העוזר הפרלמנטי אריק ג'ויס פירסם אולטימטום חד משמעי לבראון לאחר שחיבר מאמר המותח ביקורת חריפה נגד הנהגתו: "בשבועיים הבאים בראון צריך להבהיר האם הוא יכול לשנות את המצב לחלוטין או האם הוא חסר יכולת", אמר. פרנק פילד, שר הרווחה לשעבר, דרש כי הקבינט ימצא בתוכו את האומץ להציל את המפלגה. "זוהי האסטרטגיה היחידה שנותרה לנו על מנת להביא לשינוי בהנהגה הקבינט נכשל עד כה למלא את תפקידו", אמר.

ג'ואן רייאן, סגנית יו"ר מפלגת הלייבור ונציגה מיוחדת לקפריסין, הפכה אתמול לחברת הפרלמנט השניה שאיבדה את משרתה. לדבריה, "האנשים במפלגה שיכולים להנהיג ויש להם מה להציע, צריכים לצעוד קדימה". עם זאת, הם לא הסכימו עדיין מי יהיה יורשו של בראון. המועמדים המובילים הם שר החוץ דיוויד מיליבנד, אלן ג'ונסון, שר הבריאות והארייט הרמן, סגנית בראון.

הטקטיקות של חברי הפרלמנט המורדים, מרביתם תומכי טוני בלייר לשעבר, גונו על ידי נאמני בראון, שהאשימו אותם בסיוע למפלגה השמרנית.

ציד המכשפות של בראון

מנהיגותו של בראון עמדה באחרונה תחת אש צולבת, במיוחד לאחר שמיליבנד אמר בריש גלי כי מפלגת הלייבור נדרשת לשינוי חדש וקיצוני, במידה שתצליח לזכות בכהונה רביעית. בטור שכתב לעיתון "גרדיאן", מתח מיליבנד ביקורת עקיפה על הסגנון הפוליטי של ההנהגה הנוכחית בבריטניה ועל כושר המנהיגות של בראון.

כעשרה שרים מהלייבור אמרו כי הם שוקלים להתפטר כדי להוות אופוזיציה לבראון. הרעיון של פרישת שרים מהממשלה מרצון עלה בעקבות ההפסד הצורב של הלייבור בבחירות המקומיות במזרח גלזגו - אחד מהמחוזות שהיו בעבר נאמנים ביותר למפלגת הלייבור בבחירות - לטובת המפלגה הסקוטית הלאומית. מהלך דומה נעשה בזמן "ספטמבר השחור" של טוני בלייר, ראש הממשלה הקודם, שנאלץ להודיע על פרישה מוקדמת עקב שורה של התפטרויות בממשלה.

בתגובה למהלך החתרני, פתח בראון בציד מכשפות, שמטרתו להוכיח כי אכן מרחף איום ממשי על ראשו. לפי דיווח ה"טלגרף" הבריטי, צוות נאמן של יועצים גויס למשימה לזהות שרים וחברי פרלמנט המעורבים בקנוניה להדחת בראון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully