וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ: "חלום ארץ ישראל השלמה נגמר"

פנחס וולף

14.9.2008 / 14:04

אולמרט אמר את הדברים במהלך דיון על חוק פינוי פיצוי בממשלה. השר רמון: "כחמישית מהמתנחלים יסכימו להתפנות תמורת פיצוי הוגן"

"חלום ארץ ישראל השלמה נגמר", כך אמר היום (ראשון) ראש הממשלה אהוד אולמרט, במהלך דיון בממשלה על חוק פינוי פיצוי. לדבריו, "אין יותר דבר כזה. מי שמדבר כך רק משלה את עצמו".
במהלך הדיון הציג המשנה לראש הממשל חיים רמון לשרים סקר, לפיו כמעט חמישית מהמתנחלים הגרים מזרחית לגדר ההפרדה מוכנים לעזוב את ביתם כבר עכשיו, תמורת פיצוי הוגן.

את הסקר ערכה עבור רמון חברת "מאקרו". רמון מבקש לאפשר למתנחלים למכור את נכסיהם בהתנחלויות למדינה ולשוב ולהתגורר בתחומי הקו הירוק. לטענת רמון, 18 אחוז מהמתנחלים הביעו רצון להתפנות. הציפייה היא שלאחריו יבואו גלי פינוי נוספים.

עלות התכנית הצפויה היא 2.6 מליארד שקל. על פי התוכנית, הפיצוי ליחידת דיור, לפני הפיצוי על העסקים, יהיה מליון ו- 100 אלף שקל. התוכנית מתייחסת לכ- 61 אלף ו- 800 מתנחלים הגרים מזרחית לגדר ההפרדה. מתנחל שיבקש לעבור לגליל יקבל תוספת פיצוי של 15 אחוז. אלו שיעברו לנגב יקבלו תוספת פיצוי של 25 אחוז.

לדברי השר רמון, "פינוי של תושבים הגרים ביהודה ושומרון הוא שלב בלתי נמנע עבור כל מי שמאמין בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. אמירה של הממשלה שישראל איננה מתכוונת להמשיך לשלוט בשטחים ממזרח לגדר תחזק את ישראל, הן במו"מ מול הפלסטינים והן במעמדנו בקהילה הבינלאומית. תוכנית כזו תאפשר לנו לחזק את גושי ההתיישבות שנמצאים בשטחי יו"ש מערבית לגדר, ולהיאבק על השארתם בריבונות ישראלית".

רמון הוסיף כי "כרגע איננו רואים באופק הגעה להסכם מדף או הסדר עקרונות, והאיום הגדול ביותר היום מבחינה מדינית הוא התפיסה, שמתחזקת גם בקרב הפלסטינים המתונים וגם בקרב הקהילה הבינלאומית, של מדינה אחת לשני עמים. קבלת התוכנית תחליש ותבלום את קידום הרעיון המסוכן הזה".

מועמדי קדימה מתנגדים

ארבעת המועמדים לראשות קדימה הודיעו שהם מתנגדים להעלות הדיון בשלב מוקדם כל כך בממשלה. היחידים שתמכו בקיום הדיון היו שרי העבודה, ומספר שרים בקדימה, ביניהם ראש הממשלה אהוד אולמרט ויוזם התוכנית, חיים רמון.

שרת החוץ ציפי לבני אמרה בדיון כי "לא צריכה להתקבל היום החלטה. המחשבה קדימה ותכנון זה דבר ראוי אך העיתוי לא מתאים להחלטה. אני מאמינה גם שראוי לעודד התיישבות במקומות כמו הנגב והגליל כציונות מאחדת ולא לעודדה במקומות שנויים במחלוקת אך זו לא ההצעה שלפנינו. מתנהל מו"מ, עמדתנו בו היא שאין לקבוע גבול בנפרד מסוגיות אחרות שחשובות לנו - כמו מה יקרה בצד השני שלו וערבויות הביטחון. באנאפוליס קבענו שהיישום של ההסדר יידחה עד שיינקטו כל הצעדים הדרושים לשינוי המצב בשטח".

לטענת לבני, "העיקרון הזה מייצר שלב ביניים שבו ניתן יהיה לממש רעיון כזה. גם בתום המו"מ, משנקבע גבול עד ליישום שאר ההסכם ניתן יהיה להניע החלטה כזו וליישם אותה. קבלת החלטה בכל הקשר אחר זולת סיום המו"מ תהווה הפסד כפול – זה גם ייפגע ביכולת המו"מ להגדיר את הגבול בהקשר הראוי וגם זה לא יקל עלינו לחזק את גושי ההתיישבות שכן ישראל שוב תואשם בנקיטת צעדים חד צדדים".

השר לביטחון הפנים והמועמד לראשות קדימה, אבי דיכטר, הביע גם הוא התנגדות לתוכנית שרקם חיים רמון. "עצם הדיון בממשלה על סוגיית פינוי-פיצוי, לפני הסכם כלשהו עם הרשות הפלסטינית, יש בו משום רתימת עגלה לפני הסוסים", אמר. "אין צורך להתחיל ביישום החוק טיפין טיפין. גם אם יהרסו בתים שניתן להרסם, האכיפה שלא לבנותם מחדש תהיה בעייתית, רווית התכתשויות משפטיות ואולי אף אלימות. אני סבור שהתכנית רק תחליף את התושבים הלא אידיאולוגים בתושבים אידיאולוגים קיצוניים יותר. העיסוק במהות ובעיתוי שגוי".

בימין תוקפים את התכנית

יוזמת פינוי פיצוי משטחי הגדה התחילה כתוכנית של חברי הכנסת אבשלום וילן (מרצ) וקולט אביטל (עבודה) לפני מספר חודשים. על פי הצעת החוק, יתאפשר לתושבי 74 התנחלויות שמוגדרות "מבודדות" למכור את ביתם למדינה, בתמורה לפינויים מהיישוב ואטימת הבית. מי שינסה לפרוץ את הבית האטום, דינו יהיה חמש שנות מאסר.

יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, תקף בישיבת הממשלה את היוזמה: "מי שמוביל לפיצוי תושבים יוביל לפינוי ירושלים ולמחיקת הזהות היהודית. מדובר בחוק שהוא מגה טעות אסטרטגית, המציג את ישראל כחסרת עקרונות. עם ישראל עדיין לא שוקם מגירוש ארור ויש מי שרוקם גירושים נוספים. מדובר ברצון לא ברור לצבוע את ספרי ההיסטוריה של עמנו בכתם שחור נוסף. ש"ס תעשה הכל כדי למנוע מהלך שערורייתי שכזה. אני מזמין את כל מי שלא מצוי בעוצמת ההרס של המהלך, שייצטרף אלי לסיור שטח".

בליכוד תקפו אמש בחריפות את קיום הדיון. "הלהיטות של ממשלת קדימה לעשות ויתורים חד צדדים אינה יודעת שובע", הם אמרו. "להיטות זו באה לידי ביטוי בהצעת חוק 'פינוי-פיצוי' שמטרתו לפצות אזרחים ישראלים לנטוש חבלי מולדת, בעוד שהדבר רק יעודד את גורמי הטרור ויחליש את כוח עמידתה של ישראל".

ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד) אמר כי "במקום להתפנות מכיסאותיה הממשלה עוסקת בניסיון חסר שחר לפנות את התושבים הנאבקים יום יום מול הסתה וטרור. בכל ישוב ברחבי המדינה שבו יציעו פיצויים נדיבים למוכנים לעבור ליישוב אחר ימצאו רבים שיסכימו לכך. העובדה שהחוק שבו מדובר אינו מתמקד בתל אביב או בהרצליה אלה דווקא ביישובים העומדים בגבורה נגד האלימות הפלסטינית מעידה על פשיטת רגל מוסרית של הממשלה".

תגובת המתנחלים לא איחרה לבוא. בשבוע שעבר, ראשי יישובי השומרון חתמו על "אמנת השומרון", הקובעת: "אנו תושבי השומרון מתחייבים להמשיך בכל עוז במפעל אחיזתנו בשומרון. לאיש אין סמכות מוסרית למוסרו לידי אויבינו החפצים לחסל בשלבים את כל קיומינו בארצנו". יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר, הודיע כי "מי שחושב שיצליח לדוג אנשים מסכנים במסגרת הפינוי-פיצוי, שידע שאנחנו נאכלס מיידית את כל הבתים. אף בית לא יישאר פנוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully