וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכונו לעידן תפוח האדמה

14.9.2008 / 7:14

תפוחי האדמה נראים תמימים, אך הם טומנים בחובם תעלומה גנטית גדולה. מדענים מרחבי העולם התקבצו כדי ליצור זרע תפוד העמיד בפני כל

מדענים מרחבי העולם התקבצו כדי לפצח את הקוד הגנטי של תפוח האדמה, היבול השלישי בחשיבותו בעולם לאחר הקמח והאורז, לאור האמרת מחירי המזון מאמירים וגדילת האוכלוסיה המהירה.

סולנום טוברוסום, שמו המדעי של תפוח האדמה הלבן הפשוט, נראה רגיל למדי, אך למעשה הוא מלא בתעלומות המסתתרות ב-12 הכרומוזומים שלו וב-840 מיליון זוגות ד.נ.א. הבסיס. לשם השוואה, בני אדם מחזיקים ב-3 מיליארד זוגות.

בפרויקט עריכת הגנום של תפוח האדמה משתתפים מדענים מ-13 מדינות, מניו זילנד ועד הודו ופרו. כל אחד מהם עוסק בפענוח חלק אחר של הגנום. החוקרים מקווים שיסיימו את העבודה עד 2010, אז יפרסמו את הממצאים ויסייעו ליצרני הצמחים ליצור זרעים חדשים שיהיו עמידים בפני כל דבר, החל מבצורת ומחלות ועד לטמפרטורה קיצונית.

"לאחר שנדע בדיוק למה אחראי כל גן נוכל לייצר זרעים באופן יעיל ומספק יותר", אמרה ג'יזל אוריידה, ביולוגית מאוניברסיטה בלימה הלוקחת חלק בפרויקט. החוקרים מאמינים שעם סיום עריכת הגנום יהיה קל יותר לזהות את הגנים של הזנים הפראיים של תפוחי האדמה. סך הכל, ישנם 5,000 סוגים של הירק.
על אף שמקורו של תפוח האדמה הוא בהרי האנדים שבפרו, דווקא סין היא היצרנית הגדולה ביותר של הירק כיום. יותר ויותר חקלאים מגדלים אותו, בעיקר במדינות מתפתחות.

לדברי אוריידה, הפרויקט עשוי להביא לעידן חדש עבור תפוח האדמה, שאוהדיו מחשיבים אותו לירק החשוב ביותר בהיסטוריה.

  • עוד באותו נושא:
  • תפוח אדמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully