וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: עלייה חדה באלימות המתנחלים ביו"ש

יהושע בריינר, ניר יהב ופנחס וולף

13.9.2008 / 8:00

בצה"ל מזהירים מפני הפרות הסדר מצד גורמי ימין, לאחר שאתמול תקפו מתנחלים פלסטינים ופצעו 8. קצין בכיר: "לא מתחייב שהיורה בפלסטינים ייעצר"

שמונה פלסטינים נפצעו אתמול (שבת) בהתפרעות מתנחלים בכפר עסירה אל-קבלייה, סמוך להתנחלות יצהר בגדה המערבית. המהומות החלו כמה שעות לאחר שילד בן תשע מהמאחז שלהבת ים הסמוך להתנחלות יצהר שבשומרון נדקר ונפצע באורח קל על ידי נער פלסטיני. במהלך העימותים בכפר, ירה אחד מהמתנחלים באקדחו ופצע ארבעה פלסטינים. אקדחו הוחרם, אך הוא לא נעצר. הפלסטינים דיווחו כי צה"ל הטיל עוצר על הכפרים באזור שכם, וערך בהם פשיטות ומעצרים במטרה למצוא את הדוקר. לדבריהם, רכוש רב הושחת וכן נפגעו מספר בתים ומכוניות.

מצה"ל נמסר בתגובה, כי "בתקופה האחרונה חלה עלייה מדאיגה באירועי הפרות הסדר. מדובר באירועים חמורים המסיטים את צה"ל ממשימותיו המרכזיות ויותר מכך, מדובר באירועים אלימים ביותר גם כלפי אנשי מערכת הביטחון וגם כלפי האוכלוסייה הפלסטינית המקומית. גורמי האכיפה ימצו את הדין עם כל מפר סדר, והנחיות הפיקוד והמפקדים היא שחייל לא יעמוד מנגד וימנע הפרת סדר אלימה או כל אירוע של חשש לפגיעה בנפש או ברכוש. מחוז ש"י של משטרת ישראל פועל כמיטב יכולתו במסגרת המשאבים המוקצים לו להתמודדות עם אירועים אלו בשטח הנפרס על מרחב הפיקוד".

קצין בכיר בפיקוד המרכז אמר לוואלה! חדשות, כי הוא מודאג מהתגברות האלימות של תושבי יצהר, אך "נאלצנו להתמודד גם עם אירוע של חדירת מחבל ובמקביל עם אירוע של הפרת סדר". לדבריו, "זו המורכבות בגזרת שומרון, חלק מהתושבים הם קיצוניים. נטפל בכל מי שצריך לטפל". הקצין הודה כי המשטרה בגדה המערבית היא "גוף חלש בהקשר של אכיפת החוק", בשל מחסור בכוח אדם. לדבריו, "על מנת שצה"ל יוכל לקבל סיוע באירועים כאלה חייבים להגביר את כמות השוטרים".

על השאלה מדוע לא נעצרו מבצעי הירי שפצע ארבעה פלסטינים, אמר הקצין כי"מספיק שאני יודע לקחת ממנו את הנשק ואני יודע מיהו, והטיפול במעצרו מועבר למשטרה, אבל אינני יכול להבטיח שהוא ייעצר". הוא הבהיר כי הצבא לא מאבד שליטה על המתנחלים ואינו חושש או פוחד מהם. עם זאת, "אנחנו פועלים בסמכויות שניתנו לנו, אבל אנחנו לא אמונים על ביצוע המעצר. אני מקווה מאוד שהמשטרה תמצא את הדין עם אותם אנשים. אם עוצרים אותם או לא, את האצבע המאשימה צריך להפנות גם למקומות אחרים".

לדברי תושב יצהר, יגאל אמיתי, "היריות בכפר היו של צה"ל, לא שלנו". בעניין גל הפעילות האלימה בשבועות האחרונים של תושבי היישוב נגד פלסטינים אמר אמיתי כי "האלימות תמיד באה כתגובה להצתות של ערביי הסביבה". לטענתו, "היו כאן שבעה מקרים של הצתת שדות". אמיתי עצמו מתנגד נחרצות להקמת גדר הפרדה במקום. "לא תהיה גדר ביצהר כעקרון. אנחנו לא נמגן את עצמנו לדעת". לטענתו, "טענות הצבא כאילו הם רוצים בגדר הם שטויות, שכן בישיבה השבועית דובר רק על אמצעים טכנולוגיים ובפירוש לא על גדר".

"השמאל משתף פעולה עם הטרור"

ארגון "חומש תחילה" מסר בתגובה לאירועים כי האחריות על הפיגוע מוטלת על הממשלה. "ארגוני השמאל הקיצוני מתנהגים כמשתפי פעולה של הטרור. בעוד חבריהם המחבלים אוחזים בסכין, הם אוחזים במיקרופון וגורמים להסתה", לדבריהם, "על צה"ל ללמוד מאנשי יצהר כיצד יש להילחם בטרור".

ח"כ אריה אלדד (איחוד לאומי-מפד"ל) אמר כי "בשבועות האחרונים המתיישבים היהודים ביהודה ושומרון חווים עצמם מופקרים לחלוטין על ידי הצבא והמשטרה העסוקים בחלוקת צווי הרחקה ליהודים ובהריסת מבנים בהתיישבות". בשעה שהם מספקים אלפי רובים לכוחותיו של אבו מאזן, הם מתעלמים מפגיעות ביהודים וברכוש יהודי ומאלפי בתים ערבים הנבנים בלא היתר בשטחים שהם באחריות ישראלית מלאה". לדבריו, "על רקע זה יש להבין את האלימות שמגלים יהודים ביהודה ושומרון המבנים שאם לא יעמדו על נפשם לפורעים הערבים איש לא יעשה זאת במקומם".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) קראה לשר הביטחון אהוד ברק לפעול בתקיפות נגד המתנחלים שהתפרעו ותקפו פלסטינים בשומרון. "לא ייתכן שהצבא עומד מנגד, הגיע הזמן לחדול ממדיניות אוזלת היד נגד המתנחלים", אמרה.

ארגון זכויות האדם "יש דין" מסר בתגובה לעימותים כי היה ברור שתגיע תגובה אלימה מצד המתנחלים לאירוע הדקירה. "הצבא והמשטרה לא ערוכים מול הטרור היהודי המתגבר ואוכפים את החוק בצורה סלקטיבית על פלסטינים בלבד".

בשבועות האחרונים נרשמו באזור ההתנחלות מספר עימותים בין פלסטינים למתנחלים. הפלסטינים טוענים שהמתנחלים גונבים מהם ציוד חקלאי, ושני הצדדים מאשימים זה את זה בשריפת שטחים חקלאיים. לפני מספר שבועות פצע ילד מיצהר אם פלסטינית ובתה לאחר שזרק לעברן אבן בטון גדולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully