וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי: שערוריית הטלפון של מועמדי קדימה

דוד פרנקל

12.9.2008 / 19:42

מופז ושות' התכוננו לטלפון הבטחוני ב-3 בלילה, אלא שאזרחים טרחנים מעזים להטרידם בבעיות אזרחיות ומשמימות. דוד פרנקל מדווח

מתן ציונים לאנשי תקשורת הוא בדרך כלל מוקש שחבל לדרוך עליו, אבל במקרה זה התמונה ברורה מעבר לשיקולים של אגו או ברנז'ה: הפרשן הפוליטי הטוב ביותר לענייני המרוץ לראשות הממשלה 2009, הוא אהוד ברק. להבדיל מפרשנים בכירים אחרים, שעיקר כוחם ביכולת ליצור רושם שהם מגלים רק טפח מהסודות הגלויים להם, ברק באמת מכיר את התחום.

יש אמנם משהו מביך באופן שבו הוא רכש את ההבנה הזו - שכנוע עצמי עמוק שהוא חלק מהמרוץ, כולל שכירת יועצים ונשיאת נאומים - אבל מבחינה תקשורתית טהורה, האיש הוא מכרה זהב. הוא באמת הצליח להכנס לתפקיד, כמו גדולי השחקנים בהוליווד, ולפתח מבט אותנטי של מועמד לראשות הממשלה, מה שהופך את אבחנותיו להרבה יותר מסתם ממשפטים קליטים בטון ידעני. אך טבעי, אפוא, שההגדרה הטובה ביותר למאבק על ראשות מפלגת קדימה יצאה מבית מדרשו של אהוד ברק: "מי הייתם רוצים שירים את הטלפון ברגע המבחן, בשלוש לפנות בוקר".

המסרים היוצאים ממטות הבחירות של ארבעת הטוענים לראשות קדימה, לא מותירים ספק: מבחינתם, אותה שיחת טלפון דרמטית באמצע הלילה, היא רגע המפתח שעליו נשענת ואליו מכוונת כהונתו של ראש ממשלת ישראל. בין אם מדובר בטיל אירני, פיגוע פלסטיני או פצצה מלוכלכת של החיזבאללה, המועמדים מכינים את עצמם במלוא המרץ להתמודדות עם האתגר.

לא מדובר במחשבות גרידא, אלא במטות מסודרים שעוסקים בהכנה לקראת המבחן הגדול; אימון מפרך אשר מזכיר ספורט מקצועני: היועצים מריצים תרחישים מסובכים, מדעני שינה מנתחים את דפוסי היקיצה, תזונאים דואגים לתפריט שיאפשר חשיבה צלולה באמצע הלילה וצוות טכנאים דואג לתקינות קו הטלפון, כדי שלא יכזיב בשעה הגורלית.

נבחרת מושלמת של משכימי קום

בלי קשר לזהות היו"ר הבא של "קדימה", אין ספק שתהליך ההכשרה האינטנסיבי של המועמדים השונים הוא בעל ערך ציבורי רב. אין תקדים לכך שבמערכת הפוליטית פעילים בו זמנית ארבעה אנשים שיכולים להכנס למשרד ראש הממשלה בשלוש לפנות בוקר, להרים את הטלפון ולטפל בכל משבר או דילמה. למעשה, היינו יכולים להתברך כבר עכשיו בנבחרת מושלמת של משכימי קום, אלמלא תקלה מתמשכת אחת שמשבשת את המאמצים להכין את בכירי קדימה לקראת האתגר.

הבעיה החלה זמן קצר אחרי שמטהו של שאול מופז התקין את הטלפון האדום בלב מתקן האימונים של השר. בשעה תשע בבוקר בקע מהמכשיר צלצול מפתיע. למרות השעה המאוחרת, הסתער מופז על הטלפון, ענה לפי נוהל החירום והופתע לשמוע בצד השני את קולו של ישראלי אלמוני, שביקש לשוחח על ניהול משק המים בישראל. צוות היועצים שנכח במקום ניטרל את האיום, הרחיק את מופז ממקור הרעש והחזיר אותו במהירות לשגרת האימונים.

התקווה שמדובר בתקלה חד פעמית התבדתה חיש קל. הטלפון האדום המשיך לצלצל בשעות משונות כמו 10 בבוקר, 2 בצהריים, ו-6 בערב, כשעל הקו אזרחים טרחנים שהתעניינו בנושאים כמו תחבורה, בריאות ותעסוקה. הועלתה השערה שהמתקשרים פועלים בשליחות יריביו של השר, אבל בירור מודיעיני העלה שגם במטות של לבני,שטרית ודיכטר נצפתה תופעה דומה.

צעדי המנע שנקטו צוותי התמיכה של המועמדים, הועילו רק לטווח קצר. מספרי הטלפון הוחלפו, אבל דלפו במהירות והגיעו לידיעת גורמים עויינים שהמשיכו להציף את הלשכות בשאלות סרק. השרה לבני נפלה קורבן לגברת אחת מתל אביב, שביקשה לדעת מה בדעתה של שרת החוץ לעשות בנוגע לתעשיית מיחזור האשפה בישראל, שמפגרת בשנות דור אחרי מדינות אירופה המערבית וארצות הברית. אבי דיכטר הותקף על ידי צעיר מדימונה ששאל מדוע הוא צריך לדקלם לחשים עתיקים בארמית, אם הוא רוצה להתחתן בתוך גבולות המדינה. דקות מצמררות במיוחד עברו על מאיר שטרית, שחטף בהתלהבות את אפרכסת טלפון החרום והתבקש להסביר מדוע מדינה במצוקת אנרגיה משביתה את התחבורה הציבורית בסוף השבוע.

געגועים להניה ולשיהאב

היועצים ומומחי התקשורת ניסו לדבר על ליבם של המתקשרים, הסבירו להם את רגישות המצב וביקשו מהם להניח למועמדים לנוח ולהתרכז במשך היום, כדי שיהיו במיטבם לקראת השיחה מהמטכ"ל בשלוש בבוקר. למרבה הצער, הדברים נפלו על אזניים ערלות. גם מערכות משוכללות שהופעלו במטות המועמדים, לא הצליחו לפתור את הבעיה. המתקשרים השתמשו בשרותי טלפוניה מתקדמים, כדי לייצר שיחות שהגיעו לכאורה מאירן, עזה ומוסקבה.

את שיא הנבזות שברה קשישה נתנייתית שעברה את הסינון הראשוני על ידי דיבור במבטא ערבי והשמעת מילות מפתח כמו "שטח A", "איסמעיל הניה" ו"שיהאב". רק כשהגברת לבני הרימה את השפופרת, נחשף פרצופה האמיתי של המתקשרת. היא החלה ללהג על סחר בנשים, עובדים זרים וחברות כוח אדם שמתפקדות כסוכנויות עבדים. ראש המטה של השרה הפעיל נוהל חרום, הטלפון נותק והושמד, אולם הנזק נעשה. דעתה של לבני כבר הוסחה והיא ביקשה לדעת מה זה "עובדים זרים" והאם יש באמת זונות בתל אביב.

בשעת כתיבת שורות אלה, טרם נמצא פתרון לבעיה. המאמץ הכביר של מנהיגינו לעסוק בשאלות של חיים ומוות, מופר תדיר בידי אזרחים חסרי אחריות, אשר דורשים מהממשלה לעסוק גם בסתם שאלות של חיים. על גישה מופקרת כזו כתב כנראה הנביא ישעיהו בפסוק "מהרסייך ומחריביך ממך יצאו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully