וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הודח מפקד המחסום שעיכב היולדת ליד שכם

יהושע בריינר וניר יהב

11.9.2008 / 23:12

בעקבות פניית כתב וואלה! חדשות, הוצג תחקיר האירוע שבו מת התינוק למח"ט שהדיח את החייל. "ההתנהלות במחסום היתה לקויה"

מפקד חטיבת שומרון אל"מ איציק בר החליט אמש (חמישי) להדיח את מפקד מחסום חווארה בעקבות התקרית במהלכה מת תינוקה של פלסטינית הרה בעת שעוכבה במחסום. מלבד ההדחה, נשפט מפקד הכיתה לעונש מאסר של 14 ימי מחבוש והודח מפיקוד. הפלסטינית ההרה, שהחלה לדמם במהלך החודש השביעי להריונה, אולצה להישאר במחסום משום שלרכב שבאמצעותו הגיעה לא היה אישור מעבר לבית החולים "רפידיא" בשכם.

מתחקיר האירוע שהגיע לידי וואלה! חדשות עולה, כי סמוך לחצות ביום חמישי שעבר, הגיע למחסום אזרח פלסטיני תושב הכפר קצרה דרומית לשכם יחד עם אשתו ההרה שהיתה על סף לידה. החיילים שנכחו במחסום לא התירו לפלסטיני ולמכוניתו לעבור אל העיר שכם, שכן לא היה ברשותו היתר כניסה. במקביל, הזמין הפלסטיני אמבולנס שהגיע למחסום לאחר כחצי שעה, וטיפל באשה שילדה פג ללא רוח חיים, ופונתה על ידי האמבולנס לקבלת המשך טיפול רפואי בבית החולים בשכם. על פי התחקיר, האירוע כולו נמשך כשעה.

בעקבות פניית כתב וואלה! חדשות, ממצאי התחקיר הוצגו למפקד החטיבה שאמר כי "מדובר באירוע שלילי מכל ההיבטים. ניתן היה למנוע את המקרה אם מפקד המחסום היה עושה שימוש בשיקול דעת שכן הפקודות מאפשרות לו להכניס את הרכב לשכם". בעקבות המקרה, החליטו בפיקוד מרכז לתחקר אותו בצורה מקיפה ויסודית, ולהפיץ את התחקיר בכלל מחסומי צה"ל על מנת למנוע אירועים דומים.

גורם בטחוני אמר כי "ככל הנראה, התינוק היה נולד ללא רוח חיים בכל מקרה, אך ההתנהלות במחסום היתה לקויה והיה חשוב לצה"ל לערוך תחקיר מעמיק שכלל בירור אישי עם בעלה של היולדת בסיוע המנהל האזרחי על מנת להראות שמדובר כאן בסוגיה ערכית מהמעלה הראשונה".

"חיכינו חצי שעה לתשובה"

בעלה של הפלסטינית, מועיד, סיפר לוואלה! חדשות כי ביום חמישי לקראת חצות החלה לכאוב הבטן לרעייתו שהייתה בחודש השביעי להריונה, והיא החלה לדמם. הוא קרא לאחיו אשר הסיע אותם במהרה במכוניתו למחסום חווארה לאחר שרופא פלסטיני הורה להם להגיע לטיפול מיידי בבית החולים שבשכם.

"ניגשתי לחייל במחסום וביקשתי ממנו שייתן לנו להיכנס לשכם", סיפר הבעל. "הוא אמר לי שהוא צריך לשאול את הקצין במחסום ורק כעבור חצי שעה הוא חזר אלי. במשך כל אותו הזמן התחננתי בפניו שימהר כי לאשתי לא הפסיק לרדת דם".

"הקצין הגיע אלי ואמר לי שצריך אישור למכונית על מנת להיכנס לשכם. אמרתי לו שאני מוכן לתת לו הכול – תעודת זהות, אישורי עבודה, רק שייתן לי להיכנס להציל את התינוק. אולם הוא לא אפשר לי ובסופו של דבר אשתי התחילה ללדת במחסום. הגיע אמבולנס משכם ואנשיו לא הצליחו להציל את התינוק שלי".

לדברי מועיד, גם בתו הראשונה נולדה בחודש שביעי. "מספר ימים לפני התקרית עוד היינו אצל הרופא שאמר שהתינוק בבטן בריא לגמרי", הוא מתייפח. "אילו החיילים היו מאפשרים לנו להיכנס לשכם אולי היינו מצליחים להציל אותו. למדתי ארבע שנים עבודה סוציאלית במטרה לעזור לאנשים, ומה שראיתי במחסום זה הדבר ההפוך מעזרה. אף אחד לא עזר לי שם. אני לא מפסיק לחשוב על זה. אני משתגע ממה שקרה שם".

* לסיפורים הקשורים לצה"ל או למערכת הביטחון ניתן לפנות לכתב יהושע בריינר באמצעות המייל: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully