וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקץ למשבר הפוליטי בזימבבואה?

טלי גולדשטין

11.9.2008 / 22:34

לאחר מו"מ מתיש, הודיעו נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה ומנהיג האופוזיציה מורגן צ'נגראי כי הגיעו להסכם על חלוקת השלטון

מסתמן סוף למשבר הפוליטי בזימבבואה: נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה ומנהיג האופוזיציה מורגן צ'נגראי הודיעו היום (חמישי) כי הגיעו להסכם על חלוקת השלטון. הממשלה והאופוזיציה הסכימו לא מכבר שצ'נגראי ימונה לראש ממשלת זימבבואה בעוד מוגאבה יוותר נשיא המדינה.

זמן קצר לאחר מכן הודיע נשיא דרום אפריקה תאבו מבקי כי טקס החתימה הרשמי על הסכם חלוקת השלטון בזימבבואה ייערך ביום שני הקרוב. עוד אמר מבקי כי ההכרזה על ממשלת האחדות החדשה תיעשה אף היא ביום שני.

מפלגת השלטון של מוגאבה, ZANU, ומפלגת האופוזיציה, MDC, מקיימות זה מספר שבועות משא ומתן על מנת להקים ממשלה משותפת בה תתקיים חלוקת סמכויות בין מוגאבה לצ'נגראי, אולם עד כה ללא תוצאות. בתחילת השבוע שעבר נפתח המושב של הפרלמנט החדש, עם בחירתו ההיסטורית של איש אופוזיציה לתפקיד יו"ר הפרלמנט. את נאומו של מוגאבה קטעו אנשי האופוזיציה בקריאות גנאי.

בחודש שעבר, התכנסו מנהיגי דרום אפריקה לדון במשבר בזימבבואה, אך לא הצליחו לשכנע את מפלגות השלטון והאופוזיציה להגיע להסכם על ממשלת אחדות. הכישלון היווה תבוסה אישית לנשיא מבקי, שכיהן כיו"ר פסגת מנהיגי דרום אפריקה אשר שמה לה ליעד להביא את שני הטוענים לכתר הנהגת המדינה לחתום על הסכם חלוקת סמכויות. מנהיגי הפסגה הגישו הצעות משלהם במטרה לפתור את המשבר, שכללו הקמת ממשלת אחדות, אך שני הצדדים דחו את ההצעה. על צ'נגראי הוטל לחץ כבד לקבל את הצעתו של מבקי, הקוראת לו לקבל את משרת ראש הממשלה ולהשאיר את מוגאבה בתפקיד הנשיא. אולם, יש הטוענים כי הצעה זו תהפוך את צ'נגראי ל"ראש ממשלה בובה" בממשלה בראשות אדם אותו למעשה הביס בסבב הראשון של הבחירות. מוגאבה, מצדו, מנסה לפתות את צ'נגראי ומבטיח לו שבתור ראש ממשלה יהיה לו מספיק כוח לחולל שינוי.

צ'נגראי, בן ה-54, הגיש הצעה נגדית הקוראת להחלפת התפקידים. "ההגיון שלו אומר כי מאחר ומוגאבה טוען שתפקיד ראש הממשלה נושא עמו כל כך הרבה סמכויות, אזי עליו בעצמו לקחת את התפקיד ועל צ'נגראי להתמנות לנשיא", אמר מקור המקורב לעניין. "הצעה זו עוררה את זעמו של מוגאבה שדחה אותה, כמובן", הוסיף המקור.

מפלגת השלטון של זימבבואה והאופוזיציה חתמו ב-21 ליולי על הסכם שיאפשר לצדדים לפתוח בשיחות שיאפשרו במטרה לפתור את המשבר הפוליטי החמור. במהלך המפגש, מוגאבה וצ'נגראי לחצו ידיים בפעם הראשונה מזה כעשור.

בחודש מרץ ניצחו צ'נגראי וה-MDC בבחירות, אולם ועדת הבחירות עיכבה את פרסום התוצאות, ובסופו של דבר טענה שרק סיבוב שני יכריע את ההתמודדות. בחודש מאי פרש צ'נגראי מהמירוץ בעקבות מסע האלימות של מוגאבה כלפי תומכי ופעילי ה-MDC, והותיר את מוגאבה ללא יריב.

יש תקווה לכלכלה?

מוגאבה זקוק להסכם עם האופוזיציה כדי שיוסרו מזימבבואה הסנקציות שחונקות את הכלכלה המתדרדרת שלה. האינפלציה במדינה הגיעה בחודשים האחרונים לשמונה ספרות והיא הגבוהה בעולם. מיליונים מתושבי זימבבואה נמלטו מהמדינה על רקע האינפלציה העולה על 2 מיליון אחוז, שיעור האבטלה הגבוה והמחסור המתמשך במוצרי מזון בסיסיים. מדינות המערב אינן מכירות בניצחונו של מוגאבה, בעוד מדינות אפריקה קוראות לו לחתום על הסכם פשרה, או לחילופין, הסכם חלוקת כוח, בדומה לזה שנחתם בקניה וסיים שם סבב האלימות.

מוגאבה, בן ה-84, הנהיג את מפלגתו עוד מהכלא, שם בילה עשור, בימים בהם לזימבבואה קראו רודזיה, והשלטון של המיעוט הלבן על הרוב השחור היה מפלה ואלים, זכר לקולוניאליזם הבריטי. ב-1980 נבחר מוגאבה לראש הממשלה הראשון של המדינה החדשה, שינה את שמה, והלאים את קרקעותיהם של חוואים לבנים אמידים. 28 שנה מאוחר יותר הוא ניצח על סבב אלימות פוליטית כנגד האופוזיציה, והכריז כי רק אלוהים - ולא הבוחרים - יכול להדיח אותו מכס השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully