וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הנשים רוצות בכלל את שרה פיילין?

טלי גולדשטין

11.9.2008 / 16:37

בחירת פיילין כמועמדת לסגנות הנשיא במפלגה הרפובליקנית הדגישה את סוגיית חשיבות הקול הנשי. האם הן יקבעו מי יהיה הנשיא הבא?

במרוץ לנשיאות בו יכלה להיבחר בפעם הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית אישה נשיאה, סוגיית הפמיניזם וחשיבות הנשים בפוליטיקה וכגוש אלקטורלי מעולם לא היה כה מסוקר, מנותח ומשמעותי. בחירתה של מושלת אלסקה שרה פיילין כמועמדת לסגנות הנשיאות במפלגה הרפובליקנית, המדגישה שוב ושוב את עובדת היותה אם גאה, תורמת אף היא לשאלה המרכזית: מה בעצם נשים רוצות?

"פיילין היתה החלטה אסטרטגית חכמה ביותר", טוענת רוזמרי קמפוסנו, דוברת ארגון שהוקם לתמיכה בהילרי קלינטון וכעת פועל לקידום סוגיות פוליטיות הנוגעות לנשים. "בחירתה של פיילין מראה שהרפובליקנים שואלים עצמם: מהו הזרם התת קרקעי המניע את האנשים במדינה הזו? היכן נמצאת האנרגיה הבלתי מנוצלת במסע הבחירות הנוכחי? והם הבינו זאת. אלו הנשים", אמרה קמפוסנו.

בעוד פחות מ-60 ימים לפתיחת הקלפיות, הדיון בקרב הנשים עצמן לגבי פיילין וסוגיות הנשים רק עתה תופס תאוצה. שני סקרים חדשים מהשבוע הצביעו על כך שהמרוץ בעיצומו וכי בקרב אוכלוסיית הנשים הלבנות, הצמד מקיין-פיילין מוביל בפער דו ספרתי, מפנה משמעותי לעומת התוצאות לפני הוועידה הדמוקרטית, אז החזיק ביתרון המועמד הדמוקרטי ברק אובמה.

הטעות של אובמה

סקרים אלו מהווים סימן לדאגה עבור הדמוקרטים ואובמה, המתמודד עם השאלה כיצד לכבוש את לבבות הנשים מאז פרשה קלינטון מהמרוץ ולקחה עמה את התומכות הנאמנות שלה. למעשה, המצב מדאיג אף יותר אם לוקחים בחשבון שמעל ל-24 מדינות יתחילו בתהליך של הצבעה מוקדמת כבר באוקטובר, ולפיכך הזמן להקסים את הנשים הולך ודוחק.

לדברי קריסטין הוטר, מגייסת כספים למען המפלגה הרפובליקנית, פיילין כבר הפכה לכוח רציני שעשוי אף לשנות את המרוץ כולו. הדחיפות בהבטחת הקול הנשי הובהרה היטב ביום שלישי האחרון, כשאובמה מתח ביקורת על הרעיונות הכלכליים של מקיין והדמיון שלהם לאלו של הנשיא בוש. "אפשר למרוח אודם על חזיר. אך הוא עדיין יישאר חזיר. אפשר לעטוף דג ישן בפיסת נייר, אך הוא עדיין יסריח אחרי שמונה שנים", דברי אובמה.

מטה מקיין מיהר לנצל את האמירה וכינה אותה אמירה סקסיסטית המכוונת ישירות נגד פיילין, האישה הראשונה בתולדות המפלגה הרפובליקנית, המועמדת לסגנות הנשיאות. זאת למרות שבמהלך נאומה בשבוע שעבר בוועידה הרפובליקנית, התלוצצה פיילין ואמרה כי ההבדל היחיד בין "אם-הוקי" לכלב פיטבול הוא האודם. "אם-הוקי" הוא מונח המיוחס לאמהות אמריקאיות תחרותיות במיוחד מהמעמד הבינוני המסיעות את ילדיהן למשחקי ההוקי באדיקות ונשארות לאורך האימון כולו במטרה להבטיח את הצלחת ילדיהם.

אובמה עצמו אמר בתגובה לסערה שנוצרה סביב אמירתו, כי זהו עיסוק מטופש ושיש נושאים מהותיים להתרכז בהם. אובמה האשים גם את התקשורת המנצלת אמירות כאלו ומוציאה אותן מהקשרם רק כדי לעורר מחלוקת ולהביא לרייטינג גבוה. ונראה כי כמה מהנשים מסכימות איתו. לדברי קומפוסנו, על הנשים להישאר ממוקדות על הנושאים החשובים באמת ולשמור שדעתן לא תוסח על ידי מחלוקות המזינות את התקשורת.

"קלף הסקסיזם ימצה עצמו מהר מאד", אמרה קומפסנו. "נשים יודעות מתי הן מותקפות. כשהטילו ספק בשאלה האם פיילין תוכל לתפקד כאם טובה וכסגנית נשיא במקביל, זה סקסיזם. אמירות מטופשות מסוג זה אינן מעניינות. יותר בעייתית העובדה כי שאנו דנים ב"אודם על חזיר" ולא בשאלות כגון האם פיילין מסוגלת להביא לשוויון במשכורות, להבטיח ביטוח בריאות לילדים ומעונות לילדים של נשים עובדות. השאלה המהותית היא מהי עמדתה של פיילין בנושאים אלו. אז קיימת הזדמנות ראויה לנהל דיון", הוסיפה.

מה עומד מאחורי הפנים היפות של פיילין?

סוזי טומפקינס ביול, תורמת ותיקה של המפלגה הדמוקרטית ותומכת נאמנה של קלינטון, אמרה כי בעוד הנשים ישמחו לראות אחת משלהן בתפקיד רם הדרג, הן עדיין לא מתעלמות מהנושאים שעל הפרק. "עלינו להבין מהן השקפותיה על חינוך, הבריאה, דת וממשלה ובמיוחד זכות האישה לעשות בגופה כבשלה", אמרה.

לדברי הוטר הרפובליקנית, פיילין עשתה את מה שנחשב עד לא מזמן כבלתי אפשרי ועוררה לחיים את הדיון בקרב נשים רפובליקניות שאיבדו את העניין במפלגה ובסוגיית הנשים.

"אני מקבלת טלפונים מנשים רבות שלא היו מעורבות זמן רב או מעולם לא, השואלות אותי להיכן לשלוח את ההמחאה. הן סבורות עתה כי למקיין היה את האומץ והחכמה לבחור בפיילין דבר זה מעורר מחויבות חדשה למקיין. הרפובליקנים "חטפו" את כל עניין השינוי מתחת לרגליים של אובמה. במקום לדבר, הם עשו", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully