וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוף? לא טוב

תמי ניניו

12.9.2008 / 2:10

החיים אומרים לתמי ניניו שהיא צריכה להיות טבעונית, אבל לא נראה לה שזה יקרה בקרוב. ויש גם טיפ לקרניבורים

השאלה המתבקשת לאור שני הטורים הקודמים (יש קישור ממש פה למטה) - שאכן נשאלה בחלק מהתגובות – היא מה עמדתי בקשר לטבעונות. אז הנה.

למה אני לא טבעונית?

יש בעיניי הבדל מהותי בין צמחונות לטבעונות. אכילת בשר כרוכה בהרג חיות, דבר שיש לי בעיה מוסרית איתו, ומשום כך אני נמנעת ממנה. כצמחונות, להבדיל מטבעונית, אני לא רואה בצריכת תוצרים מהחי שאינם בשר, כגון חלב ודבש, בעיה מוסרית כי בעיניי היא לא בהכרח כוללת פגיעה מהותית בחיות. בפועל, בגלל תנאי הגידול והמחיה של פרות ותרנגולות (וכנראה שעוד אי אלו חיות), נגרם לחיות האלה סבל כדי לספק לי חלב וגבינה וביצים. אבל זה לא מחויב המציאות, זה לא ברמה העקרונית. כך למשל, אני חשה שאם אני קונה ביצי חופש, אני לא גורמת סבל לתרנגולת ולכן אין לי בעיה מוסרית עם צריכת חלב או ביצים. עם דבש יש לי עוד פחות בעיה. איזה סבל נגרם לדבורים?

ההבחנה הזו בין הסבל לחיה לבין הצריכה עצמה מאפיין גם אוכלי בשר: יש לא מעט אוכלי בשר שאין להם בעיה מוסרית עם הריגת חיות לצורך אכילתן, אבל יש להם בעיה מוסרית עם הריגת חיות שלא לצורך אכילתן (כמו בציד לשם הספורט, למשל) ועם גרימת סבל לחיות. לכן מתרבים אוכלי הבשר שלא אוכלים כבד אווז או עגל חלב.

אז למה אני חושבת שאני רוצה להיות טבעונית?

קודם כל, חושבת ולא בטוחה, עדיין קצת מתלבטת. אולי אני רוצה להיות טבעונית כי בפועל באמת קשה לצרוך רק תוצרי חיות שייצורם לא הסב סבל לחיות. אני קונה ביצי חופש, אבל האם הביצים שהשתמשו בהן במסעדה שבה אני אוכלת ארוחת בוקר של חביתה הן גם כאלה? סביר מאד שלא. כנ"ל לגבי חלב. אני חושבת שיש מחלבות שמעניקות תנאים ראויים לפרות, לעיזים או לכבשים שלהן, אבל ברור לי שרוב החלב שאני צורכת לא מגיע מהן.

מה בדיוק יש להעריך בטבעונים?

אני מעריכה טבעונים משתי סיבות: האחת היא הבחירה שלהם בדרך חיים שמתחשבת בחיות יותר מזו שלי. השנייה היא ההכרה במאמץ שזה דורש מהם. נראה לי קשה מאד להסתדר מחוץ לבית כשאתה טבעוני, וגם בתוך הבית, לא ממש פיקניק. הוויתורים שהטבעונות דורשת מהם לא קלים, והנכונות שלהם לעשות אותם בכל זאת מעוררת אצלי הרבה כבוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ובכן, לא נראה לי שאצליח בקרוב

בגלל כל האמור לעיל, אני לא חושבת שאני אצליח להיות טבעונית בקרוב. לא מדובר פה בצורך בוער, כאשר בכל יום שבו אני לא טבעונית אני מרגישה גועל ממה שמונח לי בצלחת ומעצמי. השינוי שנדרש למעבר כזה הוא עצום. קשה להגיד בשלוף מה מכיל תוצר מהחי ומה לא, ואני אצטרך לבדוק את רשימת המרכיבים של כמעט כל מוצר בשבע עיניים. להחליף את החלב בדגני הבוקר בחלב סויה קטן עליי, אבל מה יהא על כריכי הגבנ"צ שכה אהובים עליי? ומה יהיה בארוחות מחוץ לבית? לקח למשפחה שלי שנים להטמיע את הצמחונות שלי במרקם הארוחות המשפחתיות, ואני מניחה שייקח להם שנים להטמיע את השינוי הנוסף.

לסיכום, אם היה מישהו שהיה טורח להתוות לי מסלול ברור מצמחונות לטבעונות, עם ליווי, ייעוץ ותמיכה, שאולי גם היה מחדד לי מדוע צמחונות אינה מספיקה ולמה נדרשת טבעונות, סביר מאד שהייתי הולכת את כברת הדרך הנוספת הזו ברצון. מישהו מתנדב?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully