וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעצרו עליות המחירים במגדלי היוקרה בתל אביב

אריק מירובסקי

11.9.2008 / 7:00

אנשי נדל"ן הפועלים בתחום היוקרה מדווחים מזה זמן על ירידות מחירים הדרגתיות. מחירי דירות מגה-יוקרתיות כמו פנטהאוזים לא נפגעו

לראשונה אחרי חמש שנים, נבלמו עליות המחירים בשוק דירות מגדלי היוקרה של תל אביב, ורמות המחירים הנוכחיות דומות לאלה של 2007 - כך עולה מדו"ח שערכה חברת הנדל"ן מ.א.ן נכסים. מנכ"ל ובעלים במשותף של החברה, ג'קי מוקמל, מעריך כי אם ברבעון הנוכחי לא יירשמו עליות מחירים, שוק מגדלי היוקרה יתחיל לרשום ירידות כבר בעתיד הקרוב.

הדו"ח, שנערך עבור גוף בינלאומי, מציין את פרויקט מגדלי צמרת של אלרוב כפרויקט המשמעותי הראשון בתחום מגדלי היוקרה, למרות שהוא אינו הראשון. "לפרויקט זה, ששיווקו החל ב-99', היתה השפעה עצומה על שוק דירות היוקרה והוא שימש מודל ליזמים ולפרויקטים מוצלחים אחרים בתל אביב", נכתב בדו"ח.

במ.א.ן נכסים מונים מספר גורמים להצלחת מגדלי היוקרה: הראשון - הפסקת התופעה של אנשים מהעשירון העליון שבנו בתים פרטיים בפרוורים העשירים של תל אביב, ותחילת הנהירה חזרה לעיר; השני - עיריית תל אביב שיפרה תחומים רבים וקידמה תוכניות, השקיעה בתשתיות וקיבלה החלטה עקרונית להוציא את בנייני המשרדים אל מחוץ לאזורי המגורים - מה שפינה מקום להקמת מגדלי מגורים גם בלב העיר; השלישי - תוכנית העיר הלבנה, שבמסגרתה הוכרזו יותר מ-1,000 בתים לשימור במסגרת תוכנית העיר הלבנה, והוגבלה בצורה ניכרת הבנייה בלב העיר; הרביעי - השקעות מחו"ל שהושקעו במסגרת הגלובליזציה, בשנים האחרונות.

כתוצאה מהפופולריות הגדולה של המגדלים, עלו מחיריהם הממוצעים - 4,250 דולר למ"ר ב-2003 ל-9,500 דולר למ"ר ב-2007 וב-2008. עם זאת, עליות המחירים נבלמו. "לעת עתה נראה כי היקף הפעילות בשוק ירד, וכי מוכרים וקונים מעדיפים להמתין ולראות כיצד יתנהגו השווקים. התוצאה של חוסר הוודאות בשווקים היא שטווח המחירים ב-2008 גדל, כך שמצד אחד מוצעים למכירה נכסים במחירים שוברי שיאים ומצד שני יש כרסום אטי ברמות המחירים הנמוכות", נכתב בדו"ח.

דירות יד שנייה במגדלי יוקרה

ואכן, אנשי נדל"ן הפועלים בתחום היוקרה מדווחים מזה זמן על ירידות מחירים הדרגתיות שנרשמות בדירות סטנדרטיות בפרויקטים שונים, במיוחד בפארק צמרת, שבו החל באחרונה גם שוק דירות יד שנייה בפרויקטים שטרם הושלמה הקמתם, ובמיוחד במגדלים שמוקמים על ידי קבוצות הרכישה של קנדה ישראל וב.ס.ר. בלא מעט מהמקרים, מוכנים בעלי דירות למכור את דירותיהם במחירים שנעים סביב ה-4,500 דולר למ"ר, שדומים, למעשה, למחירי דירות היוקרה לפני ארבע שנים. לעומת זאת, מחירי דירות מגה-יוקרתיות, כמו פנטהאוזים או דירות מיוחדות אחרות, לא נפגעו.

במחקר נדגמו ספציפית 12 מגדלי יוקרה. המגדל היקר שבהם הוא seaone של חברות אורנים ואלקטרה, המוקם ברחוב הרברט סמואל, שמחירי הדירות הממוצעים בו מגיעים ל-14 אלף דולר למ"ר; אחריו בדירוג מופיע מגדל רוטשילד 1 של קבוצת חבס, עם ממוצע מחירים של 11 אלף דולר למ"ר. את הרשימה נועל מגדל גן העיר הוותיק של שלמה אליהו, שבו נמכרות דירות ברמות של 7,000 דולר למ"ר.

השאלה היא לאן השוק הזה פונה. מוקמל אינו אופטימי: "אני רואה את הרבעון הנוכחי כמפתח לענות על השאלה הזו. אם המחירים יעלו - סימן שיש עוד לאן להגיע. אבל אם רמות המחירים ימשיכו להישאר כמו ב-2007, אני מעריך שזה יסמן את תחילת ההרעה, וירידות מחירים יתחילו להירשם - אפילו לקראת סוף 2008".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully