וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ישראל קורעת משפחות בין עזה לגדה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

10.9.2008 / 6:00

ארגוני זכויות אדם טוענים שישראל "מנצלת מצוקתן של משפחות פלסטיניות כדי לכפות עליהן מעבר לצמיתות לרצועה", בגיבוי בג"ץ

ישראל מפעילה מדיניות שמטרתה להפריד בין האוכלוסייה הפלסטינית ברצועה לזו שבגדה, מעמידה אלפים בפני סכנת גירוש לרצועה ומשסעת את המשפחות. כך עולה מנייר עמדה שפרסמו היום (רביעי) ארגוני זכויות האדם "בצלם" ו"המוקד להגנת הפרט". לדבריהם, בשנה האחרונה הביאה ישראל מדיניות זו לשיאה.

הארגונים טוענים כי מאז נובמבר 2007 מחויבים פלסטינים, שמענם הרשום הוא רצועת עזה, להגיש בקשה להיתר שהייה זמני בגדה גם אם הם חיים בגדה שנים ארוכות, והקימו בה את ביתם, ולעיתים גם אם נולדו בגדה. לדברי הארגונים, בשנה האחרונה פועל הצבא לאיתורם וגירושם של פלסטינים מהגדה לרצועה, בתואנה שהם שוהים בלתי חוקיים.

"ישראל מנצלת את מצוקתן של משפחות פלסטיניות, המפוצלות בין הגדה לרצועה, כדי לכפות עליהן מעבר לצמיתות לרצועה", קובעים הארגונים בנייר העמדה. "מפלסטינים מהגדה, המבקשים להיכנס לרצועה, דורשת ישראל לחתום על התחייבות שלא ישובו עוד לגדה; מפלסטינים מהרצועה, המבקשים לעבור לגדה לשם טיפול רפואי או ביקור משפחתי, דורשת ישראל להפקיד ערבות כספית גבוהה, כדי להבטיח את חזרתם לרצועה".

בנייר העמדה מובאים מספר סיפורים הממחישים את הפיצול: כלה מעזה והוריה, שביקשו לעבור לגדה לטקס הנישואין, נדרשו להפקיד סכום של 20,000 שקלים כערבות לחזרתם לרצועת עזה; לתושבת קלקיליה שביקשה להיכנס לרצועת עזה לבקר את בעלה החולה, הודיע הצבא כי הוא מוכן לאשר את הביקור רק אם תתחייב שלא לחזור עוד לביתה בגדה; יליד חברון, המתגורר עם אשתו וילדיו ברצועה, ביקר אצל אמו שבגדה. כשביקש לשוב לביתו, סירב הצבא להתיר לו לעבור לעזה. לאחר כשנה בה נקרעה המשפחה לשניים, הודיע הצבא כי מעברו של האב לרצועה יאושר, אם יתחייב בכתב שלא לשוב לגדה.

הארגונים טוענים עוד כי באחרונה מגבה בג"ץ את המדיניות הזו וחורץ את דינם של פלסטינים רבים לחיי ניתוק ממשפחותיהם. "גם בעבר קיבל בג"ץ את המגבלות שהטיל הצבא על חופש התנועה של תושבי השטחים, אולם קידם פתרונות של פשרה בין הצדדים. מדיניות זו השתנתה - עתה מכשיר בג"ץ בפסיקתו את המדיניות, המונעת את המעבר באופן גורף", קובעים הארגונים וקוראים לקהילה הבינלאומית למחות על הפרת זכויות הפלסטינים לתנועה ולקביעת מקום מגוריהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully