וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנת סרטן הריאות שונה בין לבנים לשחורים

9.9.2008 / 2:10

לאדם שחור שחולה במחלת ריאות חסמיתית כרונית סיכוי גבוה פי 2 מהזה של אדם לבן באותו המצב. מודל חדש יעזור לזהות גורמי סיכון

לשחורים בעלי היסטוריה רפואית של מחלת ריאות חסימתית כרונית יש סיכוי גבוה בהרבה לפתח את סרטן הריאות מאשר לבנים שלהם אותה המחלה, כך עולה ממחקר אמריקאי חדש. לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מוכיחות ששיטות אבחון המחלה צריכות להתחשב גם בגזע ובמוצא האתני. בהצהרה שפרסמה קרול אטסל ממכון הסרטן של אוניברסיטת טקסס, נכתב כי "הטענה כי אותה-תחזית-מתאימה-לכולם בבירור אינה עובדת".

צוותה של אטסל פיתח כלי הערכת סיכונים ייחודי לכהי עור, כדי לסייע לרופאים לחזות בצורה טובה יותר את סיכויי החולה לחלות בסרטן הריאות. הצוות ניתוח נתונים של 491 חולים שחורים בסרטן הריאות לעומת 497 שחורים שאינם חולים במחלה, כדי למצוא את גורמי הסיכון. הם השוו את הנתונים עם מודלים קיימים ללבנים.

המודל החדש שפיתחו מצא כי לגברים שחורים עם היסטוריה של מחלת ריאות חסימתית כרונית סיכוי גבוה פי ששה לחלות לסרטן הריאות. אותו סיכון גבוה פי שניים מאשר סיכויי לבנים בעלי היסטוריה של אותה מחלה לחלות בסרטן הריאות. מחלת ריאות חסימתית כרונית מתבטאת בין היתר בנפחת (מחלה שמתבטאת בהתנפחות הרקמות), ברונכית כרונית ומספר סוגים של אסטמה כרונית.

נתונים מקבילים שעלו במחקר בין לבנים לשחורים הם סיכויי מעשנים לחלות בסרטן (פי ששה מאדם שאינה מעשן) וכן סיכויי החולים בקדחת השחת לחלות בסרטן נמוך ב-44 אחוזים מהאלה של אלה שאינם חולים במחלה. בדומה למודל המיוחד לשחורים, צוותה של אטסל עובד כעת על מודל להיספנים. "אנו מקווים שרופאים יוכלו להשתמש במודלים הללו לעודד את החולים למנוע את סרטן הריאות, אפילו אם הם מעולם לא עשנו, הם נמצאים בסיכון", הסבירה אטסל.

סרטן הריאות הוא הסרטן הקטלני ביותר בעולם כיום, ומתים ממנו כ-1.2 מיליון בני אדם בכל שנה. על הערכת המרכז האמריקאי הלאומי לסרטן, כ-15 אלף בני אדם שמעולם לא עשנו מתים מסרטן הריאות בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully