וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תוכלו למנוע את סרטן הערמונית

נעמה טלמור

8.9.2008 / 15:32

מדי שנה מאובחנים בישראל 2,500 חולים בסרטן הערמונית, שנחשבת למחלה השכיחה ביותר בקרב גברים. היום מצוין יום המודעות למחלה

היום מצויין יום המודעות העולמי לסרטן הערמונית. מנתונים שפרסמה האגודה למלחמה בסרטן עולה כי בכל שנה מאובחנים 2,500 גברים החולים במחלה, מתוכם מתו 400 חולים. המחלה הינה השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל. בשנה שעברה אף אובחנה המחלה אצל ראש הממשלה אהוד אולמרט.

על אף שטרם נמצאה הסיבה המדויקת להיווצרות מחלת סרטן הערמונית, ידוע כי גברים, שיש להם בני משפחה קרובים שחלו במחלה לפני גיל 70, נמצאים בסיכון מוגבר יותר ללקות במחלה. על אותם גברים הנמצאים בסיכון להיות ערים לכך ולבצע החל מגיל 50 בדיקת PSA אחת לשנה משולבת עם אולטראסאונד רקטאלי. בנוסף קיימים גורמים נוספים המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית כמו, עישון, תזונה לא בריאה, השמנה.

פעילות גופנית מונעת את המחלה

לאחרונה פורסמו מספר מחקרים חדשים המצביעים על הקשר בין סרטן הערמונית לסגנון החיים. ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת אתונה שביוון עלה כי פעילות גופנית מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. במהלך המחקר נבדקו 320 גברים, שחלו בסרטן הערמונית, אותם השוו החוקרים ל-246 גברים בריאים.

החוקרים מצאו שבקרב גברים, שעבודתם מתבצעת בישיבה, כגון, עובדי משרדים, מורים, עובדים ציבוריים, קיים סיכון הגבוה ב-30% לחלות בסרטן הערמונית, לעומת גברים העובדים בעבודה הכרוכה בפעילות גופנית כגון פועלים, אופים, חשמלאים וספרים. העובדים הבלתי פעילים הינם גם בעלי 40% יותר סיכוי לסבול ממצב שפיר של ערמונית מוגדלת.

סרטן הערמונית נפוץ בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50 וגילויו בקרב צעירים יותר שכיח פחות. בניגוד לסוגי סרטן אחרים, סרטן הערמונית גדל לאט, ולכן פעמים רבות, בעיקר בקרב מבוגרים לא מופיעים תסמינים. ישנם מקרים בהם תאים סרטניים נמצאים בתוך בלוטת הערמונית בגוף והגידול בערמונית יכול להיוותר ללא שינוי במשך תקופה ארוכה. על פי עדויות מדעיות לכשליש מהגברים מעל גיל 50 ולרוב המוחלט של הגברים מעל גיל 80, ישנם תאים סרטניים בערמונית, אך כאמור רק אצל חלק קטן מהם יחסית, למחלה יש השפעה על תוחלת החיים.

איך תזהו את תסמיני המחלה?

התסמינים לסרטן הערמונית עשויים להופיע כאשר הגידול מפעיל לחץ על צינור השופכה ולעיתים יכול הדבר להתרחש שנים לאחר היווצרות הגידול עצמו. במקרים רבים, גברים מעל גיל 50 סובלים מהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (BPH) הנובעת מגורמים שאינם סרטניים. להגדלה שפירה של בלוטת הערמונית ולגידול ממאיר בבלוטת הערמונית תסמינים זהים, ביניהם:
•קושי במתן שתן.
•עליה בתדירות מתן השתן, בעיקר בשעות הלילה.
•כאב בעת מתן שתן.
•דם בשתן במקרים נדירים.
•במידה שהסרטן שלח גרורות אל העצמות, נוצר כאב בעצמות. לעיתים, התסמינים הראשונים הינם כאבי שרירים בגב, בירכיים או באגן.

"אני קורא לגברים מעל גיל 50 להכיר את המחלה ואת תסמיניה ולפנות לרופא שלהם לייעוץ על אף תחושת אי הנעימות הכרוכה בכך", אמר פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, "על כל גבר ישראלי להיות מודע למחלה ולסימניה, לשאול ולהתעניין אצל הרופא שלו ובמקרה הצורך, להיבדק. אסור להתבייש, כי גילוי וטיפול מתאים, עשויים להציל חיים".

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את ציבור הגברים לפנות לטלמידע, מוקד המידע הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות בנושא מניעה, אבחון מוקדם וטיפול בסרטן הערמונית ולקבלת עלון מידע ללא תשלום, בטלפון שמספרו:
1800-599-995.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully