וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פליטי ריאליטי

נעה לרנר

8.9.2008 / 14:05

בני נוער שנמלטו ארצה מסודן מנסים לחשוף את סיפורם בתערוכת צילומים חדשה. יש תקווה לקצת שינוי באטימות הישראלית?

לפני מספר חודשים כולנו הזדעזעו כשראינו בתקשורת איך חיילים מיצרים הרגו פליטים אפריקאים שניסו להיכנס לשטח ישראל. במהלך השבוע האחרון של חודש אוגוסט 2008 נתפסו בגבול ישראל והוחזרו למצרים 91 פליטים. עמדתה הרשמית של מצרים היא שאנשים יוחזרו למדינות המוצא שלהם, שם מצפה להם מוות כמעט בטוח. שניים מהם כבר נרצחו אתמול, לאחר שהוחזרו מהגבול והוחזרו על ידי מצריים לסודן.

לאחר שקבוצת אקטיוויז'ן, שהיא קבוצת פעילים חברתיים ויוצרים שעוסקים במדיה ויזואלית, נחשפה לאטימות השלטונית בישראל בנושא הפליטים, המתבטאת בין היתר, באי הכרה בזכותם כפליטים, בגלי מעצרים של רבים מהם ובגירושם מישראל למדינות בהן מצפה להן מוות, הקבוצה פתחה קורס של שמונה חודשים של צילום ועיתונאות בתחום המדיה ויזואלית עבור קבוצת בני נוער פליטים. מטרתו של הקורס הייתה לסייע לפליטים להשמיע את קולם לחשוף את סיפוריהם בפני מקבלי ההחלטות ובפני הציבור הישראלי.

כלים למאבק

קבוצת בני הנוער שמשתתפת בפרויקט "עיר מקלט", הגיעה לישראל פחות או יותר לפני שנה. חלקם קבלו אישורי שהייה וחלקם לא. המאבק שלהם הוא על קבלת על זכויות של פליט. מספרם של הפליטים שנמצאים היום בישראל הוא 10,000. רובם, חוץ מ-500 פליטים מדרפור, לא קיבלו שום התייחסות לבקשתם למקלט. לעומת הפליטים הבודדים שקיבלו מעמד תושבות זמנית ושהם מורשים לעבוד, הם מקבלים ביטוח בריאות והם רשאים להצביע לרשות מקומית, אלו שלא הוכרו כפליטים נעצרים על בסיס יומיומי על ידי משטרת ההגירה. כמו כן, כאמור, המדינה החלה לנקוט במדיניות של גירוש פליטים שמגיעים לגבול.

קרן שעיו, פעילה חברתית וממארגנות הקבוצה מסבירה את החשיבות העניין: "אנחנו מאמינים שהכלים של המדיה הויזואלית, שבדרך כלל משתמשים בהם עיתונאים ואנשי וידאו, הם כלים פשוטים שכל אחד יכול להשתמש בהם. מדובר בכלים חשובים לכל לקהילה שנאבקת כדי לקדם את המטרות שלה".


התערוכה שתוצג בסינמטק תל אביב היא תערוכה נודדת שנועדה ליצור מודעות ולחץ ציבורי לנושא הפליטים. התערוכה כבר הוצגה בשני מקומות וחברי אקטיוויז'ן אף מעוניינים להציגה מחוץ לישראל. בתערוכה יוצגו תמונות נבחרות שכל אחד מהחברים בקבוצה צילם ויוצגו טקסטים שהם כתבו על עצמם ועל חייהם. בנוסף, תהיה אפשרות לרכוש עיתון שהנערים כתבו.

התערוכה "עיר מקלט" תיפתח היום (יום ב' 8/9/08 ) בסינמטק תל אביב, בשעה 19:00. התערוכה תהיה פתוחה עד ה- 20/9/08

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully