וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מצליח להיזכר במשהו? הביטלס יעזרו לך

טלי גולדשטין

8.9.2008 / 11:20

החיפושיות היו אחת הלהקות האהובות בעולם, אם לא האהובה שבהן. מסתבר שכל הזיכרונות שיש לאנשים הקשורים ללהקה הם חיוביים

הקטלוג הגדול בעולם של זיכרונות הקשורים לשירי ה"ביטלס" ייחשף השבוע בליברפול שבאנגליה. לפי דיווח רשת הבי.בי.סי, 3,000 קטעי הזיכרונות שמ-69 מדינות ברחבי העולם עשויים לעזור למדענים להבין טוב יותר כיצד מוזיקה עוזרת לבני האדם להיזכר במאורעות מעברם אותם שכחו.

לטענת צוות המחקר הבריטי, הבנת הקשר בין הרגשה טובה ומוזיקה יכולה להסביר מדוע שירים מסוגלים לעורר זיכרונות מסוימים. המחקר עצמו עדיין ממשיך ואנשים יכולים להוסיף את זיכרונותיהם הקשורים ללהקה האגדית באתר www.magicalmemorytour.com.

"במשך זמן רב אנשים הבחינו שמוזיקה עוזרת להם לזכור אירועים שונים מחייהם, אך אלו הנתונים הראשונים האמיתיים המוכיחים זאת", אמרה ד"ר קטריונה מוריסון, פסיכולוגית הכרתית מאוניברסיטת לידס. ממצאים ראשוניים של המחקר יוצגו בפסטיבל האגודה הבריטית למדע.

המחקר בודק את אוסף הזיכרונות האישיים העצום שיש לאדם. "זיכרונות אוטוביוגרפיים נוצרים מאירועים שקרו לנו בחיינו ואנו זקוקים להם על מנת ליצור תחושה של 'אני' ", הסביר צוות המחקר.

המחקר הזמין אנשים לחלוק זיכרון הקשור ל"ביטלס". על המשתתפים היה לספר את הדבר הראשון שעלה במוחם – זיכרון הקשור לשיר, אלבום סיפור חדשותי או חבר מסוים בלהקה. המחקר מצא כי הזיכרונות כמעט תמיד היו חיוביים וכי אנשים זכרו קטעים מסוימים בצורה חיה ביותר – צלילים, ריחות ומראות עלו במוחם. "הזיכרונות התחלקו בין נשים לגברים בכל הגילאים, מ-17 ועד 86", אמר פרופסור מרטין קונוויי, מנהל שותף של המחקר. לדבריו, המעניין היה שלא היה כל הבדל בין נשים לגברים במונחים של סוג הרגש שעוררו הזיכרונות.

עד עתה ההנחה המקובלת היתה שהקושי להיזכר במשהו נבע כתוצאה לכשל בדרך בה אוחסן הזיכרון מלכתחילה. לדברי ד"ר מוריסון, העובדה שמוזיקה מעוררת אירועים נשכחים מרמזת על כך שהבעיה היא לא באחסון אלא בהשגת הזיכרון.

השאלה האם סוגים מסוימים של מוזיקה (או שירים מסוימים) יכולים לעורר זיכרונות בהצלחה רבה יותר עדיין אינה ברורה. אך בעולם בו האו"ם צופה שעד 2010, אחד מתוך חמישה בני אדם יהיה מעל גיל 60 ובעיות זיכרון הופכות לאתגר רציני בחברה שלנו, יש לעודד יותר מחקר לגבי הקשר בין מוזיקה וזיכרון, אמר צוות המחקר.

ותזכורת לכל מי שרוצה ליצור לעצמו זיכרונות טובים יותר. סולן ה"ביטלס" פול מקרטני יגיע החודש לארץ להופעה חד פעמית. אלפי מעריצים כבר רכשו כרטיסים להופעה שכנראה תיצרב בזיכרונם לעולמי עד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully