וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התמוטטות של פאני ופרדי תיצור כאוס בעולם כולו"

ירון הופמן

8.9.2008 / 8:12

שר האוצר האמריקאי, שהודיע אתמול על הלאמת בנקי המשכנתאות שנקלעו לקשיים, אמר כי ערבות הממשל לחובותיהם היא הכרחית

שר האוצר של ארה"ב, הנרי פולסון, הודיע רשמית על הלאמת ענקיות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק. המהלך נועד לבלום את משבר האמון בשתי החברות, המהוות יחדיו כמחצית משוק המשכנתאות האמריקאי. הפיגורים בהחזרי ההלוואות בשוק הדיור של ארה"ב מצויים כיום בשיעור הגבוה ביותר ב-30 השנים האחרונות, ושתי החברות חייבות או ערבות להלוואות בסך של 5.3 טריליון דולר. במסגרת התוכנית, ירכוש משרד האוצר האמריקאי את מניות הבכורה של החברות.

כמו כן, האוצר ירכוש ניירות ערך מגובי משכנתאות מהחברות בשוק הפתוח. "צעד הכרחי זה יחזק את שוק הדיוק האמריקאי ויקדם את היציבות בשווקים הפיננסיים", אמר נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי.

"פעולה הכרחית"

"הגענו למסקנה כי נקיטת פעולה היא הכרחית", אמר פולסון, שרקם את תוכנית ההשתלטות ביחד עם מנהל סוכנות מימון הדיור הפדרלית, ג'יימס לוקהארט. "הכלכלה והשווקים שלנו לא יתאוששו עד שמרבית התיקון בשוק הדיור יסתיים. פאני מיי ופרדי מאק הן כה גדולות ומשולבות במערכת הפיננסית שלנו עד שהתמוטטות של אחת מהן תיצור תוהו ובוהו בשווקים הפיננסיים בארה"ב וברחבי העולם כולו", הוא הוסיף.

לוקהארט ציין כי סוכנות מימון הדיור תשמש כאפוטרופסית על פאני מיי ופרדי מאק, מכיוון ששתי החברות "אינן יכולות עוד לפעול בבטחה וביציבות ולמלא את המשימה הציבורית שלהן". החלטתו של פולסון, שהתקבלה לאחר התייעצות עם ברננקי, באה בעקבות בדיקת מאזני החברות שביצע מורגן סטנלי.

בבדיקה התגלו שיטות חשבונאיות שננקטו במטרה לנפח את כמות מאגרי ההון של שתי החברות. פול מילר, אנליסט בבנק ההשקעות פרידמן בילינגס רמזי, ציין כי לא היה סיכוי לפאני מיי ולפרדי מאק לצאת מהמשבר בכוחות עצמן, מכיוון שהשוק מתקרב לנקודת קיפאון.

פולסון נפגש כבר ביום שישי עם מנכ"ל פאני מיי דניאל מאד ומנכ"ל פרדי מאק ריצ'רד סירון כדי לעדכן אותם כי החברות שבראשן הם עומדים ייכנסו לאפוטרופוסות של הממשל הפדרלי, וכי הם יאבדו את משרתם. גם הדירקטוריונים של החברות יוחלפו, ובעלי המניות יישארו בידיים ריקות.

עם זאת, החברות ימשיכו לתפקד, והממשלה תערוב לחובות שלהן. לפי שעה, לא נקבעה מסגרת זמן לסיום תקופת האפוטרופסות. הרב אליסון, לשעבר סגן יו"ר מריל לינץ' נבחר לעמוד בראש פאני מיי, ודיוויד מופט, לשעבר סגן יו"ר בית ההשקעות .U.S בנקורפ, יעמוד בראש פרדי מאק.

הפסדים בחצי טריליון דולר

אף שקשה לאמוד את העלות של פעולות חילוץ ממשלתיות, מומחים מעריכים כי ההתחייבויות העצומות של פאני ופרדי יעלו למשלמי המסים בארה"ב עשרות מיליארדי דולרים, ויהפכו את פעולת החילוץ הזו לאחת הגדולות בהיסטוריה של המדינה.

זהו ללא ספק הצעד מרחיק הלכת ביותר שנוקטת ממשלת ארה"ב מאז החל משבר האשראי לפני כשנה. המשבר גרם עד כה להפסדים ומחיקות רווח בסדר גודל של 500 מיליארד דולר.

זו אינה פעולת החילוץ הראשונה של ממשל ארה"ב השנה: במארס חילץ הממשל את בר סטרנס, בנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב שנקלע לקשיי נזילות. הבנק הפדרלי העניק 29 מיליארד דולר, בר סטרנס נמכר לג'יי.פי. מורגן צ'ייס, ובעלי המניות קיבלו סכום מזערי של 10 דולר למניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully