וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש העיר של רומא לא רואה כל רע בפשיזם

טלי גולדשטין

7.9.2008 / 21:22

ג'יאני אלמאנו ממשיך להסעיר את הרוחות. ראש העיר הימני הראשון של הבירה אמר כי "חוקי הגזע הם הרוע המוחלט ולא הפשיזם"

מפלגת השמאל באיטליה האשימה היום (ראשון) את ראש העיר הימני של רומא בניסיון לשכתב את ההיסטוריה. זאת לאחר שג'יאני אלמאנו הצהיר כי חוקי הגזע שיושמו במהלך עידן איטליה הפשיסטית – ולא הפשיזם עצמו – היו ה"רוע בהתגלמותו".

השערורייה הנוכחית צצה ועלתה על רקע דיון מקיף יותר באיטליה לגבי השאלה האם הצלחתו של הימין הקיצוני בבחירות הגבירה את שנאת הזרים וחוסר הסובלנות במדינה. כתב עת קתולי רמז בחודש שעבר כי איטליה עלולה לעמוד בפני לידתו המחודשת של הפשיזם.

אלמאנו, מנהיג תנועת הנוער לשעבר במפלגה הניאו-נאצית, הוא הימני הראשון שנבחר כראש עיריית רומא מאז החזיקו הפשיסטים בשלטון ב-1943. בעבר הוא עורר סערה ציבורית לאחר שענד סמל ימני קיצוני על צווארו.

"הפשיזם היתה תופעה מורכבת" אמר אלמאנו בראיון לעיתון "קוריירה דלה סרה" בעודו עושה דרכו לביקור בירושלים. אלמאנו הוסיף כי הוא מעולם לא ראה בפשיזם כ"רוע המוחלט". "אנשים רבים הצטרפו לתנועה בתום לב ואיני חושב שיש להכתים אותם. חוקי הגזע שנחקקו תחת שלטון הפשיזם שהביאו לסיומו התרבותי והפוליטי של המשטר, הם הרוע המוחלט", אמר אלמאנו.

אמירותיו של אלמאנו עוררו מיד עם פירסומן סערה בקרב מפלגות השמאל, שהאשימו אותו בניסיון להפריד בין עברה הפשיסטי של איטליה תחת הרודן בניטו מוסליני ובין חטאיה. מוסליני שלט באיטליה באגרוף ברזל במשך יותר משני עשורים. הוא היה בעל ברית של גרמניה הנאצית וחוקק חוקים אנטישמיים שקראו להוצאת היהודים מבתי הספר ומשרות ציבוריות ובסופו של דבר הובילו למותם של כ-6,000 יהודים איטלקיים במחנות המוות הנאציים. עם זאת, יש איטלקים הנזכרים בחיבה בעידן שאופיין על ידי חוק וסדר שחסרים באיטליה של ימינו.

"כל מאמץ להצדיק את התופעה הטרגית, דרמטית ובלתי מקובלת לחלוטין שהיא הפשיזם, הוא חסר אחריות", אמר רוברטו ג'יהצ'טי מהשמאל. "ההיסטוריה אינה יכולה להימחק. המשטר הפשיסטי היה הפרק השחור ביותר בהיסטוריה של המדינה שלנו", הוסיף.

לדברי רוברטו מוראסוט מהאופוזיציה, על אלמאנו להתנצל בפני האיטלקים על "אמירותיו הפזיזות". "אם הפשיזם לא היה קיים, לא היו חוקי גזע", אמר ניצול אושוויץ פיירו טרצינה.

חברי הימין האיטלקי נחלצו להגנת אלמאנו ואמרו כי ראש העיר רק ניסה לדבר על הפרק המורכב בהיסטוריה האיטלקית מבלי למחול לפשיזם על חטאיו. אלמאנו התלונן פעמים רבות על כך שהשמאל מנסה להכפיש אותו ולהדביק לו תווית של פשיסט, למרות מאמציו לזכות בלב הקהילה היהודית ברומא, לרבות ביקורו באתרי זיכרון של הקורבנות היהודים במהלך הכיבוש הנאצי ובבתי כנסת ברומא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully