וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צאי אל החלון

גיא בלטר

8.9.2008 / 8:00

פרסומות על בניינים מאפשרות את שיפוצם, אבל זה שווה את שטיפת המוח שלנו? שתי דעות והחלטה אחת, שלכם

* צילומים: ניר לנדאו

זה רע

אנחנו מותקפים בפרסומות כמעט בכל דקה ביום. מהרגע שהתעוררנו עם הרדיו, אכלנו את דגני הבוקר שלנו וקראנו עיתון – כבר הספקנו להיחשף לפרסום דרך חושי הקליטה העיקריים שלנו. רוב המחשבות שלנו במהלך היום מנווטות על ידי פרסום שנדחף לנו מכל פינה אפשרית. קחו לכם יום רגיל, בו אתם הולכים להנאתכם בחוצות העיר, ולפתע מפלצת פרסום ענקית שמכסה בניין שלם מפתיעה אתכם מעבר לפינה. לאחרונה הלך והתבסס לו ענף פרסום שלם שניזון ממגמת שיפוץ בניינים ישנים בעיר. את הפיגומים המכוערים מכסים שלטי פרסומת ענקיים שהופכים לאחד הרעשים הויזואליים הבולטים והמזיקים בעיר. נסו ללכת באחד מהרחובות הראשיים בעיר ולספור כמה שלטים כאלה מכסים בניינים שלמים?


אמנם הפרסום הזה מכסה את עלויות השיפוץ, אבל מי נהנה מזה? קומץ דיירים שמכרו את חזיתות הבניין שלהם לטובתם האישית. כל השאר, הציבור, ניזוקים מכל שנייה שהם נמצאים בקרבת מפלצת הפרסום הזו. בעיה נוספת היא שמרגע שנכנס כסף למשוואה הזאת, ערכים וכוונות משתנים. אם שיפוץ חזית בניין יכול להימשך כחודשיים-שלושה והיתר לשיפוץ מתקבל עד לחצי שנה עם אופציה להארכה של עוד חצי שנה – מדוע לא להמשיך את הפרסום עד חצי שנה (עם אופציה להארכה)? לא יהיה חבל לסיים את השיפוץ לפני סיום תוקף ההיתר? הרי הוא כבר ניתן.


צריך שיהיה מי שידאג לאינטרסים של כלל הציבור ולא ימצא פתרונות שמטיבים עם מעטים על חשבון הרבים. פרסום יהיה וימשיך להיות חלק נכבד משגרת חיינו, אבל צריך להחליט מתי לשים את הגבול ולחוקק את החוק. עזרה כלכלית לדיירים בשיפוץ בניינם צריכה להיות מכספי העירייה ולא להסתמך על פרסום. יום אחד עוד נתעורר לרחובות שלמים המכוסים בפרסומות.

אין ברירה

שיפוץ בניינים הוא עסק לא זול. העלות מגיעה לסכומים של 350,000 ועד 500,000 ש"ח. האפשרות שניתנת לדיירי הבניין, שהסכימו לשפצו, להשכיר את שטח הפיגומים לפרסום מקלה באופן משמעותי על העול הכלכלי שהיה יכול להיגרם להם אילולא עשו כך. אסור לשכוח שלא כל דיירי הבניין יכולים לעמוד בתשלומי השיפוצים. השיפוץ נעשה בהסכמת הדיירים וכך גם הפרסום על גבי הפיגומים ומטרת השילוט היא עזרה לבעלי הבתים בשיפוץ הבניין. במיוחד אם הנכס נמצא בת"א, בה התקבל לפני כשנה וחצי חוק המאפשר לעירייה לתבוע את שיפוצה של חזית בניין כל 15 שנה, אלא אם ניתן פטור ספציפי.


השיפוץ לא נמשך לעד, ותוך מספר חודשים עד חצי שנה או עד גמר השיפוץ, מורדת הפרסומת והבניין המוזנח ששופץ עומד יפה ולתפארת. ביצוע השיפוץ בתשלום שמגיע מפרסום הוא אחד המנועים החזקים ביותר שאחראי לכך שהעיר נראית טוב יותר. עשרות בניינים עברו שיפוץ בשנים האחרונות רק בגלל האפשרות לממן את השיפוץ הזה מכספי הפרסום. ההתנגדות לפרסום מסוג זה היא מנת חלקם של מי שלא חוו על בשרם את הצורך להוציא מכיסם עשרות אלפי שקלים על שיפוץ חזית בניינם.


הייתם מעדיפים לראות במהלך היום על בניין שעובר שיפוץ? עשרה פועלים מזיעים שעובדים על פיגומים מלוכלכים בחזית בניין לשיפוץ או תמונה נקייה ויפה המכסה באלגנטיות את פיגומי השיפוץ? יש גם פיקוח על השילוט הנ"ל והתחום אינו פרוץ לכל מי שחפץ בכסף קל. שלט הפרסום עצמו לא חורג מגבולות הבניין, ובכל מקרה, כל שלט שגודלו מעל 10 מ"ר עובר לדיון בוועדת השילוט העירונית (בת"א), שמשקללת את כל הפרמטרים לפני אישור התקנת השילוט. רעיונות טובים צריכים גם להיות כלכליים, והשיטה הזאת מאפשרת ביתר קלות להפוך את המרחב הציבורי שלנו יפה ונעים יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • פרסום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully