וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנדה: לקראת מסע בחירות שלישי ב-4 שנים

טלי גולדשטין

7.9.2008 / 17:56

ראש ממשלת קנדה פיזר את הפרלמנט וקרא לבחירות מוקדמות באוקטובר. הרפר מקווה לנצל את הובלתה של מפלגתו השמרנית בסקרים

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר פיזר היום (ראשון) את הפרלמנט וקרא לבחירות מוקדמות שייערכו ב-14 באוקטובר. הרפר מקווה כי הבחירות יחזקו את אחיזתה של מפלגת השלטון השמרנית, שהוא עומד בראשה.

סקרי דעת קהל מהשבוע האחרון הצביעו על כך שלמפלגה שמרנית יתרון משמעותי על פני מפלגת האופוזיציה הליברלית – יתרון כה גדול עד כי אם היו הבחירות נערכות כיום היתה זוכה המפלגה השמרנית ברוב של 308 מושבים בפרלמנט.

לדברי הרפר, קנדה זקוקה למנהיגות יציבה בתקופה שבה הכלכלה סובלת מההאטה כתוצאה מהמשבר הכלכלי בשכנה הגדולה מדרום, ארצות הברית. המפלגה הליברלית מסרה כי במידה שתיבחר, תעביר חוק לקיצוץ פליטות גזי החממה, חוק שיהווה אסון למדינה, לטענת הרפר. "עד ה-14 באוקטובר, ייבחרו הקנדים ממשלה שתגן על האינטרסים שלהם בזמן בו הכלכלה העולמית במשבר", אמר הרפר בהצהרה. "הם יבחרו בין כיוון ברור לאי ודאות, בין הגיון פשוט לניסוי מסוכן, בין יציבות לפזיזות", אמר. זו הפעם השלישית בארבע שנים שייערכו בחירות כלליות בקנדה.

הרפר מסר את ההצהרה הרשמית לאחר שנועד עם המושלת הכללית של קנדה מישל ז'אן וביקש ממנה לפזר את הפרלמנט. המושל הכללי בקנדה, הנחשבת למלוכה פרלמנטרית, משמש כמשנה למלכה אליזבת השניה - ראש המדינה - והוא המייצג את המלוכה הקנדית בקנדה כאשר המלך או המלכה אינם נמצאים בקנדה.

לטענת מתנגדי הרפר, ראש הממשלה מפר את חוק הבחירות במדינה שקבע כי תאריך הבחירות הבאות יהיה אוקטובר 2009. אם תנצח המפלגה השמרנית בבחירות, תהיה זו הפעם השניה בהיסטוריה של קנדה שממשלה שמרנית מכהנת פעמיים ברציפות מאז בריאן מולרוני זכה בכהונה שניה כראש ממשלה ב-1988. הרפר עלה לשלטון בבחירות בינואר 2006.

ראש ממשלה שלא יודע אנגלית?

מסקר חדש שפורסם היום עולה כי המפלגה שמרנית מובילה עם 37% מקולות הבוחרים, בעוד שלמפלגה הליברלית היו מצביעים 24% מהבוחרים, המפלגה השמאלנית "הדמוקרטים החדשים" היתה צוברת 19% מהקולות, מפלגת הירוקים 10% ומפלגת הבדלנים "הגוש הקוויבקי" היתה מקבלת 6% מהקולות.
לפי החוק הקנדי, מפלגה צריכה לצבור 40% מהקולות על מנת לזכות ברוב בפרלמנט. נכון לעכשיו, לשמרנים 127 מושבים ולליברלים 95 מושבים בפרלמנט.

"נראה כי עכשיו זה הזמן הנכון ביותר לשמרנים לבקש רוב מאז ניצחונו של בריאן מולרוני ב-1988", נכתב בסקר. לפי עורכי הסקר, השינוי בדעת הקהל אינו משקף התלהבות מהרפר אלא אכזבה מהליברלים, ששלטו בקנדה זמן רב יותר מכל מפלגה אחרת.

לדברי המחנה השמרני, מנהיג הליברלים סטפן דיון אינו מסוגל להתמודד עם תפקיד ראש הממשלה. דיון, איש אקדמיה לשעבר מקוויבק, לא שולט טוב בשפה האנגלית, השפה אותה מדברים מרבית הקנדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully