וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אולמרט מחליש את שלטון החוק"

7.9.2008 / 18:22

התנועה לאיכות השלטון פנתה לוועדת השרים לחקיקה בדרישה לעכב הדיון בהצעתו של שר המשפטים. מקורבי פרידמן: "הצעת החוק מחזקת את בג"ץ"

התנועה לאיכות השלטון פנתה הערב (ראשון) לחברי ועדת השרים לחקיקה בדרישה לעכב את הדיון בהצעת החוק של פרידמן. התנועה טוענת, כי הצעת החוק תאפשר לממשלה להכשיר כל פגיעה קשה בזכויות יסוד ובעקרונות היסוד של ליבת הדמוקרטיה. נוסף על כך, נאמר בפניה, כי "ראש הממשלה מקדם באמצעות שר המשפטים שורת שינויים נורמטיביים שמאופיינים בהחלשת שלטון החוק במדינת ישראל".

בתוך כך, הצעת שר המשפטים דניאל פרידמן להגביל את סמכויות בג"ץ, שאושרה היום ברוב דחוק בישיבת הממשלה, עוררה תגובות סוערות במערכת הפוליטית. ממלאת מקום ראש הממשלה ושרת החוץ ציפי לבני שהתנגדה להצעת פרידמן תקפה היום בישיבת הממשלה את הצעתו, ואמרה כי "ההצעה שמונחת כאן לא שומרת על האיזון בית הרשויות. היא חלקית והיא מחריפה את הגבלת בית המשפט העליון".

לבני הוסיפה ואמרה כי היא "תומכת בהגבלת הסמכות של בית המשפט לבטל חוקי כנסת, ואני תומכת בסמכות הכנסת להתגבר על פסיקת בית המשפט ולחוקק חוק חדש". אך לדבריה, "אנחנו נמצאים במצב חוקתי בעייתי - היעדר חוקה הוביל לוואקום, ולכן צריך חוקה".

יו"ר מרצ חיים אורון תקף את הצעת פרידמן, ואמר כי "משמעות ההצעה היא פגיעה ישירה באושיות הדמוקרטיה ובהנהגה על זכויות האדם והמיעוט בישראל". הוא הוסיף ואמר כי הוא " קורא לממשלה, שנמצאת בשלהי כהונתה, לא לקבל את ההצעה הרעה והלא דמוקרטית הזו. לדבריו, "אם היא תתקבל, נעשה כל שביכולתנו לסכל אותה בכנסת".

גלאון: "לממשלה אין זכות קיום"

מקורב לשר המשפטים דניאל פרידמן אמר לוואלה! חדשות, כי "כל מי שתוקף את החוק, מוטב שייקרא את הצעת החוק קודם". לדבריו, "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של ישראל שלבג"ץ יתאפשר לבטל חוק של הכנסת כתוצאה מחקיקה. אם זה לא נקרא לחזק את בג"ץ אז מה כן?". מוקדם יותר עברה הצעת החוק בממשלה וספגה ביקורת רבה מצד חברי הכנסת שמחו על מה שכינו "פגיעה בדמוקרטיה הישראלית".

חברתו לסיעה, ח"כ זהבה גלאון, קראה לברק להודיע על פרישתה של העבודה מהממשלה בעקבות תמיכת הממשלה בהצעת שר המשפטים, "לא מספיק להרים את הידיים ויש להצביע ברגליים ולצאת מהממשלה. ישיבה בממשלה שנותנת יד לפגיעה בכוחו של בג"צ ושפרידמן הוא שר המשפטים בה - אין לה זכות קיום".

חברת הכנסת אורית נוקד (עבודה), שחברה בוועדה למינוי שופטים, תקפה אף היא את הצעת פרידמן ואמרה כי "זהו יום הכיפורים של הדמוקרטיה הישראלית. חרפת השרים שהצביעו בעד המחטף החוקתי ערב סיום כהונת ממשלה תיזכר לדיראון עולם".

"נזיד עדשים"

ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) אמרה כי "הצעת פרידמן שעברה היום ברוב דחוק ובזכות פקסים היא מתנת פרידה מפוקפקת בטעם רע שמותיר אחריו אולמרט לפני שהוא חובש את ספסל הנאשמים. אני משבחת את שרי מפלגת העבודה על מאבקם הנחוש. עדיין לא נאמרה המילה האחרונה ויש סיכוי שהצעת החוק ההרסנית של פרידמן תיבלם".

השר יצחק הרצוג, (עבודה), תקף בחריפות את שרי מפלגת הגמלאים בעקבות החלטתם לתמוך בהצעת שר המשפטים דניאל פרידמן לשינוי חוק יסוד השפיטה. "שרי הגמלאים הפגינו היום חוסר אחריות מוחלט בנוגע לעתידו של בית המשפט העליון והפנו עורף לאתוס של הנורמות והערכים שהיתוו את היסודות עליהם צמחה מדינת ישראל. שרי הגמלאים בחרו להתקפל ולמכור את עקרונותיהם תמורת נזיד עדשים".

על פי הצעת החוק של השר פרידמן, סמכותו של בית המשפט להכריז אל אי-חוקיותו של חוק תהיה רק בעילות מוגדרות, כמו פגיעה בזכויות אדם בניגוד לחוקי היסוד. נוסף על כך, רק בית המשפט העליון יוכל לבטל חוק, ורק ברוב של שני שליש לפחות משופטי ההרכב, בניגוד לרוב רגיל כיום. עוד על פי ההצעה, לכנסת תהיה אפשרות לעקוף את ההחלטה במקרים מסוימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully