וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק 41% מהצעירים ממשפחות עניות מסיימים תואר ראשון

רוני רוזמן

7.9.2008 / 14:13

בנק ישראל: צעירים ממשפחות מעוטות הכנסה נאלצים לקחת הלוואות כדי לממן את הלימודים, וזו השקעה שלא תמיד כדאית עבורם

רק 41% מהצעירים הבאים ממשפחות מעוטות הכנסה הנם בעלי תואר ראשון. זאת בהשוואה ל-63% מקרב המגיעים ממשפחות אמידות. כך עולה ממחקר שפרסם היום בנק ישראל. לפי המחקר, שיעורם של בעלי תואר ראשון בקרב הבאים ממשפחות עם הכנסה נמוכה היה מגיע ל-48% לולא עמד בדרכם הקושי לממן את לימודיהם.

החוקרים מצאו הבדל בין מידת התרומה של השכלה אקדמית להכנסתן של נשים ממשפחות עניות לבין תרומתה להכנסתם של גברים עניים. לפי הנתונים, התרומה של השכלה אקדמית לשכרן של בוגרות תיכון ממשפחות עניות גבוהה מתרומתה לשכר של בוגרות תיכון ממשפחות אמידות. מכאן שאם לא הייתה מגבלה כלכלית, שיעור מסיימות תואר ראשון מבתים עניים היה אף גדול מזה של בוגרות תיכון מבתים אמידים בעלות ציוני בגרות דומים. בקרב הגברים - לא נמצא הבדל כזה.

המחקר קובע גם כי עבור גברים מוסלמים הקושי במימון לימודי התואר הראשון הוא מגבלה משמעותית יותר מאשר באוכלוסייה היהודית. כמו כן נמצא כי תלמידים ותלמידות מהרבעון התחתון של התפלגות ההכנסות דוחים את סיום לימודי התואר הראשון בכ-5 חודשים ביחס לתלמידים אמידים בעלי הישגים דומים בבחינות הבגרות. קרוב לוודאי שדחיית הלימודים נובעת ממגבלת נזילות.

העניים, בהיותם חסרי הון עצמי, נאלצים לממן את ההשקעה בלימודים באמצעות הלוואות יקרות, ואלו עלולות לעתים להפוך את ההשקעה בלימודים ללא כדאית עבורם. עורכי המחקר, ד"ר יואב פרידמן ורוני פריש, מעריכים כי מתן הלוואות מסובסדות או הענקת מלגות לסטודנטים ממשפחות מעוטות הכנסה עשוי לשפר את סיכוייהם לסיים לימודי תואר ראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully