וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט לברק: "אינך מציב לעצמך גבולות"

פנחס וולף

7.9.2008 / 14:01

רה"מ תקף את שר הביטחון שטען כי הצעת פרידמן מנוגדת להסכם הקואליציוני. "חוצפן ומדליפן, אין הסכם שלא הפרת לאורך הדרך"

הממשלה אישרה בצהרים (ראשון) את הצעת שר המשפטים דניאל פרידמן להגביל את סמכויות בג"ץ. בתום דיון סוער הצביעו 13 שרים בעד ההצעה ואילו 11 שרים התנגדו, ושר אחד נמנע. כל המועמדים לראשות מפלגת קדימה התנגדו להצעה. במהלך הדיון נרשמו חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה אהוד אולמרט ושר הביטחון אהוד ברק, שטען כי ההצעה מפרה את ההסכם הקואליציוני בין העבודה וקדימה.

"דרושה מידה מופלגת של חוסר יכולת לראות את עצמך כדי לבוא לזולתך בטענות של הפרת הסכמים. אין הסכם שאתה ומפלגתך לא הפרתם לאורך הדרך", אמר אולמרט. לדבריו, "מעולם לא הערתי בפומבי למרות שנעשו דברים שהדעת לא סובלת. אני מעריך אותך ואת עבודתך, אתה אחד האנשים האמיצים וגם היית ראש ממשלה מאוד אמיץ, אבל לאורך הדרך אינך מציב לעצמך גבולות".

אולמרט האשים את ברק בעיכוב ההחלטה על הרגיעה: "באופן שיטתי רצית לקבל הכרעה ביטחונית הקשורה לרגיעה בלי לקיים דיון בקבינט ובממשלה, ואחר כך היתה לך החוצפה ללכת לעיתונות ולומר שהיתה יכולה להיות רגיעה שלושה שבועות קודם לכן אך ראש הממשלה מנע דיון. עכשיו אתה מטיף מוסר על קיום הסכמים". אולמרט הוסיף כי "מי שלא מכבד הסכמים יכול לפרוש מהקואליציה".

ברק: "לא אגיב"

"מפאת כבוד הפורום אני לא אגיב", השיב ברק. על כך אמר ראש הממשלה: "לו היית אומר לי זאת בארבע עיניים הייתי עונה לך בארבע עיניים והדבר היה נשאר בינינו כרגיל, כי אני לא מדליף משיחות אישיות. מעולם לא הערתי בפומבי, למרות שנעשו דברים שהדעת לא סובלת. ברגע שהעלית את הדברים, אני מחויב כראש ממשלה להגיב אליהם, גם אם זה לא נעים לי".

על פי הצעת החוק של השר פרידמן, סמכותו של בית המשפט להכריז על אי-חוקיותו של חוק תהיה רק בעילות מוגדרות, כמו פגיעה בזכויות אדם בניגוד לחוקי היסוד. נוסף על כך, רק בית המשפט העליון יוכל לבטל חוק, ורק ברוב של שני שליש לפחות משופטי ההרכב, בניגוד לרוב רגיל כיום. עוד על פי ההצעה, לכנסת תהיה אפשרות לעקוף את ההחלטה במקרים מסוימים.

גם המשנה לראש הממשלה חיים רמון התעמת עם ברק במהלך הדיון. השר רמון תקף את מפלגת העבודה, שהתנגדה להצעה, ואמר כי "אין דבר מגוחך, מצחיק וחצוף כמו עזות המצח של מפלגת העבודה, שהפרה את הכלל הראשון והבסיסי של הסכם קואליציוני, כשהדיחה ראש ממשלה, התכוונה להצביע בכנסת נגד הקואליציה ולהישאר בתוכה, והיא עוד מדברת בשם נורמות של כיבוד הסכמים", אמר רמון. "מפלגת העבודה שברה שיא גינס בצביעות". ברק לא נשאר חייב והטיח ברמון: "הנורמות שלך ידועות". רמון השיב לו כי "את הנורמות שלך ראינו גם לאחרונה וגם לפני כמה שנים".

"ההצעה רעה ולא דמוקרטית"

שר המשפטים פרידמן מיהר לברך על אישור הצעתו. "זוהי נקודת תפנית ושלב חשוב בהחזרת יכולת המישלוט לממשלה ובחיזוק מעמדה של הכנסת", אמר. "בד בבד הצעת החוק לא פוגעת בבית המשפט העליון, אלא מחזקת אותו בכך שלראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל ניתנת לו הלגיטימציה לבטל חוקי כנסת בהסתמך על חוקי יסוד בעלי סעיף ההגבלה. יחד עם זאת, תימשך עליונות הכנסת על ידי אפשרות מתן העיון ונימוקי בית המשפט העליון".

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט על יוזמת פרידמן, כי היא מציעה "הפרדה מאוזנת של הרשויות". לדבריו, "הדבר המהותי ביותר בהצעת השר פרידמן הוא העובדה שלראשונה תעוגן בחוק היכולת של בג"ץ לפסול חוקים".

לעומתו תקף ברק את ההצעה טרם כניסתו לישיבה. "מפלגת העבודה מתנגדת בתוקף לפגיעה בבג"ץ ולאי כיבוד הסכמים קואליציוניים", אמר. "במצב המורכב בו הממשלה נמצאת, היא לא אמורה לקבל החלטות מורכבות כמו יוזמת השר פרידמן".

יו"ר מרצ חיים אורון תקף את הצעת פרידמן, ואמר כי "משמעות ההצעה היא פגיעה ישירה באושיות הדמוקרטיה ובהנהגה על זכויות האדם והמיעוט בישראל". הוא הוסיף כי "אני קורא לממשלה, שנמצאת בשלהי כהונתה, לא לקבל את ההצעה הרעה והלא דמוקרטית הזו. לדבריו, "אם היא תתקבל נעשה כל שביכולתנו לסכל אותה בכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully