וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקבובית בבית - חלק שני

אורנה סוסק

7.9.2008 / 12:58

אחרי שאמרו כל כך הרבה דברים טובים על קומפוסט, מוזר שיש עוד אנשים שלא עושים את זה. אורנה סוסק ממשיכה לספר על נפלאות מיחזור המזון

אחרי ששללנו את כל התירוצים למה לא לעשות קומפוסט (ראו קישור ממש פה למטה), הנה הסיבות שבגללן כדאי למחזר מזון ולהתקמפסט.

פחות זבל

כשאנחנו עושים קומפוסט, נפח האשפה שלנו ירד ב40% לפחות. כמובן שאם אנחנו גם מודעים, חסכוניים וממחזרים, האחוז גדול בהרבה. נמנע מיצירה של טון אשפה בשנה(!). גם הזבל שכן זרקנו לפח, נשאר נקי, יבש, קל יותר למיון ומחזור ובעל ערך כלכלי רב יותר. מאשפה ביתי נפלטים המון גזי חממה, שאת רובם הקומפוסט מונע.

.

פחות חירייה

שטחי ההטמנה של הזבל שלנו כמעט מלאים ונמצאים על סף סגירה. יותר מכך, הם תופסים עשרות דונם בשנה, אבל השטח המושפע מהם בפועל גדול בהרבה. בזמן שנפח האשפה הביתית לנפש עולה בהתמדה בשיעור של כחמישה אחוזים בשנה, אנחנו צריכים לחסוך בזבל כמו שחוסכים במים. כך גם נשמור על מי התהום שלנו ועל המרחבים הציבוריים שישארו ירוקים במקום להפוך למזבלות - בארץ קטנטנה, מותשת מרוב סכסוכים על קרקעות, אנחנו מוותרים כל כך בקלות ונכנעים דווקא לכיבוש הזה, של הבזבוז והזבל?

ויותר מכל – תחשבו איזה כיף יהיה כשיהיו פחות משאיות זבל.

יותר כבוד

הקומפוסט שלנו מזכה אותנו בחברות של כבוד באגודת האלכימאים - אלה שיודעים להפוך בעיה עצובה וגוברת למשאב טבעי מועיל ומשמח לב. אלה שלא מחכים לישועה שתבוא בדמות קומפוסט עירוני מאורגן (אמן מחרתיים) אלא לוקחים יוזמה ומשפיעים. אלה שהתפתחו ולמדו להימנע מכל כך הרבה נזק מיותר, בהשקעה כל כך צנועה. באמת מגיע לנו ימבה סיפוק, רק שלא נשכח להפיץ ולהעביר את זה הלאה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

וקצת רוחניקיות

הקומפוסט, תופעה כל כך גשמית, כל כך חומרית, מלמד אותנו שיעור רוחני יפיפה. העיסוק בקומפוסט וההבנה העמוקה של חוקי הטבע הקשורים בו, המעמיקה ככל שאנחנו מתמידים, מעניקים לנו חוויה חושית ומוחשית מאד של מעגל החיים והמוות. הוא עוזר לנו להחלים מהכאב הנורא של הניתוק בין רוח וחומר, שהחריף כל כך בעולם המודרני הרחוק מהטבע. הוא מראה לנו, ממש בעיניים, איך חומרים חיים גוועים, נרקבים, משתנים והופכים לחומרים אחרים לגמרי היוצרים מתוכם חיים חדשים, פוריות יופי והזנה, כלומר את הגינה שלנו.

כך גם אנחנו נרקב יום אחד, ואני לא כותבת מתוך פיוטיות או ייאוש פתאום שירדו עלי, אלא כעובדה מדהימה. כי גם אנחנו נשנה צורה, כמו הקומפוסט, נתפרק לחומרי הגלם של החיים, שיסתדרו מחדש ויצרו צורות חיים חדשות. זהו קיום על קו הגבול שבין חיים למוות, שבין רוח וחומר. סוג של גלגול נשמות אפילו.

וכמובן, יהיה לנו דשן מעולה לגינה, לעציצים ולאדניות. זה מצע שתילה וזריעה משובח - חומר כהה, ניחוחי ואוורירי, מלא פוריות וכוח הזנה, בחינם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully