וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: המדינה מפלה את הבדואים בנגב

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

7.9.2008 / 11:10

ארגון "רופאים לזכויות אדם" דורש בעתירתו לחבר את ביתו של חולה בדואי לרשת החשמל. "הנגישות לבריאות נמנעת מטעמים אתניים"

עמותת "רופאים לזכויות אדם" הגישה היום (ראשון) עתירה לבג"ץ בדרישה לחבר לרשת החשמל את ביתו של מיתעב אל-קצאצי, חולה נשימתי-כרוני, תושב הכפר הבלתי-מוכר אם אל-חיראן בנגב, לצורך תפעול מכשור רפואי המסייע לו לנשום. כמו כן, מבקשים העותרים מהמדינה למצוא פתרון לאספקת חשמל סדירה במימון המדינה לצורך תפעול המכשור הרפואי.

אל-קצאצי סובל ממחלה ריאתית סופנית המתבטאת בקוצר נשימה תמידי. הוא חייב להיות מחובר לחמצן בכל שעות היממה, ועליו להיות מחובר למחולל חמצן ביתי המפריד את החמצן מיתר הגזים באוויר. ללא חיבורו למכשיר הוא יימצא בסכנת חיים. "משרופאיו של העותר סרבו לשחררו לביתו בשל העובדה כי אין בידו אספקת חשמל סדירה המבטיחה את קבלת הטיפול לו הוא זקוק, הצליחה המשפחה לגייס גנרטור משכניה לשעות ספורות בכל יום. אולם בשל ההוצאה הגדולה ומצבם הכלכלי הקשה הם נאלצו להחזירו בתום שבוע", נכתב בעתירה.

ב"רופאים לזכויות אדם" מציינים כי אוכלוסיית הכפרים הבלתי מוכרים הינה היחידה בארץ אשר חיבורה לרשת החשמל נמנע ממנה. בעתירה נכתב כי גם מבנים בלתי מוסדרים אשר אינם חוקיים, דוגמת מאחזים בשטחים וחוות בודדים בנגב, מחוברים לרשת החשמל בעוד שחברת החשמל מסרבת לספק כל תשתית לכפרים הבדואים. "אין זאת אלא כי מדובר באפליה המבוססת על מוצאם האתני-לאומי של המבקשים", נכתב.

ממיפוי מספר החולים הכרוניים שערכו לאחרונה "רופאים לזכוית אדם" והמועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים עולה כי 20-15 אחוזים מאוכלוסיית הכפרים הבלתי מוכרים חולים במחלות כרוניות וכי רובם זקוקים לחשמל להטבת מצבם הרפואי. במיפוי שנערך בשני כפרים נמצאו כ-50 חולים כרוניים נשימתיים בכפרים, בהם ילדים וקשישים, כשליותר מ-30 מהם לא היתה גישה למחוללי חמצן להם הם נזקקו. בעתירה נטען כי לכל אזרח יש זכות לבריאות. "נגישות לשירותים כוללת גישה לכל, עם דגש על נגישות לקבוצות פגיעות או קבוצות שוליים, בחוק ובפועל".

"בכל יום שעובר, לא רק שהחולים הכרוניים בכפרים סובלים מהעדר תשתית רפואית ראויה ומהידרדרות במצבם הרפואי, אלא שהוצאות המדינה על אישפוז אותם חולים מאמירה", אמרה הדס זיו, מנכ"ל 'רופאים לזכויות אדם'. "אי חיבורם של הכפרים הבלתי מוכרים בנגב הוא תולדה של אפליה על רקע אתני מובהק ומחשבה חשוכה שאי חיבורם של הכפרים לתשתיות יצור עליהם לחץ להעתיק את מגוריהם לערים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully