וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יוזמת פרידמן עלולה לפגוע בזכויות היסוד"

עדי שמחוביץ

7.9.2008 / 7:02

בלשכת עורכי הדין ביקרו את הצעת שר המשפטים להגביל את סמכויות בג"ץ. מקורבי השר: "המתנגדים לא קראו את הצעת החוק"

"קיים חשש מקיומו של רוב פוליטי אשר עלול לפגוע בזכויות היסוד. עד כה, הגן בית משפט העליון על זכויות אלה, והיווה מגן וכתובת לכל הקבוצות באוכלוסייה על כל גווניה החברתיים והפוליטיים. השינוי שמציע השר פרידמן עלול לפגוע בתפקיד המרכזי של בית המשפט העליון". כך אמר אמש (שבת) ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא רון לקראת הדיון שצפוי היום בישיבת הממשלה על הצעת שר המשפטים דניאל פרידמן להגביל את סמכותו של בית המשפט העליון לפסול חוקים.

עו"ד גיא רון הדגיש אמנם כי אין לו התנגדות לשיח המתנהל בין הכנסת לרשות השופטת בנושאים חוקתיים. עם זאת, הוא הוסיף כי להצעתו השר פרידמן יש "השלכות מרחיקות לכת" וכי "כאשר הדברים מוצעים בעת הפוליטית הנוכחית, יש להיעדר הצדקתם משנה תוקף".

בתוך כך, השרים יצחק הרצוג ושלום שמחון ממפלגת העבודה פנו אמש למזכיר הממשלה עובד יחזקאל בבקשה להסיר מסדר היום של ישיבת הממשלה היום את הצעת השר פרידמן. לטענת השרים, העלאת ההצעה מנוגדת להסכם הקואליציוני בין קדימה לעבודה, לפיו "כל שינוי בחוק יסוד וכל חקיקה של חוק יסוד יוגשו ויחוקקו אך ורק בהסכמת כל סיעות הקואליציה".

לדברי השר הרצוג, "מעבר לחילוקי הדעות המהותיים הקיימים בנושא, ועמדתנו הנחרצת בדבר הצורך לשמור על מעמדו של בית המשפט העליון, אני סבור, גם כמי שכיהן בעבר כמזכיר הממשלה, כי קואליציה חפצת חיים, חייבת לשמור על כללי יסוד מסוג זה".

בסביבתו של פרידמן מיהרו להגיב לדברים, ואמרו כי "'תומכי בית המשפט העליון' כנראה לא קראו את הצעת החוק של השר פרידמן. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שלבג"ץ יתאפשר לבטל חוק של הכנסת כתוצאה מחקיקה. אם זה לא נקרא לחזק את בג"ץ אז מה כן?" המקורבים הוסיפו, כי "מדינת ישראל היא דמוקרטיה למי ששכח והעם בוחר את נציגיו אחת לארבע שנים ועליהם מוטלת חובת החקיקה – זאת מהות הדמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully