וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

90 אחוז מהמילואימניקים לא זוכים להטבות

יהושע בריינר

6.9.2008 / 9:17

המדינה טענה השבוע בבג"ץ שכל אנשי המילואים זוכים להטבות, לפי החלטת הממשלה. מבדיקת וואלה! חדשות עולה שההחלטה כמעט ולא מיושמת

ארבעים אלף מילואימניקים התעשרו השבוע בכמה אלפי שקלים. לא בתווי קנייה, לא בהנחות ברשתות שיווק, אלא בכסף אמיתי שהופקד בחשבון הבנק שלהם: כל איש מילואים ששירת יותר מ-22 ימים בשנה שעברה, זכה לקבל סכום של בין 2000 ל-4500 ¤ מרשות המיסים.

זו כמובן בשורה משמחת עבור אותם בני מזל, אלא שבעקבות חלוקת התגמולים השבוע, הוגשה עתירה לבג"ץ שתוהה מדוע רק אלו ששירתו מעל 22 ימים זכאים לתשלום. הלא למעשה, כ- 90% מהמילואימניקים, ששירתו פחות ימים בשנה החולפת, לא יזכו אף לא לשקל אחד. בתגובתה, טענה פרקליטות המדינה כי "שאר אנשי המילואים ממילא מקבלים הטבות, כפי שאישרה הממשלה בינואר האחרון". לפיכך דחתה שופטת בית המשפט העליון איילה פרוקצ'יה את העתירה. אלא שהשופטת לא ידעה שהמדינה לא יישמה בפועל כמעט דבר מאותה החלטה מדוברת בינואר. כך, למעשה, עבדה המדינה על מאות אלפי אנשי מילואים ועל בית המשפט העליון השבוע.

הלוואות בדיור? פטור מתשלום רישיון נהיגה?

דוברי השרים מיהרו להוציא הודעות לעיתונות בינואר, לפיהן משרדיהם התנדבו לנפק הטבות מיוחדות למילואימנקים. מה קרה מאז?

אנשי משרד התחבורה של השר שאול מופז היו מאוד לארג'ים בהבטחות: פטור מהנפקה ראשונה או חוזרת של רישיון הנהיגה, הם הצהירו; פטור מתשלום חידוש הרישיון; הנחה של 25% באגרת רישיון טיס או שיט. נשמע מבטיח, בייחוד עבור עשרות אלפי המילואימנקים ששטים ביאכטות. בדיקת וואלה! חדשות השבוע העלתה כי במשרד התחבורה כלל לא מודעים להטבות הללו. "אין שום הנחה על רשיונות נהיגה", ענתה אחת הפקידות במענה הטלפוני. "הנושא הזה נמצא בחקיקה ושום דבר לא עבר את כל הקריאות ולכן צריך לשלם תשלום מלא".

משרד הפנים התחייב לתת לחיילי המילואים הנחה של 50% באגרות מנהל אוכלוסין. כלומר, בהוצאת תעודת זהות, דרכון ושאר תעודות שמאשרות שאתם אזרחים. בנוסף התחייבו שם לאפשר הנחה של 50% בכניסה לחופי ארצנו למילואימניק ובני משפחתו. מאז ינואר האחרון שום הטבה לא יצאה לפועל.

ביקשנו ממשרד הפנים תגובה, ובאופן מפתיע יממה לאחר מכן יצאה הודעה של שר הפנים מאיר שיטרית שאמר כי "משרד הפנים מוקיר את חשיבות חיילי מערך המילואים, וכי יפעל להטיב עם חיילי המילואים". בטח.

משרד הבינוי והשיכון הבטיח שיסייע לחיילי המילואים במתן הלוואת לדיור. אם אתה מילואימניק ומעוניין לרכוש קרקע ממנהל מקרקעי ישראל- מעתה ואילך תקבל עדיפות במרכזים, הבטיחו במשרד לפני כחצי שנה. אבל לא כדאי להתקשר לקבלן ולאדריכל: גם זה לא קורה בפועל.

הטבות בלימודים? הנחות בגנים לאומיים?

משרד החינוך החליט להיטיב על הסטודנטים המשרתים במילואים, והשרה יולי תמיד התחייבה בין היתר "לקבוע נהלים מיוחדים למתן הקלות לחייל מילואים במסגרת מלגת פר"ח (פרויקט חונכות)". במכתב שכתבה שלומית עמיחי, מנכ"לית משרד החינוך, לפנחס בוכריס, מנכ"ל משרד הביטחון, נכתב כי האחריות על תקצוב המלגות יהיה באחריות משרד הביטחון. אלא שבמשרד הביטחון לא ממהרים לתקצב את הנושא, כמו גם הטבה נוספת שהתחייב אליה היה משרד החינוך, לפיו המילואימניקים יזכו להנחה בלימודים קדם אקדמאיים. עד ששני המשרדים יחליטו מי המממן של ההטבות, חיילי המילואים ממשיכים לשלם כרגיל.

המשרד להגנת הסביבה התחייב על הנחה של 25% בכניסה לגני רשות הטבע והגנים למילואימניקים, ואף כניסה חינם לאיש מילואים המגיע על מדים (המלצה הזויה, יש להודות); הנחות בלינה של המילואימניק והמשפחה בחניוני הלילה של הרשות וכן הנחה בקיום אירועים במקום.

ואכן, לפני כשבועיים, אחרי חודשים ארוכים, נשלח סוף סוף מכתב אל כל מנהלי הגנים הלאומיים ובו הוראות חדשות המקנות הנחה לאנשי המילואים המגיעים לגנים. אלא שבדיקה מהירה מעלה כי אנשי הגנים אינם מכירים בכלל את ההוראות. "אתה נכנס חינם רק אם אתה מגיע במדים לפארק", אמרה לוואלה! חדשות פקידה מייצגת באחד מהגנים, "מעבר לזה אתה לא זכאי לכלום".

"בלוף אחד גדול"

"ההתנהגות של משרדי הממשלה בנושא סל ההטבות לאנשי המילואים היא שערורייתית ובלתי נסבלת", אומר ח"כ אבשלום וילן, יו"ר שדולת המילואים בכנסת. וילן כתב באחרונה ליועץ המשפטי לממשלה מכתב בו דרש את התערבותו בנושא, לאור העובדה כי כמעט שום משרד ממשלתי לא ביצע את התחייבויותיו. "מדהים לראות איך לא טיפלו בכלל בנושאים הללו. כל אחד זורק את האחריות לשני, כל משרד שומר על השקל שלו, ובסוף זה בא על חשבון האזרחים. הפקידים לא רוצים למלא אחר ההוראות? שיעמידו אותם לדין. פשוט עובדים על הציבור בעיניים ומערימים עליהם קשיים בירוקרטיים. איזו מן תרבות שלטון זאת?"

ומה אומרים ארגוני המילואים? "כבר כשסל ההטבות יצא לאוויר העולם הבנו שהכל זה בלוף אחד גדול", אומר עלה מיקנובסקי, יו"ר ארגון פורום החפ"שים. "ידענו שמכל הדיבורים על הטבות לא ייצא כלום, ועצוב להיווכח שצדקנו. הרעש והכותרות שהשרים עשו מההטבות גדול בהרבה מההטבות עצמן. בזמנו, הבנו שרק דרך חוק מילואים אפשר יהיה להכריח את המדינה לבוא לקראת המילואימניקים. בזמן שרוב השרים עסוקים בפריימריס או בעתידם הפוליטי, אין להתפלא ששום הטבה לא מיושמת, והאמת? כנראה ששום דבר לא ישתנה בעתיד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

תגובות

ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד גיבש את התקנות הנדרשות והעבירן לאישור ועדת הכספים, כמתחייב מהחוק לפני יותר מ- 5 שבועות. עם אישור הוועדה, יתאפשר לנו להחיל את התקנות לחיילי המילואים".

תגובת משרד הפנים: "במסגרת החלטת הממשלה מינואר 2008 פנה השר מאיר שטרית, לרשויות המקומיות ודרש את שיתוף פעולתן במתן הטבות לחיילי המילואים. ההטבות בשירותי משרד הפנים המצריכים עלות כספית דורשים אישור משרד האוצר וועדת האגרות של הכנסת. במקביל, פנה השר לדרגים המקצועיים במשרד במטרה לפתור לאלתר את החסמים הבירוקרטים ולהביא ליישום החלטת הממשלה".

משרד השיכון והבינוי: "במשרד הבינוי והשיכון הוקם צוות היגוי על מנת להפעיל את כל מה שקשור בהטבות לחיילי המילואים. הצוות ביקש ממשרד הביטחון בכתובים את הנתונים של פוטנציאל הזכאים להטבות. לצערנו, עד עתה טרם קיבלנו נתונים אלו ממשרד הביטחון".

המשרד להגנת הסביבה: "ברמה הכלל-רשותית ההוראה היא לתת את כול ההטבות שהובטחו. ייתכן שייקח קצת זמן עד שזה ילך חלק, אבל אצלנו ההוראה החד משמעית היא להעניק את כל ההטבות לאנשי המילואים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully