וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה 55 שנה, שר חוץ אמריקאי בלוב

5.9.2008 / 11:12

רייס תפגש עם קדאפי לארוחת שבירת צום לכבוד הרמדאן. היא צפויה ללחוץ עליו להעביר פיצויים לקורבנות פיגועים לוביים בעבר

בפעם הראשונה זה 55 שנים, יגיע שר חוץ אמריקאי לביקור רשמי בלוב. קונדוליזה רייס תגיע היום (שישי), לביקור בלוב, שצפוי לסמל את התחממות היחסים בין שתי המדינות. ההתקרבות בין השתיים החלה לאחר שלוב ויתרה על תוכניתה להשגת נשק להשמדה המונית לפני שלוש שנים. רייס דחתה את ביקורה עד לאחר חתימה על הסכם פיצויים של קורבנות הפצצות אמריקאיות ולוביות. בביקורה הקצר, רייס צפויה להיפגש עם המנהיג הלובי מועמר קדאפי ולסעוד איתו ארוחת שבירת צום הרמאדן.

מקורבים לרייס סיפרו כי היא מצפה בכיליון עיניים לפגישה עם מי שכונה בעבר על ידי הנשיא רייגן "הכלב המטורף של המזרח התיכון". לדבריהם, היא צפויה לעלות בשיחה סוגיות של זכויות אדם במדינה וכן עימותים באזור לוב בהם צ'אד, סודן ומאוריטניה. דוברה של רייס, שון מק'קורמק, כינה את הביקור "תחנה היסטורית". שר החוץ האמריקאי האחרון שביקר במדינה היה ג'ון פוסטר דולז בשנת 1953, כמה שנה לפני הולדת רייס.

רייס צפויה ללחוץ על קדאפי בנושא הסכם הפיצויים שנחתם באמצע חודש אוגוסט. לוב טרם העבירה קרנות לארה"ב, אך ביום רביעי האחרון אישרה את המהלך באופן רשמי. גורמים בארה"ב טענו כי ייקחו יותר מכמה ימים שעד שהקרנות יועברו למדינה. לא פורסם מי יעביר את הכסף לקרנות או כמה כסף יועבר, אך תביעות הפיצויים עשויות להגיע למיליארדי דולרים. בארה"ב יש שמבקרים את ההחלטה לבקר בלוב טרם הועבר הכסף לקרנות.

הקרנות אמורות לכסות תביעות פיצויים של משפחות 270 ההרוגים בפיצוץ טיסת פאן אם 103 מעל סקוטלנד בשנת 1988, וכן 229 הפצועים מהפיגוע בברלין בשנת 1986, בו נהרגו גם ששה בני אדם. כמו כן, את הקרנות יוכלו לתבוע משפחות ההרוגים הלובים שנהרגו כשמטוסים אמריקאים הפציצו בטריפולי ובנגאזי בשנת 1986.

ייתכן שרייס תחתום על הסכם סחר והשקעות במהלך ביקורה, אך מומחים אומרים שמטרת הביקור העיקרית היא לפתוח תקופה חדשה ביחסי לוב-ארה"ב, שמסיימת עשרות שנים של אלימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully