וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסיף עלי זרדרי הוא נשיאה הבא של פקיסטן

גיל קדרון

6.9.2008 / 13:10

אלמנה של בנזיר בוטו, שאיננו נהנה מפופולריות בקרב העם, ייכנס לנעליו של מושרף. צפוי להמשיך להילחם נגד המוסלמים הקיצוניים

הנשיא הבא של פקיסטן הוא אסיף עלי זרדרי שהיה בעלה של ראש הממשלה לשעבר בנזיר בוטו שנרצחה בסוף השנה שעברה. ועדת הבחירות במדינה הודיעה כי הפרלמנט באיסלמבד אישר את מינויו של זרדרי לנשיאות.

זרדרי בן ה-53 נחשב לפרו אמריקאי, ויורש את ההנהגה ברפובליקה האיסלמית, שחמושה בנשק גרעיני, מידיו של פרווז מושרף, שנאלץ להתפטר בחודש שעבר, בעודה נמצאת במשבר פוליטי, כלכלי וביטחוני קשה ביותר. לאור ההכרזות הראשונות ממפלגתו, נדמה כי הוא צפוי להמשיך את מדיניותו הצבאית של מושרף ולהילחם נגד הגורמים המוסלמים קיצוניים שבמדינתו.

לפי החוקה הפקיסטנית, הנשיא לא נבחר בבחירות ישירות, אלא בידי שתי בתי הנבחרים וארבע פרלמנטים אזוריים, שם החזיקה מפלגתו של זרדרי, מפלגת העם (PPP), ברוב מוצק בזכות תמיכתן של מספר מפלגות נוספות.

ישב 11 שנים בכלא על שחיתות

עד לפני מספר חודשים עצם המחשבה שזרדרי ייכנס ללשכתו של נשיא פקיסטן נחשבה לרעיון עיוועים, אולם סדרת אירועים בלתי צפויה הובילה דווקא את האיש הבלתי פופולרי הזה, שישב 11 שנה בכלא בגין שורה ארוכה של מקרי שחיתות לתפקיד הרם ביותר במעצמה הגרעינית. להגנתו טען כי היה קורבן לרדיפה פוליטית.

זרדרי נולד ב-1955 למשפחה אמידה, והתחתן לתוך המשפחה הראשונה במדינה, משפחת בוטו, כשנישא לבתו של ראש הממשלה והנשיא לשעבר זולפקיר בוטו, בנזיר, ב-1987. זו שימשה כראש הממשלה בין השנים 1988 ו-1990, ומאוחר יותר בשנית בין 1993 ו-1996. זרדרי שימש כשר הסביבה תחת אשתו, וכשזו עזבה את התפקיד עמד בפני משפט לאחר שנמצא שאחוזת פאר באנגליה נקנתה בכספי מדינה. בתחילה הכחיש זרדרי בעלות על האחוזה, אך בסופו של דבר הודה בכך.

בשנה האחרונה, עם שובה של אשתו לזירה, זכו השניים לחנינה בעסקה פוליטית עם מושרף. הירצחה של בוטו בדצמבר 2007 העמידה את זרדרי בראש מפלגת העם הפקיסטנית (PPP) במקום אשתו, ועל גבי הפופולריות שלה הפך למנהיג המפלגה הגדולה בפרלמנט בבחירות בחודש פברואר.

משבר פוליטי רודף משבר פוליטי

כשרקם יחד עם יריבו הגדול, ראש הממשלה לשעבר נוואז שריף, עסקה להדיח את מושרף, התחייב זרדרי שלא יפעל להתמנות לנשיא, והבטיח לבטל את סמכויותיו לפזר הפרלמנט ולהכריז על מצב חירום, כפי שהיה לפני ימי שלטונו של מושרף. אולם בימים שלאחר התפטרותו של מושרף נודע כי בכוונתו להשתמש ברוב הפרלמנטרי של מפלגתו על מנת לטפס אל הפסגה הרמה ביותר במדינה.

ספק אם יהיה בכך על מנת לסיים את המשבר הפוליטי והכלכלי הכבד שפוקד את המדינה, בה האינפלציה דירדרה את חייהם של רבים לעוני. קיים החשש שלאחר שנות שלטונו של מושרף, שלא אופיינו בדמוקרטיות יתר, תשוב המערכת הפוליטית למאפיין הבולט ביותר שלה בשנות ה-90 - המאבקים הפנימיים בין המפלגות והפלגים השונים. כל זאת על רקע איומים ביטחוניים גוברים והולכים מצד הטליבן ואל קאעדה, שהפכו את האזורים השבטיים בצפון מערב המדינה למעוזיהם.

לפיכך, אם זרדרי מעוניין לסיים את הקריירה הפוליטית שלו בצורה שונה מקודמיו בתפקידי ההנהגה בפקיסטן, עליו יהיה להתחיל לנפק תוצאות כבר מן ההתחלה. כל זאת תחת עינם הבוחנת של עם סקפטי שלא העתיק את אהבתו הגדולה לאשתו המנוחה אליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully