וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האימפריה הרומית אחראית לאיידס

טלי גולדשטין

4.9.2008 / 14:00

חוקרים צרפתיים טוענים כי בקרב עמים שנשלטו בעבר על ידי האימפריה הרומית, הגן המגן מפני הנגיף הקטלני נדיר יותר ביחס לשאר העולם

התפשטות האימפריה הרומית באירופה עשויה להסביר מדוע תושבי הקולוניות לשעבר של רומא חשופים יותר לאיידס. לפי דיווח רשת ה-BBC, חוקרים צרפתיים טוענים כי הסבירות נמוכה יותר שלאנשים שנשלטו בעבר על ידי האימפריה יש את הגן המגן מפני וירוס ה-HIV. בין מדינות אלו כלולות אנגליה, צרפת, יוון וספרד ולמרבה הצער, גם ישראל. המחקר החדש התפרסם בכתב העת "ניו סיינטיסט".

מדענים אחרים טוענים כי ההבדל במבנה הגנים קשור לאירוע היסטורי גדול הרבה יותר, כגון התפשטות מגפת הדבר בימי הביניים (המגפה השחורה) או התפשטות אבעבועות רוח שחורות.

הרעיון שלנגיף מסוים שנשאו הרומאים היתה השפעה על הגנים של האירופאים המודרניים עלה ממחקר חוקרים מאוניברסיטת פרובאנס. לטענתם, שכיחות הגן תואמת לשינויי הגבולות בתוך האימפריה בת אלף השנים. במדינות שהיו תחת שליטת האימפריה במשך תקופות ארוכות, כגון ספרד, איטליה ויוון, שכיחות הגן המספק הגנה מסוימת מוירוס ה-HIV נעה בין 0% ל-6%.

לעומת זאת, במדינות שהיו בשולי האימפריה, כגון גרמניה ואנגליה, שכיחות הגן נעה בין 8% ל-11.8%. במדינות שמעולם לא היו כבושות על ידי רומא, שכיחות הגן גבוהה בהרבה.

החוקרים אינם סבורים שההבדל בגנים קשור לנישואי תערובת בין החיילים או הפקידים הרומאים עם האוכלוסייה המקומית, מאחר שההיסטוריה מוכיחה שתופעה זו לא היתה נפוצה. במקום זאת, טוענים החוקרים שהרומאים החדירו מגיפות מסוימות אליהן התושבים המקומיים היו רגישים במיוחד עקב השכיחות הנמוכה של הגן המסוים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully