וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרידמן: להגביל סמכויות בג"ץ לבטל חוקים

פנחס וולף

4.9.2008 / 11:03

מפלגת העבודה תתנגד להצעת שר המשפטים שתצמצם את היכולת של בית המשפט לפסול חוקים. מקורבי פרידמן: "הצעד יחזק את בג"ץ"

ישיבת ממשלה סוערת צפויה ביום ראשון הקרוב. מלבד תוכנית "פינוי-פיצוי" מיהודה ושומרון, הממשלה תדון גם בהצעת חוק שמוביל שר המשפטים, דניאל פרידמן, שתצמצם את היכולת של בית המשפט לפסול חוקים שהכנסת חוקקה. שרי העבודה הודיעו היום, בישיבת "שרינו", כי הם יתנגדו ליוזמה. לטענתם, "מדובר בממשלה במצב פוליטי מורכב ומצופה מכל מרכיביה לגלות אחריות".

על פי יוזמת שר המשפטים, האפשרות היחידה של בית המשפט לפסול חוקים תהיה במידה שיהיה רוב של שני שליש מהרכב השופטים שתומך בביטול החוק. מעבר לכך, בית המשפט העליון יהיה היחיד שיוכל לבטל חוק, בניגוד למצב הנהוג כיום, שבו גם שופטי שלום יכולים לבטל חוק, במידה שהם חושבים שהוא מתנגש עם חוק יסוד.

מקורבים לשר פרידמן אמרו לוואלה! חדשות, כי "קשה להבין את ההתנגדות להצעה, כיוון שלראשונה בהיסטוריה יתאפשר לשופטי בג"ץ לפסול חוקים של הכנסת כתוצר של חקיקה. כדאי שאנשים יתייחסו לחוק באופן ענייני, ולא ממניעים אישיים, שכן זהו המקרה שבו שר המשפטים פרידמן מחזק באופן חסר תקדים את סמכות בג"ץ".

לטענת אותם גורמים, "דבר ידוע הוא, שבג"ץ אוהב עמימות, שזה מצב שלא ייתכן במדינה דמוקרטית, שכן עמימות הולכת עם חוסר וודאות והגיע הזמן שיעשה סדר במערכת המשפט, גם אם הדבר אינו מקובל על שופט זה או אחר".

בתגובה לדיון הצפוי בישיבת הממשלה, ח"כ אורית נוקד (העבודה) פנתה במכתב לראש הממשלה, אהוד אולמרט, וביקשה ממנו לבטל את הדיון. "מדובר בניסיון לערוך שינוי חוקתי באמצעות מחטף ערב סיום כהונת הממשלה", היא כתבה. "בנוסף, יש במהלך כדי לעקוף את ועדת השרים לענייני חקיקה, שלא קיבלה החלטה בנושא. ואם לא די בכך, המהלך הינו הפרה של ההסכם הקואליציוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully