וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרה פיילין - הכל דיבורים?

טלי גולדשטין

4.9.2008 / 10:26

בשנים האחרונות הפכה מערכת היחסים בין הנשיא לסגנו לשותפות מלאה, אך נראה כי אם תיבחר, פיילין תסתפק רק בתפקיד הסמלי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

מושלת אלסקה שרה פיילין, המועמדת לתפקיד סגן הנשיא במפלגה הרפובליקנית, נשאה הלילה (חמישי) את נאום הבכורה שלה בוועידה הרפובליקנית בסנט פול, מינסוטה. היא לא יכלה לבקש תפאורה טובה יותר: קהל נלהב ומאושר מבחירתה על ידי ג'ון מקיין עוד לפני שהיא אפילו עלתה לבמה. לאור הסערה התקשורתית שליוותה אותה מאז יום שישי, את שלושת הימים האחרונים בילתה פיילין בבידוד עם כמה מהיועצים הפוליטיים המיומנים ביותר בתחום על מנת לחבר ולשפץ את הנאום עד שלמות. היא גררה תשואות רמות בעודה מתארת את חייה באלסקה ומציגה את משפחתה בפני הנוכחים. היא שמעה מחיאות כפיים כשהבטיחה לנקוט במדיניות אנרגיה אגרסיבית, הכוללת הרחבת הקידוחים וצמצום התלות בייבוא נפט. כמו כן, זכתה פיילין לאהדה רבה כשגינתה את היחס שקיבלה מהתקשורת באחרונה על רקע, לטענתה, העובדה שהיא לא משתייכת ל"אליטה בוושינגטון".

עם זאת, נאומה, מוצלח ככל שיהיה, עלול להתגלות כחלק הקל. מעתה והלאה, פיילין עוברת לזירה הארצית, בה תצטרך לדבר אל לבם של אלו שלאו דווקא מעריצים אותה. יהיה עליה לנווט במים בטוחים הרבה פחות לעומת הקהל שהתמודדה עמו בוועידה, דבר שיהווה מבחן למיומנויות הפוליטיות שלה וגם לידע שלה במדיניות חוץ ופנים. כמו כן, יהיה עליה לשכנע את המדינה שהיא מוכנה לתפקיד סגנות הנשיא בזמן בו הגדרת התפקיד היא למעשה ניהול משותף של המדינה עם הנשיא.

"הקהל באולם היה מכור מראש, הם המקהלה", אמר ג'ון דנפורת, סנאטור רפובליקני לשעבר ממיזורי ל"ניו יורק טיימס". "הבעיה העומדת כעת בפניה ובפני מקיין היא כיצד להבהיר את המסר שלהם לעם האמריקאי כולו", הוסיף.

אשה של מסורת מכל הבחינות

אך מהו בעצם מסר זה? נאומה של פיילין לא הותיר ספק כי לגבי העובדה שהיא תיקח על עצמה את תפקיד מספר 2 המסורתי ותתקוף את המועמד לנשיאות בצד השני. פיילין תקפה בחריפות את המועמד הדמוקרטי ברק אובמה ואמרה כי "יש מועמדים שמשתמשים בשינוי כדי לקדם את הקריירה שלהם, ויש כאלה כמו ג'ון מקיין שמשתמשים בקריירה שלהם כדי לקדם את השינוי. ברק אובמה הוא אדם שיכול לשאת נאום שלם על המלחמות שמנהלת אמריקה, אך לעולם לא משתמש במילה ניצחון מלבד דיבורים על הקמפיין שלו". גם בנושא הניסיון הפוליטי והמעשי, תקפה פיילין את אובמה ואמרה כי "תפקיד ראש העירייה בעיירה קטנה שבו כיהנתי הזכיר תפקיד של מארגן קהילתי, חוץ מהעובדה הקטנה שלראש העירייה יש גם אחריות מעשית". את הביקורת הלא כל כך מרומזת הפנתה פיילין, לאובמה ששימש בעבר כמארגן קהילתי בשיקגו.

אמירה זו סיכמה למעשה שלושה ימים בהם ניסו הרפובליקנים לתקוף את אובמה בחזרה על כך שאין לו די ניסיון לתפקיד הנשיא. זאת בתגובה לביקורת שנמתחה מכיוון המחנה הדמוקרטי על פיילין, מושלת צעירה המכהנת בתפקיד פחות משנתיים.

השאלה היא האם למישהו כה לא מוכר ובעל קורות חיים מצומצמים יחסית בזירה הפוליטית יש את הסמכות להפוך את ההתקפות הללו לאמינות – שלא בדומה, לדוגמה, לעמיתה בצד הדמוקרטי הסנאטור הוותיק מדלוואר ג'ו ביידן, שתקף את מקיין בשבוע שעבר במהלך הוועידה הדמוקרטית. לא ברור אם הביקורת החריפה של פיילין, בשילוב עם הימנעותה מלדון בנושאים מרכזיים כגון הכלכלה, יכולים לשכנע את המצביעים ברחבי המדינה להצביע עבורה או לעשות בדיוק את ההיפך. "לפני שהיא מתחילה להתקיף, עליה לצאת החוצה ולהגדיר את עצמה", אמר וורן רדמן, סנאטור רפובליקני לשעבר ממדינת ניו המפשייר.

השלדים שבארון

כאמור, המשימה הגדולה של פיילין אמש ובימים הקרובים היא להדגיש את התדמית של מטה מקיין, אותה המועמד הרפובליקני רוצה לטפח בעזרת בחירתה הבלתי צפויה: המושלת הלוחמת בשחיתות מחוץ לוושינגטון, אמא שמרנית לחמישה ילדים, שיכולה בקלות להתחבר לאמריקאים ממעמד הפועלים בצורה שאובמה התקשה לעשות עד כה. היא לועגת לאליטיזם – פיילין העידה על עצמה שהיא אוהבת לנהוג בעצמה לעבודה וסיפרה כיצד העמידה למכירה את המטוס הפרטי של מושל אלסקה – בעודה מרמזת על כך שתשרת כשגרירה של מקיין באמריקה החשה כי הממשל איבד קשר עם הערכים והצרכים של העם הפשוט.

הבעיה של פיילין היא שהמסר שהביעה נתקל במכשול על ידי החשיפה של השלדים שבארונה המקצועי והאישי - הדיווחים בתקשורת לגבי ההריון של בתה בת ה-17, החקירה לגבי חלקה בפיטורי שוטר מדינה שהיה גיסה, ספקות לגבי ניסיונה, עברה הפוליטי הבדלני. כל אלו הפכו אותה למוקד הוועידה במקום את המועמד לנשיאות מקיין.

בנאומה, תקפה פיילין את התקשורת ואמרה כי "לאותם עיתונאים, שמתחו ביקורת על ההחלטה של מקיין לבחור בי כי אני לא חלק מהאליטות, אני רוצה למסור שאני לא הולכת לוושינגטון בשביל למצוא חן בעיניהם אלא לשרת את העם האמריקאי". אך היא לא עשתה כל מאמץ לומר מה היא מתכוונת לעשות כסגנית נשיא. חוסר ניסיונה מרמז כי פיילין לא תצליח כל כך בקלות ליצור שותפות מלאה עם הנשיא, סוג של שותפות ממנה נהנו סגנו של הנשיא בוש דיק צ'ייני וסגנו של הנשיא קלינטון אל גור.

"סגני הנשיא הללו שינו את טבע התפקיד", אמר גארי הארט, סנאטור דמוקרטי לשעבר ממדינת קולורדו. "מקיין מנסה להחזיר את התפקיד למודל של המאה ה-19, שבו לסגן הנשיא לא היה תפקיד פעיל. אך אנו כבר לא חיים בתקופה ההיא", הוסיף. עובדה זו חשובה במיוחד לאור גילו המבוגר של מקיין (72) ובעיותיו הבריאותיות. פיילין עשויה עוד למצוא עצמה בתפקיד הנשיאה במהלך ארבע השנים הבאות, אם מקיין ייבחר.

נראה כי התפקיד היחיד שפיילין כן תמלא יהיה להוות השראה לפלג הימני קיצוני במפלגה הרפובליקנית – ציבור שאת לבו התקשה לכבוש מקיין, אשר נתפס בעיני ציבור זה כלא שמרני מספיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully