וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני: "פינוי פיצוי - אחרי שייקבע הגבול"

פנחס וולף

3.9.2008 / 21:45

שרת החוץ אמרה את הדברים בתגובה להודעה כי הממשלה תדון בתוכנית "פינוי-פיצוי" מרצון מהגדה ביום ראשון. השר ישי: "הדיון בנושא אינו לגיטימי"

ממלאת מקום ראש הממשלה ושרת החוץ ציפי לבני אמרה הערב (רביעי) כי "ניתן יהיה לקדם פינוי מרצון רק אחרי שנדע מה הגבול". לבני אמרה את הדברים בתגובה להודעת ראש הממשלה כי הצעת חוק "פינוי-פיצוי" תעלה לדיון בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון. לדברי שרת החוץ, שדיברה בכנס בבית קדימה בתל אביב, "רק אחרי שתיושם מפת הדרכים נוכל לעבור לשלב הבא". היא הוסיפה כי "נורא קל להגיד מה לא והימין והשמאל פעמים רבות נמצאים ב'לא', אבל יש דבר אחד שקדימה לא תעשה - היא לא תחלק את העם"

למרות שהממשלה תדון בחוק "פינוי-פיצוי" מרצון משטחי הגדה המערבית על פי תוכנית שריכז המשנה לראש הממשלה חיים רמון, לא צפוי החוק לעלות להצבעה. מלשכת ראש הממשלה אהוד אולמרט נמסר כי בכוונתו לשמוע את ההערות הנוגעות ליוזמה זו ובהתאם לכך יימשך הטיפול בנושא.

יוזמת פינוי פיצוי משטחי הגדה התחילה כתוכנית של חברי הכנסת אבשלום וילן (מרצ) וקולט אביטל (עבודה) לפני מספר חודשים. על פי הצעת החוק יתאפשר לתושבי 74 התנחלויות שמוגדרות "מבודדות" למכור את ביתם למדינה, בתמורה לפינויים מהיישוב ואטימת הבית. מי שינסה לפרוץ את הבית האטום, דינו יהיה חמש שנות מאסר.

השר חיים רמון (קדימה) אמר בעבר כי "תוכנית 'פינוי-פיצוי' תאפשר לישראל לפתח את גושי ההתנחלויות הגדולים שישארו בידיה ובהם מעלה אדומים, גבעת זאב ובית"ר עילית". רמון העריך כי לפחות רבע מהמתנחלים המתגוררים ממזרח לגדר ההפרדה יהיו מוכנים לעזוב את בתיהם, תמורת פיצוי במסגרת הסכם שלום כולל עם הפלסטינים.

הדיון בממשלה גורם למחלוקת קשה בקדימה. ח"כ עתניאל שנלר, שנחשב בעבר כמקורב לראש הממשלה אהוד אולמרט, הגיב להודעה על הדיון ואמר כי "במידה שחוק פינוי-פיצוי יעבור, יש לפרק את הממשלה". לדבריו, "במדינה דמוקרטית לא קובעים גבולות מדינה בשוחד ממלכתי. משמעות החוק בכל שטח בו הוא חל, הוא קביעת גבולות הקבע של המדינה".

"רה"מ פועל ברוח השמאל הקיצוני"

חברי הכנסת ממפלגות הימין הגיבו בזעם לעצם קיום הדיון. יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, כי "אולמרט ממשיך בניסיונות לבצע מחטפי מדיניות ברוח השמאל הקיצוני בימיו האחרונים בתפקיד. לאולמרט לא היה רוב להעביר בכנסת חוק הזוי זה לפני שהתפטר, ואין ולא יהיה לו רוב להעברתו גם עתה".

יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, תקף אף הוא הערב את הדיון שייערך בממשלה ביום ראשון. לדבריו, "מדובר במהלך ללא לגיטימיות ציבורית, חוקית ואנושית וש"ס תתנגד בכל תוקף למהלך. עם ישראל טרם נרפא מהפצעים אודות הגירוש האומלל, ויש כבר מי שרוקח גירוש נוסף באופן לא לגיטימי. עצם המחשבה להעלות לדיון חוק פינוי פיצוי, כאשר מדובר בהנהגה פלסטינית וירטואלית, שכמעט ותם זמנה, מסביר מדוע חלק מהציבור חושב על חלק משריו כמנותקים ומנוכרים מהעם".

ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד) אמר, כי "זוהי פרובוקציה ולא מדיניות. הממשלה מתפרקת מנכסיה ומעמידה את מדינת ישראל בעמדה נחותה. בדמדומי שלטונו, פוגע אולמרט באינטרסים החיוניים ביותר של ישראל, במקום לסלק את ידיו מכל מהלך מדיני אסטרטגי". ריבלין הוסיף, כי "פינוי-פיצוי מוקדם ישפיע על המתיישבים שיושבים בגושי ההתיישבות, שגם לפי מצע קדימה וגם לפי מסמך בוש, מוכרים כאזורים חיוניים לבטחונה של ישראל".

מפלגת ישראל ביתנו הוציאה הודעה על פיה "אנו מצפים שהדיון היחיד בממשלה בעניין 'פינוי-פיצוי' יהיה מאום אל פחם ולא מיהודה ושומרון". על פי הודעת המפלגה, "אנו קוראים לשרי מפלגת ש"ס להסיק מסקנות ממצעד האיוולת שמובילה הממשלה, ולפרוש ממנה".

עם זאת, בשמאל דווקא בירכו על קיום הדיון. ח"כ קולט אביטל, מיוזמי חוק "פינוי-פיצוי" אמרה: "אני מברכת על שהשר רמון אימץ את רוח הצעת החוק שיזמתי לפני כשנתיים ורואה בה את הכיוון המדיני הנכון". "עצם הבאת הנושא לדיון בממשלה מחזקת את עמדתי בעניין, ואני קוראת לממשלה לקדם את הנושא במהירות האפשרית".

פרסום ראשון: 18:11

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully