וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: ממשלת האחדות על סף קריסה

טלי גולדשטין

3.9.2008 / 17:33

שתי מפלגות השלטון הסתכסכו בנוגע לפלישת רוסיה לגאורגיה. הנשיא יושצ'נקו האשים את רה"מ יוליה טימושנקו ב"הפיכה פרלמנטרית"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ממשלת האחדות הפרו-מערבית באוקראינה על סף קריסה לאחר ששתי מפלגות השלטון הסתכסכו בנוגע לפלישת רוסיה לגאורגיה. ה"גרדיאן" הבריטי דיווח היום (רביעי) כי נשיא אוקראינה ויקטור יושצ'נקו האשים את ראש הממשלה יוליה טימושנקו בניסיון ליזום הפיכה פרלמנטרית נגדו. יושצ'נקו איים לפזר את הפרלמנט ולקבוע בחירות מוקדמות.

מפלגות טימושנקו ויושצ'נקו יצרו ממשלת אחדות שברירית בסתיו האחרון. טימושנקו נבחרה לראש הממשלה בפעם השניה בדצמבר. ממשלת האחדות דגלה במדיניות פרו-דמוקרטית.

אתמול, מפלגת טימושנקו בחרה להצביע עם מפלגת האופוזיציה במטרה להקטין את סמכויות הנשיא ולהגדיל את סמכויות ראש הממשלה. היום בבוקר, מפלגת "אוקראינה שלנו" של יושצ'נקו פרשה מהקואליציה במחאה על ההצבעה. יושצ'נקו הופיע בנאום טלוויזיוני לאומה וגינה את ההצבעה בבית התחתון של אוקראינה. הוא תיאר אותה כ"הפיכה פוליטית וחוקתית". לדבריו, יש להקים מהר ככל האפשר קואליציה חדשה.

נראה כי הזרז לקריסת הממשלה לאחר פחות משנה היתה המלחמה בגאורגיה. תואוקראינה וגאורגיה הן חברות לשעבר בברית המועצות, המבקשות להפוך לחברות בארגון נאט"ו ובאיחוד האירופי. לאחר פלישת רוסיה לגאורגיה כדי להגן על החבלים הבדלניים בשטחה, הנתמכים על ידי המדינה הקומוניסטית לשעבר, צצו ספקולציות כי אוקראינה והחבל הבדלני שבשטחה – חצי האי קרים – עלולים להסתבך בסכסוך דומה עם רוסיה.

במהלך המלחמה בין גאורגיה לרוסיה, התייצב יושצ'נקו לצד נשיא גאורגיה הפרו-מערבי מיכאיל סאאקשווילי והורה לצבא האוקראיני להגביל את תנועת האוניות הרוסיות ששטו בשטחה הימי בים השחור. בניגוד לו, טימושנקו סירבה לגנות את רוסיה. אתמול, מפלגתה סירבה לתמוך בהצהרה של ממשלת אוקראינה, המאשימה את מוסקבה בעימות.

ומתחת לכל המהלכים הפוליטיים האחרונים נמצאת האג'נדה הפוליטית של טימושנקו לקראת הבחירות הנשיאותיות הבאות באוקראינה בתחילת 2010 . לפי הערכות צפויה טימושנקו להתמודד מול יושצ'נקו על הנשיאות. מועמד נוסף הוא ויקטור ינוקוביץ', ראש הממשלה לשעבר.

טימושנקו מתחה היום ביקורת חריפה נגד יושצ'נקו. "הנשיא השתמש בכל אמצעי על מנת להרוס את הקואליציה", אמרה בפגישת קבינט. "חבל מאד שהנשיא מתנהג בצורה כה חסרת אחריות. ההחלטה לפלג את הקואליציה היתה שלו", הוסיפה.

טימושנקו רוצה להיות נשיאה

תחת החוקה האוקראינית, לשתי המפלגות יש עשרה ימים על מנת לפתור את המחלוקות ולחדש את הקואליציה. אם לא יעשו כך, לפרלמנט יש חודש ימים במהלכו ליצור קואליציה חדשה. לאחר מכן, רשאי הנשיא לקבוע בחירות חדשות.

אפשרות אחת, אם כי לא סבירה, היא שטימושנקו תיצור ממשלה חדשה עם מפלגת האופוזיציה, יריבתה לשעבר. לפי הסקרים, אם הבחירות היו נערכות עתה, מפלגת "אוקראינה שלנו" של יושצ'נקו תפסיד מושבים בפרלמנט בעוד מפלגת טימושנקו ומפלגת האופוזיציה יתחזקו.

יושצ'נקו וטימושנקו השתתפו שניהם במהפכה הכתומה, שהיתה סדרה של הפגנות ומאורעות פוליטיים שהתרחשו ברחבי מדינת אוקראינה בשנים 2004-2005. אירועים אלו נערכו בטענה לשחיתות מסיבית, הפחדת מצביעים וגניבת קולות ישירה בזמן הבחירות לנשיאות בשנת 2004.

המהפכה הצליחה כאשר הבחירות שזויפו בוטלו על ידי בית המשפט העליון והוחלט על קיום בחירות חוזרות ב-26 בדצמבר 2004, תחת השגחה קפדנית, מקומית ובינלאומית. הבחירות החוזרות הוגדרו כ"הוגנות וחופשיות". הבחירות הסופיות הראו ניצחון ברור ומוחץ לוויקטור יושצ'נקו, שהפך לנשיא ב-23 בינואר 2005. טימושנקו מונתה אז לראש הממשלה הראשונה אי פעם באוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully