וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: 1,300 שנה לא היה פה כל כך חם

טלי גולדשטין

2.9.2008 / 14:34

כל קיץ אנחנו מתלוננים שחם יותר, ולא סתם: ממחקר חדש עולה כי 10 השנים האחרונות בחצי הכדור הצפוני היו החמות ביותר מזה מאות שנים

העשור האחרון היה החם ביותר בחצי הכדור הצפוני מזה 1,300 שנה. מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי " Proceedings of the National Academy of Science" מצא כי חודש אוגוסט האחרון היה החם ביותר שתועד, והטמפרטורות ברחבי העולם הלכו והתחממו באופן משמעותי בשנים האחרונות לעומת כל תקופה אחרת מאז ימי הביניים.

ללא תיעוד אקלימי של מדחומים לפני המאה ה-19, מדענים נעזרים בתיארוך באמצעות טבעות עצים כדי ללמוד על שינויי האקלים בעבר הרחוק. תיארוך באמצעות טבעות עצים הוא שיטה המבוססת על מדידות עוביין של טבעות עצים שנתיות. טבעות עצים נוצרות מידי שנה אך עוביין מושפע מכמות המשקעים ומתנאים סביבתיים נוספים אליהם חשוף העץ. על פי סדר הטבעות והדגם שהן מתוות ברצף מסוים ניתן ליצור קורלציה של טבעות עצים בין עצים שהתקיימו בתקופה חופפת כלשהי.

במחקר החדש השתמשו המדענים בגורמים נוספים מהם ניתן ללמוד על האקלים, כגון אלמוגים, משקעים וקרח. המחקר נעזר בבסיס נתונים שמצא כי העשור האחרון היה חם מהרגיל בהשוואה ל- 1,300 השנים האחרונות. "היו שטענו כי הנתונים שאוספים מטבעות עצים אינם מקובלים בסוג כזה של מחקר", אמר מייקל מאן, ראש צוות המחקר באוניברסיטת פנסילבניה. "עתה אפשר להשתמש גם באמצעים אחרים על מנת ליצור תיארוך של הטמפרטורות בחצי הכדור הצפוני", הוסיף. אם כוללים את תיארוך טבעות העצים במחקר, אזי העשור האחרון היה החם ביותר מזה 1,700 שנה.

תוצאות המחקר לא הפתיעו מטאורולוגים שתיארכו התחממות בטמפרטורות באירופה בשנים האחרונות. ב-2006, נרשם בבריטניה הקיץ החם ביותר. ב-2003 גל חום פשט ברחבי אירופה וגבה את חייהם של 35 אלף בני אדם. מרבית המדענים מסכימים כי ההתחממות הגלובלית היא תוצאה של פעילות אנושית, הגורמת לעלייה בהיקף פליטת גזי החממה.

לדברי מאן, המסקנות פחות החלטיות כשמדובר בחצי כדור הארץ הדרומי מאחר והנתונים לגביו מועטים ופחות נגישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully