וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: שר החוץ לשעבר רוצה להחליף את רה"מ

טלי גולדשטין

2.9.2008 / 9:39

לנוכח התפטרותו המפתיעה של ר"מ יפן, אמר טארו אסו, מזכ"ל המפלגה הליברלית דמוקרטית כי הוא מוכן להחליפו. "אני ראוי ומתאים לתפקיד"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

טארו אסו, מזכ"ל המפלגה הליברלית דמוקרטית (LDP), מפלגת השלטון ביפן, אמר הבוקר (שלישי) כי הוא מוכן להחליף את ראש הממשלה יסואו פוקודה, שהודיע אתמול על התפטרותו. "אני סבור שאני ראוי ומתאים להמשיך את האג'נדה של פוקודה", אמר אסו. אתמול הפתיע פוקודה את העם היפני כשהודיע שהוא מתפטר פחות משנה אחרי שנכנס לתפקיד, זאת על רקע ירידה באחוזי התמיכה בו.

לפי דיווחים בלתי מאושרים, המפלגה תערוך הצבעה ב-20 או ב-22 בספטמבר על מנת לבחור מנהיג מפלגה חדש שיהפוך לאחר מכן לראש הממשלה החדש של יפן. הבחירות הכלליות הבאות ביפן ייערכו לא מאוחר יותר מספטמבר 2009.

אסו, בן ה-67, הוא יריב ותיק של פוקודה. הוא התמנה לתפקיד מזכ"ל המפלגה לפני חודש בלבד. אולם, זוהי אינה הפעם הראשונה שהוא כיהן בתפקיד. לאחר שכיהן כשר החוץ בממשלתו של שינזו אבה, הוא מונה למזכ"ל המפלגה באוגוסט 2007. לאחר התפטרות אבה, עזב אסו את התפקיד והפסיד בבחירות למנהיגות המפלגה מול פוקודה זמן קצר לאחר מכן.

אסו ידוע בהשקפותיו הפוליטיות השמרניות. הוא תומך בנקיטת מדיניות קשוחה נגד צפון קוריאה ומתנגד לשינויים בחוק שיאפשרו לנשים לכהן בתפקיד ראש הממשלה. עם זאת, הוא דמות כריזמטית הידועה באהבת המנגה – הקומיקס היפני. הוא היה צלף אולימפי ובא ממשפחה ותיקה בזירה הפוליטית.

פוקודה, בן ה-72, הודיע על התפטרותו במהלך מסיבת עיתונאים ממשכנו הרשמי. משמעות ההכרזה המפתיעה היא שהוא עוזב את התפקיד לאחר פחות משנה. פוקודה לא אמר מתי התפטרותו תיכנס לתוקפה.

ממשלה מחליפה ממשלה

פוקודה נאלץ להתמודד במהלך כהונתו הקצרה עם פרלמנט חצוי בו שולטת מפלגת האופוזיציה, שביכולתה לדחות חקיקת חוקים חדשים. "אם אנו שמים את טובת האזרח בראש סדר העדיפויות, אזי לא יכול להיוווצר מצב של ואקום פוליטי או סתירות במדיניות. אנחנו צריכים צוות חדש שיוציא לפועל את המדיניות של הממשלה", אמר פוקודה בן ה-72. "כדי שמושב הפרלמנט יתנהל כשורה, חשבתי שעדיף שמישהו אחר יעשה את העבודה", הוסיף.

ממשלת יפן ערכה חילופי גברא בחודש שעבר, במהלכם אסו קודם. מהלך זה נתפס כניסיון האחרון לזכות בתמיכה בממשלה ולהחיות את הפופולריות של פוקודה. אך צעד זה נכשל. תוכנית כלכלית שמטרתה לרסן את האינפלציה ולהוריד את המסים שחשף פוקודה ביום שישי לא עזרה אף היא להחיות את התמיכה הציבורית בו. הספקות לגבי כושר מנהיגותו של פוקודה החריפו לאחר הסכסוך שפרץ בינו לבין הפרלמנט לגבי התוכנית לקיצוץ המסים – תוכנית אותה דרשו המפלגות הקטנות יותר בקואליציה אך שלה התנגדה המפלגה הדמוקרטית ליברלית.

מפלגת השלטון איבדה שני ראשי ממשלה ברציפות, שניהם בצורה בלתי צפויה שערערה את המדינה ואת הכלכלה. מפלגת ה-LPD לא הצליחה לאשש את הפופולריות שלה ואת הכלכלה היפנית, העומדת בפני מיתון, מאז התפטרותו של ראש הממשלה האהוד ג'וניצ'ירו קויזומו ב-2006.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully