וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בניעלין: מתי מותר לפתוח באש?

יהושע בריינר ונתיב נחמני

1.9.2008 / 20:40

פלסטיני שסובל מפיגור שכלי נפצע לפנות בוקר מירי חייל צה"ל. האם הירי היה תקין, ומהן בכלל הנחיות הצבא לפתיחה באש? מורה נבוכים

האירוע הלילה (שני) בניעלין, במסגרתו ירה חייל צה"ל כדור גומי בפלסטיני הלוקה בשכלו, מעלה שוב את סוגיית הוראות הפתיחה באש. בצה"ל משנים את הוראות הפתיחה באש בהתאם להערכות המצב ולסוג האיום. כך, למשל, במהלך שירות במחסום ביהודה ושומרון מפעיל הצבא הוראות פתיחה באש שונות מאלה הננקטות במהלך פעילות מבצעית.

בעת ביצוע מעצרים, לדוגמה, ההנחיה היא לפגוע כל עוד החייל חש איום על חייו. לעומת זאת, במחסומים מנסים בצה"ל למנוע כמה שניתן פתיחה באש חיה, ועל פי ההוראות היבשות על החייל לבצע ירי אזהרה, ורק לאחר מכן לירות לעבר פלג גופו התחתון של החשוד.

המקרה הלילה בניעלין מעט שונה, שכן הפלסטיני עאייד סאדק סרור נפגע מירי של כדורי גומי. מרבית החיילים שנשלחו לניעלין היו חמושים בכדורים רגילים לצורך ביצוע המעצר, אלא שלדברי גורמי ביטחון, במהלך האירוע החלו בכפר הפרות סדר אלימות, שכללו יידוי אבנים מסיביים, ולמקום הוזעק כוח לצורך פיזורן.

הכוח היה מצויד בנשק לפיזור הפגנות, ובכללו כדורי גומי. בצה"ל מדגישים כי במקרה של חטיפת נשק מידי חייל, כפי שטוענים שקרה הלילה בניעלין, ההוראה היא: "ירי על מנת לפגוע". לפי תחקיר פיקוד המרכז, לאור ההנחיות הללו, הכוח והחייל פעלו באופן סביר ועל פי הנהלים. בנוסף, חשוב לזכור כי האירוע התרחש בלילה, בעת שעשרות מתושבי הכפר יידו אבנים לעבר הכוח מטווח קצר.

לא רק חיילי צה"ל פועלים בניעלין, אלא גם שוטרי משמר הגבול. השוטרים מחויבים לנהלי הפתיחה באש של המשטרה, אך הם עוקבים גם אחר הנחיות צה"ל ואלוף הפיקוד באשר לנוהל פתיחה באש בניעלין. על פי נהלי הפתיחה באש של המשטרה, על השוטרים לפתוח באש אך ורק במקרה של סכנת חיים לשוטר או למי שהוא מגן עליו על פי פקודה. אם נהלי הפתיחה באש של צה"ל חמורים יותר, שוטרי מג"ב פועלים בהתאם להם, אך אם הם מקלים יותר, שוטרי מג"ב נצמדים לנוהל של המשטרה.

בעקבות הירי, פנה היום ארגון זכויות האדם "בצלם" ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בדרישה שיפעל להפסיק את "הירי הבלתי חוקי", כלשונו. ארגון "בצלם" טוען כי "כוחות הביטחון אימצו פרקטיקה של ירי מופקר של כדורי מתכת מצופים גומי בגדה המערבית, שהביאה מתחילת השנה למותם של שני פלסטינים ולפציעתם של רבים מאוד". לטענת הארגון, מראשית האינתיפאדה השנייה נהרגו 21 פלסטינים מירי כדורי מתכת מצופים גומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully