וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החטא ועונשו?

עידן סייר

1.9.2008 / 11:47

איך קרה שתשעה בני אדם יושבים בכלא מזה למעלה משלושה חודשים ללא משפט או כתב אישום, כש"פשעם" היחיד הוא עזרה לבעלי חיים? עידן סייר מאנונימוס מפחד שזה יקרה גם פה

ב-21 במאי פרצו כוחות גדולים של משטרת אוסטריה לדירות ולבתים של 23 פעילים לרווחת בעלי-חיים, ולמשרדים של ארבעה ארגונים. מתוך עשרות אנשים שעוכבו, נעצרו עשרה – ולמעלה משלושה חודשים לאחר מכן, תשעה מהם עדיין מוחזקים במעצר (אחד מהם, קריסטיאן מוסר, אב לשלוש בנות, שוחרר רק בשבוע שעבר). מחשבים אישיים, מכשירי טלפון, מסמכים וציוד נוסף – הוחרמו. כעת, התבשרנו שהמעצר עתיד להימשך לפחות עוד שבועיים, עד להחלטה. עכשיו כבר ברור שלא מדובר על עוד ידיעה שולית אי שם במדינה נידחת: מדובר במקרה חסר תקדים, שמאיים על החופש של כולנו לפעול ולהילחם למען מה שאנחנו מאמינים בו. האם זו תחילת הסוף של הדמוקרטיה? בהחלט ייתכן.

החטא ועונשו

"באמצע הלילה, הסתערו פתאום שוטרים רעולי פנים באקדחים שלופים דרך דלתי לאחר ששברו אותה. הם כיוונו את האקדח לראשי והוציאו אותי מהמיטה בעודי עירום. אחי הקטן וחברתי נדחפו כנגד הקיר כשאקדח מכוון לצווארם". כך מתאר אחד העצירים, ד"ר מרטין בלוך, את מעצרו. בלוך הואשם ב"הצתה בזדון או גרימת פיצוץ באחת ההפגנות", למרות שבאוסטריה לא דווחה שום הפגנה אלימה בשמונה השנים האחרונות, ואין שום עדות שבלוך השתתף בהפגנה כזו.

העצירים מואשמים ב-31 התקפות על מתקנים הקשורים בפגיעה בחיות, שאירעו בשמונה השנים האחרונות באוסטריה - אלא שהתובע הכללי לא חשף שום מסמך או פרט מידע המרמז על כך שמישהו מהעצירים ביצע אותן. העצירים הם פעילים למען בעלי-חיים, ומי שביצעו את 31 העבירות עשו אותן בשם ההגנה על בעלי-חיים – ובכך מסתכם הקשר. חשוב לציין, שלרוב "התקפות" כאלה מסתכמות בריסוס כתובות, הדבקת מנעולים ופיזור חומר מסריח. פושעים אלימים, כבר אמרנו?

רוב העצירים משתייכים לארגון VGT (ההתאחדות נגד תעשיות בעלי-חיים), שבראשו עומד בלוך. למרות שהפעילות הנעשית בו היא חוקית לחלוטין – העצירים מואשמים ב"הקמת ארגון פשע". רק לאחר 17 ימים בכלא, נודע לשלושה מהעצירים על האשמה קונקרטית: הם נאשמים שאיימו על יחצנית של חנות אופנה בכך שמנעו ממכוניתה לנסוע (נמצאו טביעות אצבעות על המכונית!). כל האשמה קונקרטית אחרת לא ניתנה.

איך הופכים לטרוריסטים?

בשנים האחרונות נחקקו באוסטריה חוקים מהמתקדמים בעולם למען בעלי-חיים. המחויבות של המדינה להגנה על חייהן ורווחתן של חיות נקבעה בחוקה לצד המחויבות לזכויות האדם. כליאת תרנגולות בתעשיית הביצים נאסרה כליל, הפעלת משקי פרווה נאסרה, ניצול חיות בר בקרקסים נאסר. כול מחוז במדינה חוייב למנות "פרקליט בעלי-חיים", שעבודתו היא חקירה ותביעה במקרים של הפרת החוק – וזוהי רשימה חלקית בלבד.

הרפורמות למען בעלי חיים עלו הרבה כסף ללא מעט אנשים. אנשים שמנצלים בעלי חיים יעדיפו תמיד להתעלם מרגשותיהם של בעלי החיים במטרה לחסוך בהוצאות. כך קורה, למשל, שתרנגולות מצופפות בכלובים של 20 סנטימטר, ללא יכולת לזוז או אפילו למתוח את כנפיהן במהלך כול חייהן – כך אפשר לגדל הרבה תרנגולות על שטח קטן מאוד, אומנם בצפיפות מזעזעת ובסבל מתמשך, אבל תוך כדיי רווח של כמה שקלים נוספים לכיס.

התעשיות שמנצלות בעלי חיים הן בעלות כוח והשפעה רבה הרבה יותר מארגון כמו VGT, הפועל למען שינוי חברתי ללא מטרות רווח. הארגון, והתנועה בכלל, קנו להם אויבים חזקים באוסטריה. לא ברור מי בדיוק עומדים מאחורי הפשיטה, אבל ברור למי יש אינטרס לרמוס את הארגונים.

בקרוב אצלנו?

מעצרים אלימים ללא עילה וללא משפט, הארכת מעצרים ללא עילה, החרמת ציוד ללא עילה, ניסיונות לטפול על ארגונים חוקיים ולגיטימיים פעולות לא חוקיות שנעשו בידי אלמונים – כול אלה מהווים התקפה רשותית חסרת תקדים בעולם על פעילים להגנה על בעלי-חיים. המשמעות של זה היא, שכול מי שמביע עמדה נגד גוף בעל אינטרסים, חשוף להתקפה מצד הממסד ולחודשי מעצר ארוכים ללא משפט.

גם אם אצלנו זה לא יקרה, אסור לנו לשתוק מול ניסיונות לרמוס תנועה חברתית על-ידי השלכת אנשים לכלא ללא עילה וללא משפט. תמיכה בעצירים היא חובתו המוסרית של כול אדם שרואה את עצמו כאזרח במדינה דמוקרטית ומעוניין להישאר כזה.
כדאי לכתוב לשגרירות אוסטריה בישראל, בית קריסטל, רח' החילזון 12, רמת-גן 52522. tel-aviv-ob@bmeia.gv.at, פקס 03-7510716

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully