וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתנגדות לממשלה בתאילנד מסלימה

טלי גולדשטין

1.9.2008 / 14:09

העימות בין האופוזיציה לממשלה נכנס ליומו השביעי ונראה כי האלימות עולה שלב. פצצה התפוצצה בעמדת שיטור בבנגקוק

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

פצצה קטנה התפוצצה הבוקר (שני) בעמדת שיטור בבנגקוק בעוד העימות בין ראש הממשלה והמפגינים שהשתלטו על משרדיו נכנס ליומו השביעי ללא סימן לכניעה של אף צד. מקור בכיר בממשלה אמר כי הפיצוץ, שגרם לחלונות להתנפץ אך לא גבה קורבנות בנפש, הוא סימן לכך שהמחאה של הברית למען הדמוקרטיה (PAD) עולה שלב. "ה-PAD פתחו במלחמת גרילה נגדנו", אמר אותו מקור.

לפי הערכות המשטרה, את הפיצוץ יזמו מפגינים המנסים להראות כי הממשלה חסרת אונים אל מול קמפיין ה-PAD להפיל את הממשלה. "הם רוצים להראות שהממשלה והמשטרה חלשות מדי מכדי להגן על האזרחים", אמר דובר המשטרה סוראפול תואנתונג. "ציפינו לכך".

ראש ממשלת תאילנד סמאק סונדראווז' עדיין מחפש אחרי פיתרונות של שלום כדי לפתור את המשבר שפרץ בשבוע שעבר כשאלפי מפגינים פרצו למשרדי הממשלה בבנגקוק, צרו על בניין רשות השידור ודרשו את התפטרותו. הדרישה כי סמאק יפנה את כסאו נובעת מההאשמות כי הוא עובד עבור ראש הממשלה הקודם תקסין שינאווטרה שהודח בהפיכה צבאית לפני כשלוש שנים, לאחר שנחשד בשחיתות. מאות מתומכי הממשלה בתאילנד התאספו הבוקר מחוץ לפרלמנט, כדי להביע הזדהות עם ראש הממשלה סמאק.

סמאק כינס אתמול את הפרלמנט לאסיפת חירום לאחר שהמשטרה התעמתה עם המפגינים ביום שישי והמחאה התפשטה מעבר לבירה ולאתרי תיירות מרכזיים במדינה. עם זאת, סמאק לא הכריז עדיין על מצב חירום בתאילנד. כמו כן, הוא מסרב בתוקף להתפטר.

המלך יתערב?

למרות שמה, הברית למען הדמוקרטיה (PAD) – קבוצה של אנשי עסקים ופעילים - שהחלה את הקמפיין שלה נגד הממשלה עוד במאי ויזמה את המחאות האחרונות, פועלת לסיים את הדמוקרטיה בסגנון מערבי בתאילנד, שלטענתה, הביאה ממשלות כושלות ומושחתות. הם רוצים לראות את המלך ממנה את הפרלמנט, ואת הצבא מוודא שהמערכת הפוליטית מבצעת את תפקידה ומתנגדים לשינויים בחוקה שרוצה ליישם סמאק. התנועה נתמכת על ידי העלית והמעמד הבינוני בבנגקוק. בניגוד לה, ממשלת סמאק נתמכת על ידי התושבים המתגוררים באזורים הכפריים הודות להטבות שהעניקה לחקלאים ולעניים.

דובר ה-PAD הכחיש אחריות לפיצוץ. "לא היתה לנו סיבה לעשות זאת. זה רק יפחיד את המפגינים ולא יביא לכך שאנשים נוספים יצטרפו למחאה. יש לנו אמצעים יעילים יותר להילחם בממשלה מבלי להניח פצצה", אמר פרנתפ פורפונגפאן.

בתוך כך, ראשי האיגודים המקצועיים בתאילנד הודיעו היום כי יחלו בשביתה ביום רביעי, במטרה ללחוץ על ראש הממשלה להתפטר מתפקידו. ראשי האיגודים איימו כי יפסיקו את אספקת החשמל והמים למשרדי הממשלה בבנגקוק אם הרשויות יפנו את המפגינים בכוח.

איש אינו יודע כיצד יסתיים המשבר אך התרחישים האפשריים הם כניעה של סמאק או של ה-PAD, הפיכה צבאית, פעולה משטרתית נגד המפגינים, בחירות בזק או התערבות של המלך פומיפון אדוניאדיי. בית המלוכה התערב בכמה סכסוכים במהלך 60 שנות שלטונו, אך רק במקרים של שפיכות דמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully