וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איטליה התנצלה בפני לוב על 30 שנות כיבוש

טלי גולדשטין

1.9.2008 / 10:10

במסגרת ההסכם שנחתם בין מנהיגי המדינות ברלוסוקני וקדאפי, תשלם איטליה ללוב פיצויים בסך 5 מיליארד דולר. איטליה כבשה את לוב ב-1911

ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני התנצל בפני לוב על 30 שנים של שלטון קולוניאלי והסכים לשלם למדינה פיצויים בסך 5 מיליארד דולר. ה"טלגרף" הבריטי דיווח הבוקר (שני) כי במסגרת ההסכם, איטליה תעזור ללוב לבנות כביש מהיר לאורך צפון המדינה שיחבר אותה עם שכנותיה מצרים ותוניס.

בתמורה, מנהיג לוב הקולונל מועמר קדאפי הבטיח לנקוט ביד חזקה נגד אלפי המהגרים הבלתי חוקיים העוזבים את לוב כל שנה וחוצים את הים התיכון בדרכם לאיטליה.

הסכם הפיצויים, שנחתם על ידי שני המנהיגים בעיר בנגזי שבלוב, יתפרש על פני 25 שנה והוא כולל גם פרויקטים אחרים במגזרי התשתיות והטכנולוגיה.

לדברי ברלוסקוני, "התשלום הוא פיצוי על הכיבוש הטרגי של איטליה ועל הפצעים העמוקים שנחרתו במשפחות לוביות רבות. זהו פיצוי מוסרי על הנזק שגרמה איטליה ללוב במהלך הכיבוש הקולוניאלי ועתה אנו יכולים להביט קדימה ולשתף פעולה".

איטליה כבשה את לוב ב-1911 לאחר מלחמה עם טורקיה. במהלך 30 שנות הכיבוש, נהרגו 20 אלף לובים במחנות ובקרבות עם השלטונות הכובשים ואלפים נעקרו מבתיהם והוגלו. ב-1969, כשקדאפי עלה לשלטון בעקבות הפיכה צבאית, אלפי איטלקים שעברו להתגורר בלוב, ברחו מהמדינה ומקרי אלימות מקריים נגד אלו שנשארו נרשמו במהלך השנים האחרונות. ב-1986, כשהמתיחות בין ארצות הברית ולוב הגיעה לשיאה, טיל סקאד נורה מלוב לעבר אי האיטלקי למפדוזה.

ההסכם בין ברלוסקוני וקדאפי נחתם באוהל מיוחד ומתנות הוחלפו בין הצדדים. ברלוסקוני העניק לקדאפי פסל של אריה מכסף ושני עטים ובתמורה קיבל חליפה לבנה וחולצה ירוקה – סמל לצבעי דגל לוב. "חתמנו על הסכם היסטורי וכעת באיטליה יהיו פחות מהגרים בלתי חוקיים ויותר גז ונפט מלוב", אמר ברלוסקוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully