וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת הלימודים יצאה לדרך, הרפורמה הורחבה

נעמה טלמור

1.9.2008 / 8:19

יותר מרבע מיליון תלמידים יכללו השנה ברפורמת "אופק חדש". שרת החינוך מהללת, אך לא כולם מתלהבים. מה כולל ההסכם?

משרד החינוך, משרד האוצר והסתדרות המורים חתמו לפני חודשיים על הסכם סופי לרפורמה במערכת החינוך היסודית. מדובר בהסכם שכר המוערך בעלות של כ-5.5 מיליארד שקלים. על פי ההסכם, ירוויחו המורים בין 5,600 ל-14,000 שקלים בחודש. "אופק חדש" כבר נוסה בשנת החינוך הקודמת ב-313 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. השנה תורחב הרפורמה לכ- 400 בתי ספר נוספים, ויותר מ-250,000 תלמידים יכללו במהלך.

שרת החינוך, יולי תמיר אמרה אז כי החתימה תאפשר למערכת החינוך לעבור לשלב הבא והמשמעותי של הטמעת הרפורמה בבתי הספר והערכות לשנת הלימודים הבאה.

יו"ר הסתדרות המורים יוסי וסרמן אמר: "זהו אירוע היסטורי, אחרי 60 שנות קיום, הסתדרות המורים הצליחה ביחד עם המדינה לשים את החינוך בראש סדר העדיפויות הלאומי ולשפר את מעמד המורה, שכרו ותנאי עבודתו. לאחר חודשים רבים של מו"מ עיקש הצלחנו להגיע להסכמות עד כדי חתימת הסכם כאשר טובת המורים והתלמידים לנגד עינינו".

אך לא כולם מתלהבים מהרפורמה. ענת שניידר, ממובילות המאבק בהסכם, אמרה לוואלה! חדשות כי "התעלמו לחלוטין ממחאת המורים ומכל אלו שלא רצו להיכנס לרפורמה. קיווינו שהשאילתא של זהבה גלאון בכנסת, שדיברה על מספר המורים שסירבו להצטרף לאופק חדש תעזור לנו, אך זה לא קרה". לדבריה, "מורים פורשים מהמערכת, הם פשוט רוצים לעזוב, אני דורשת לפרסם את ההסכם לאלתר, שלא יהיה את המשחק הקודם של אי הפרסום שבגללו נאלצתי לפתוח את אתר "התעוררות". ההסכם צריך להתפרסם במלואו ולא בראשי פרקים".

לטענתם המתנגדים, הרפורמה פוגעת בפנסיה של כל מורה הנמצא במערכת מעל ל-3 שנים. עניין נוסף עליו הם מדברים הוא הפגיעה המשמעותית בתנאי עבודתם כגון שעות השתלמות שלא יוכרו, גמולי תפקיד שלא יהיו יותר ותוספת שעות שאינה מתוגמלת, לדבריהם, כראוי. "שעות פרטניות שיאגדו את התלמידים בקבוצות קטנות" מוסיפה שניידר "הן פיקציה, הם יגרמו לתלמידים להפסיד שיעורים רגילים וייאלצו אותם ללמוד בפרוזדורים, זו תוספת שעות למורים ולא לתלמידים".

פרטי ההסכם

1) שכרו של מורה מתחיל יוכפל (כמעט):
שכרו של מורה מתחיל בבית ספר, שעמד עד כה על הסכום המסחרר של 2850 ¤, יעמוד מעתה ואילך בשלב ראשון על 5300 ¤. שכרו של מורה-מחנך יתחיל ב- 5850 ¤.

2) צמצום מספר התלמידים בכיתות:
מספרם המקסימלי של התלמידים בכיתות יפחת מ-40 ל-32, תינתן עדיפות לצימצום בפריפריה וכמו כן יילקחו בחשבון מדדים סוציו-אקונומיים בבחירת הכיתות האמורות. כמו כן יתקיימו שיעורים פרטניים- תלמיד אחד עד חמישה בקבוצה.

3) לימוד קריאה וכתיבה בקבוצות קטנות:
המשרד ימשיך בתהליך פיצול כיתות א'-ב' בלמעלה ממאה יישובים בפריפריה. סך הכל כ-130,000 תלמידי כיתות א' וב' ייהנו החל משנת הלימודים הבאה מחמש שעות לימוד של קריאה וכתיבה בקבוצות קטנות.

4) יוגדר מחדש תפקיד המנהל:
תוגבר האוטונומיה של המנהלים בכל הקשור להחלטות פדגוגיות, וכמו כן יעודכן שכרם.

5) 8,000 כיתות ייבנו ב-5 השנים הקרובות:
עלות הפרויקט: 4.6 מיליארד שקלים והוא יכלול גני ילדים, את החינוך היסודי, החינוך המיוחד והחינוך העל יסודי ברחבי הארץ. המטרה: לתת מענה הגיוני לגידול הטבעי במספר התלמידים.

תוכניות לימוד מעודכנות וכיתות חכמות

6) בשורה למגזרים הלא יהודיים:
40% מהכיתות החדשות ייבנו במגזר הלא יהודי, כדי להתמודד עם מצוקה ממשית ולפצות במקצת על שנים של הזנחה של מגזרים קטנים.

7) טיפול בילדים בסיכון:
יינתן דגש על ילדים עד גיל 6 המוגדרים ככאלה הנמצאים בשכבת ה"סיכון". תעוצב רשת תמיכה חינוכית, חברתית וטיפולית במטרה ללוות ולעקוב באופן אישי אחר מי שצפויים לנשור ממערכת החינוך.

8) תמריצים למורים חדשים:
יוענקו מלגות לבעלי ממוצעי ציונים גבוהים על מנת שיפנו לתחום ההוראה, ותמיכה תינתן למכללות להכשרת מורים שייקלטו סטודנטים מצטיינים. כל זאת בניסיון להעלות את רמת ההוראה בישראל, כשמקביל לא יתקבלו עוד מורים חדשים למערכת החינוך ללא תואר אקדמאי.

9) יעודכנו תוכניות לימוד:
התוכנית תחתור לטפח אצל בוגרי מערכת החינוך יכולות חשיבה ולמידה שיאפשרו להם להתמודד בעולם הגלובלי, יפותחו תוכניות המשלבות חשיבה מעמיקה ומאתגרת - עד כאן לשון הקומוניקט.

שיחות עם תלמידים

10) כיתות חכמות:
כבר השנה החלו בהקמת כיתות המספקות עזרים טכנולוגיים. הכיתות מצוידות בלוח חכם אינטראקטיבי, ועמדת מורה ממוחשבת המחוברת למחשבים הניידים של התלמידים בכיתה. עלות הפרויקט: 3.2 מליון שקלים.

11) תוכנית "כישורי חיים":
התוכנית גובשה על ידי השירות הפסיכולוגי-ייעוצי, וכוללת שיחות עם תלמידים על חייהם, גיבוש זהותם ומיניותם. התוכנית אמורה להקנות לתלמידים כלים משופרים להתמודד עם מצבי אלימות והתנהגויות בסיכון. התוכנית תופעל במסגרת שעת החינוך בכיתות א'-ט'.

  • עוד באותו נושא:
  • אופק חדש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully