וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקיין מנסה להמריא בעזרת ההוריקן גוסטב

טלי גולדשטין וגיל קדרון

31.8.2008 / 21:14

המועמד הרפובליקני שוקל להפוך את הוועידה הרפובליקנית הצפויה לאירוע התרמה לצלב האדום. בוש הודיע כי יפקח על ההכנות לסופה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הוריקן גוסטב משפיע גם על הפוליטיקה האמריקאית. מחר (שני) היתה אמורה להיפתח הוועידה הרפובליקנית במינסוטה והנשיא בוש וסגנו דיק צ'ייני כבר הודיעו כי לא יגיעו לוועידה בעוד המפלגה כולה שוקלת לקצר את האירוע או לבטלו לחלוטין.

מנהל הקמפיין של ג'ון מקיין, ריקי דייויס, ייפגש היום עם מנהל הוועידה בעיר מיניאפוליס שבמינסוטה, על מנת לבחון את החדשות האחרונות מחזית ההוריקן גוסטב. מקורב למקיין אמר כי במפלגה שוקלים להפוך את האירוע כולו למסע התרמה בעבור הצלב האדום. בנוסף, ינסו עוזריו של מקיין להטיס את הסנאטור מאריזונה לאזורי האסון במהירות האפשרית.

"אין ספק שעלינו לשנות את האירוע המפלגתי לקריאה לאומית לעזרה", אמר מקיין לכתבים לאחר שביקר במרכז החירום בעיר ג'קסון, מיסיסיפי. "אני מורה על שינויים בתוכנית לפתיחת הוועידה מחר".

הנשיא בוש ביקר במטה סוכנות החירום הפדרלית שבוושינגטון (FEMA ). בהצהרה מיוחדת אמר בוש כי "הסופה מסוכנת אד" וקרא לתושבים להישמע באזורי עין הסערה להישמע להוראות הרשויות ולצווי הפינוי. בוש יגיע מחר לטקסס כדי לפקח על מאמצי ההכנה להוריקן.

"המסר העיקרי הוא שהסופה מסוכנת. קיימת אפשרות להצפות ולרוחות חזקות. חשוב מאד שהתושבים יעקבו אחר ההוראות של הרשויות במקומיות ולא ישימו את עצמם בסכנה. העם האמריקאי תומך בתושבים. בימים הקרובים אני קורא לאמריקאים ברחבי המדינה לעזור, לתרום לארגוני סיוע כגון הצלב האדום, להתנדב לעזור ולהתפלל עבור הסובלים. לפיכך, לא אגיע למינסוטה לוועידה הרפובליקנית מחר אלא אסע לטקסס למרכז לשירותי חירום. אבקר גם תושבים מפונים מלואיזיאנה ומטקסס שפונו. אני מקווה להגיע ללואיזיאנה ברגע שהתנאים יאפשרו זאת. אנשי המפרץ מקסיקו אמיצים והם יתמודד עם המצב כפי שעשו בעבר. לורה ואני מתפללים לביטחונם", דברי הנשיא.

הוריקן גוסטב - יותר חמור מקתרינה

ב-2005 הכה הוריקן קתרינה בחופי לואיזינה, וחירב את העיר ניו אורלינס, שנותרה שבועות ארוכים ללא כל סיוע ממשי מהממשל הפדרלי. בימים הראשונים של האסון המשיך הנשיא בוש לבלות בחופשה אישית, וכשהגיע לעיר הכעס והמרמור בקרב האוכלוסיה המקומית היו בשיאם, באחד מהכתמים הבולטים ביותר בכהונתו של בוש, שהפך למוקצה מחמת מיאוס בקרב מפלגתו שלו.

ייתכן שהוריקן גוסטב יעניק למקיין הזדמנות פז שכזו, על ידי כך שיציג עצמו כאדם אמפתי שדואג לאזרחי המדינה במקום בו בוש נכשל והחל לאבד את אמון הציבור. ממשלו של בוש מתכונן כעת, להבדיל ממקרה קתרינה, לתסריט הגרוע ביותר, ועוקב בדריכות אחר מהלך הסופה גוסטב, שהוגדר כהוריקן בדרגה 3 אך צפוי להתחזק.

אובמה מוכן להקריב את כסף הקמפיין

בניגוד אליו, המועמד הדמוקרטי לנשיאות ברק אובמה אמר כי ימנע מלבקר באזורי האסון בימים הקרובים בגלל שאינו רוצה להפריע למאמצי הסיוע, אך סירב למתוח ביקורת על מקיין. "אני חושב שסופה כה גדולה יכולה לעורר דאגה בכל קצוות הקשת הפוליטית ואם ג'ון (מקיין) רוצה לברר בעצמו מה מתרחש, זה בסדר", אמר. אובמה הוסיף כי אם הוריקן גוסטב יזרע הרס במפרץ מקסיקו, הוא יפנה ל-2 מיליון תורמיו כדי לבקש את עזרתם לקורבנות הסופה.

המפלגה הרפובליקנית מתאספת בעיר סנט פול שבמינסוטה על מנת לערוך את הוועידה בת ארבעת הימים במהלכה יוכתר מקיין באופן רשמי כמועמד לנשיאות בבחירות ב-4 בנובמבר. מקיין אמור לסגור את הוועידה ביום חמישי עם נאומו. עם זאת, הוריקן גוסטב, שצפוי לפקוד את ניו אורלינס מוכת ההוריקנים מחר, הטיל צל על החגיגות. גורמים רשמיים במפלגה כבר החלו לעבוד על שינויים אפשריים בלוח הזמנים של הוועידה.

לדברי מקיין, פרטים לגבי השינויים יפורסמו בשעות הקרובות. "נתנהג כמו אמריקאים ולא כמו רפובליקנים", אמר. לדברי מנהיגי המפלגה ומקיין, לא יהיה זה ראוי לחגוג בעוד אסון טבע מתרחש במרחק 1,700 ק"מ. המושלים הרפובליקנים של המדינות הנמצאות באזור הסיכון כגון לואיזיאנה, מיסיסיפי וטקסס לא הצליחו להגיע לסנט פול לקראת הוועידה.

תושבי ניו אורלינס קיבלו היום הוראה לפנות את את העיר. ראש העיר ריי נייגין דחק בתושבים לצאת מהעיר בלשון שלא משתמעת לשתי פנים: "גוסטב היא אם כל הסופות. זהו העסק האמיתי ולא מבחן", אמר. "מי שחושב שהוא יכול לחכות עד יעבור זעם, יש לי חדשות בשבילו: זו תהיה אחת הטעויות הגדולות שיעשה כל חייו", הוסיף.

הסופה גוסטב צפויה לפקוד מחר את האזור בין מערב מיסיסיפי ומזרח טקסס. גם באזורים אלו פונו התושבים. עדיין מוקדם מדי מכדי לדעת האם ניו אורלינס תיפגע, אך הרשויות המקומיות אינן רוצות לקחת את הסיכון.

מטרת צו הפינוי הוא למנוע אפשרות של ביזה, מהומה ומוות כפי שקרה בעת הוריקן קתרינה. רשויות העיר לא יספקו שירותי חירום לתושבים שיבחרו שלא להתפנות, אמר נייגין. כמו כן, לא יוקמו מקלטים כמו בפעם הקודמת.

מרבית התושבים לא נזקקו לצו הפינוי. כמיליון בני אדם נמלטו מחופי מפרץ ניו מקסיקו אתמול באמצעות אוטובוסים, רכבות, מטוסים ומכוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully