וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מתקפלת: רוצה להתקרב למערב

טלי גולדשטין

31.8.2008 / 18:46

בתגובה לאיומי המערב להטיל סנקציות על מוסקבה בעקבות המלחמה בגאורגיה, אמר מדוודב כי רוסיה תחזק את קשריה עם ארה"ב

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נעמה דרור)

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב אמר היום (ראשון) כי רוסיה אינה מעוניינת לבודד עצמה מהקהילה הבינלאומית ותעשה מאמץ על מנת לפתח קשרים עם ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות אחרות. עם זאת, לדברי מדוודב, רוסיה לא תחזור בה מהחלטתה להכיר בעצמאות החבלים הבדלניים. "קיבלנו החלטה והיא בלתי הפיכה", אמר בראיון לטלוויזיה הרוסית. מדוודב הוסיף כי רוסיה גם תספק לדרום אוסטיה ולאבחזיה סיוע צבאי במידת הצורך.

בתוך כך, שרת החוץ הגאורגית, יקתרינה טקשלשווילי, אמרה היום כי אין צורך בסנקציות אירופיות על רוסיה, אך קראה לאיחוד האירופי לנקוט בצעדים מתאימים על מנת למנוע הפגנת תוקפנות נוספת מצד רוסיה באזור. "אנחנו לא רואים בסנקציות צעד הכרחי, אך אנו מקווים שאירופה כן תנקוט בצעדים המתאימים כדי להראות לרוסיה שהעסקים אינם מתנהלים כרגיל", אמרה טקשלשווילי.

מדינות המערב שוקלות בימים האחרונים באילו צעדים וסנקציות לנקוט כלפי רוסיה שמחזיקה באיום ממשי כספקית הנפט והגז של חלק מהאיחוד האירופי. ולדימיר פוטין, ראש ממשלת רוסיה, הזהיר את מדינות האיחוד וקרא להן להפסיק לקבל "פקודות" מהבית הלבן.

האיחוד האירופי צפוי לקיים ישיבת חירום ביום שני, אולם דיפלומטים באיחוד סבורים כי לא תתקבל החלטה להטיל סנקציות על רוסיה מכיוון שהתקבלו מסרים מהקרמלין שרוסיה תגיב על צעד כזה בסנקציות משלה. חברות נפט רוסיות וגורמים בממשל הרוסי דחו את הפרסום בעיתון בריטי לפיו הם מתכוננים להפסיק את אספקת הנפט בתגובה לסנקציות שעלולים להטיל על רוסיה.

המשבר בקווקז על רגל אחת

ב-7 באוגוסט פרצה מלחמה בין רוסיה וגאורגיה, לאחר שהאחרונה הכניסה כוחות למחוזות הבדלנים. רוב התושבים מחזיקים באזרחות רוסית, והמליציות הבדלניות ממומנות על ידי הממשלה הרוסית, שמשתמשת בהן כמנוף ללחץ על הממשלה הגאורגית הפרו-מערבית, שפועלת להצטרף לברית נאט"ו.

במהלך שבועיים של לחימה כבשה רוסיה את דרום אוסטיה ואבחזיה, ופלשה לשטחים גאורגים נרחבים, כאשר הצבא הגאורגי נמצא בנסיגה מתמדת. אלפי אזרחים גאורגים ותושבי דרום אוסטיה נהרגו, ומאות אלפים הפכו לעקורים. לאחר שחתמו הצדדים על הסכם הפסקת אש בתיווך נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, טענה רוסיה כי אחד הסעיפים מאפשר לה להשאיר את כוחותיה בדרום אוסטיה ובאבחזיה, ובאזורי הביטחון שסביבם.

דרום אוסטיה ואבחזיה חוגגות עצמאות

בשבוע שעבר, עבר העימות בקווקז מפסים של מלחמה לפסים של דיפלומטיה. מדוודב הודיע כי ארצו מכירה בעצמאותם של החבלים הבדלנים של גאורגיה, דרום אוסטיה ואבחזיה. מדוודב הורה למשרד החוץ להקים קשרים דיפלומטיים רשמים עם דרום אוסטיה ואבחזיה, ולמשרד הביטחון "לשמר בשטחיהם את השלום עד שהסכמי שיתוף פעולה ייחתמו בין הצדדים".

לדברי טקשלשווילי, רוסיה ניסתה לקבוע גבולות חדשים באירופה כשהתערבה במשבר בגאורגיה. דברים דומים אמר בשבוע שעבר נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי. סאאקשווילי אמר בתגובה להחלטת רוסיה להכיר בעצמאות החבלים הבדלניים, כי האחרונה מנסה "לשנות את גבולות אירופה בכוח בדומה לגרמניה הנאצית בזמנו". לדבריו, הכרזת רוסיה היא "אינה חוקית בעליל" והוא התחייב לפתוח ב"מאבק של שלום" על מנת לשקם את הריבונות הטריטוריאלית של גאורגיה.

טקשלשווילי אמרה כי האיחוד האירופי אחראי על שמירת הריבונות הטריטוריאלית של גאורגיה ומדינות אחרות על ידי ריסון רוסיה ומניעה של "תוקפנות דומה כלפי מדינות אחרות". "אנו בוטחים בחוכמה ובאומץ של האיחוד האירופי שינקוט בצעדים הטובים ביותר", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully