וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות: "לא יהיה הסכם ללא פתרון לפליטים"

פנחס וולף וניר יהב

31.8.2008 / 18:08

סאיב עריקאת אמר בתום הפגישה בין אולמרט לאבו מאזן כי "לא רציני להגיע להסכם תוך שבועיים". גורם מדיני:" י-ם לא נכללת בהסכם"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

גורם מדיני בכיר טען הערב (ראשון) בתום פגישתם של ראש הממשלה אהוד אולמרט ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי למרות שטרם גובש לוח זמנים לכך, "גם הישראלים וגם הפלסטינים מעוניינים להגיע להסכם עד סוף השנה, ואנו מאמינים שזה ריאלי". לדבריו, סוגיית ירושלים אינה חלק מההסכם שמתגבש והיא תיפתר רק מאוחר יותר. "ההסכם המתגבש נוגע לכל סוגיות הליבה והכוונה שבתוכו יהיה מתווה מיוחד על הדרך לפתרון סוגיית ירושלים", אמר.

עם זאת, חבר בצוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת, הכחיש בתום הפגישה כי קיימת כוונה לגבש טיוטת הסכם ביניים בתוך שבועיים. לדבריו, "כל הדיבורים על הסכם תוך שבוע, שבועיים או שלושה אינם נכונים ואינם מדויקים ומדובר רק בשמועות. הבהרנו בפגישה היום עם אולמרט כי מה שנדרש הוא הסכם הכולל את ירושלים המזרחית ואת פתרון בעיית הפליטים ולא הסכם חלקי".

עריקאת אמר עוד כי הרשות הפלסטינית שוללת מכל וכל טיוטה מסוג זה. "לא מציאותי לדבר על מסמך כזה משום שהפערים עדיין קיימים. כשתהיה נכונות מצד ישראל להגיע להסכם כולל שיכלול את סוגיות הסדר הקבע וסיום הכיבוש, נודיע על כך". לדבריו, בפגישה אמר אבו מאזן לאולמרט כי מי שמדבר על פתרון של שתי מדינות אינו יכול להמשיך במדיניות ההתנחלויות. גם נושא רצועת עזה עלה בפגישה: "הבהרנו את הצורך בפתיחת המעברים ברצועה", אמר.

אולמרט נזף באבו מאזן

בתוך כך, במוקד הפגישה בין אולמרט ואבו מאזן עמד ניסיונו של אולמרט לשכנע את אבו מאזן לקבל את הצעתו להסכם עקרונות ישראלי-פלסטיני, שייחתם במהלך השבועיים הקרובים, קודם לפריימריז בקדימה ולפני התפטרותו הצפויה של ראש הממשלה.

בפתח הפגישה, נזף אולמרט באבו מאזן על כך שנפגש עם סמיר קונטאר. אולמרט הטיח באבו מאזן כי "קונטר הוא רוצח מתועב, לא היית אמור להיפגש עם רוצחים ויכולת שלא להיפגש איתו". אבו מאזן מצדו חזר וטען שהפגישה לא הייתה מתכוננת.

אבו מאזן הודה לאולמרט על שחרור האסירים בשבוע שעבר, ואמר כי השחרור "מחזק את כוחי בחברה הפלסטינית". עם זאת, לא הייתה התחייבות ישראלית לשחרור אסירים נוסף. אבו מאזן דרש שיוסרו מחסומים בגדה, אך אולמרט סירב להתחייב על כך. שחרור 198 האסירים בשבוע שעבר עורר ביקורת מצד שרים בכירים בממשלה, בהם שר התחבורה שאול מופז שאמר כי שחרור האסירים פוגע בסיכויים לשחרור שליט.

ב"הארץ" דווח הבוקר כי מרכזה של התוכנית שהציג אולמרט היא הצעה להסדר בירושלים, לפיה הדיון על הריבונות והשליטה במקומות הקדושים בה יתנהל בליווי "מעטפת" בינלאומית, שבה ישותפו ממשלות וגורמים בעלי עניין. לפי התוכנית, המו"מ על העיר יתנהל ישירות בין ישראל לפלסטינים, ולגורמים הבינלאומיים לא תינתן הזכות לכפות פתרון, אלא הם רק יתנו גיבוי להסדר שיוסכם בין הצדדים במו"מ. לפי ההצעה, ייקבע לוח זמנים של חמש שנים להשלמת ההסדר בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully