וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זבל אורבני

ירון שוורץ

31.8.2008 / 8:18

המהפכה האקולוגית קרובה, והיא תתחיל דווקא אצלכם בדירה. ירון שוורץ דיבר עם תמי צרי מ"עץבעיר" על נפלאות השאריות

רוצים לברוח מהעיר ולחיות חיים יותר אקולוגיים? רגע לפני, תמי צרי, מקימת פרויקט 'עץבעיר' מבקשת מכם לעצור לשנייה ולחשוב עד כמה באמת החיים בכפר הם "אקולוגים". על-פי צרי, המהפכה האמיתית יכולה להתרחש רק בתוך העיר בין כותלי הדירות ובחצרות הבניינים. החיים בבית צמוד קרקע בפרברים מביאים לניצול שטחים פתוחים שהולכים ונגמרים. עוד כמה שנים ועל כל קרקע טובה לגידול ירקות יבנה בית פרטי, או בניין קטן, ובקצב הזה, בין גדרה לחדרה לא יהיה מקום אחד לגדל עגבנייה מסכנה.

אז אם נשארתם בעיר, כבר עשיתם משהו. הדבר השני אומרת תמי צרי, הוא להתחיל ביצירת קומפוסט. הכוונה היא לייצור זבל אורגני משאריות מזון, עליהן מוסיפים זרדים ועלים יבשים, התערובת מתגבשת ולבסוף משמשת כקרקע מצוינת לגידול ירקות ופירות באדנית הבית. אם לא בא לכם על זבל בתוך הבית, אפשר גם לשתף את השכנים והופ, בלי ששמתם לב הקמתם קהילה קטנה אליה שותפים כל חברי הבניין. מניסיונה של צרי, עניין הקומפוסט סוחף, ויותר ויותר בניינים בתל-אביב מצטרפים למיזם.

צעד קטן לאקולוגיה

לעניין האקולוגי הגיעה צרי כבר בגיל עשרים וחמש: "הייתי במשבר גופני רציני, והבנתי שאני חייבת שינוי. התחלתי לחקור וגיליתי שאני חיה בלחץ ואוכלת זבל. אחר כך עברתי לניו-יורק ועבדתי ארבע שנים בחברת השמה שעבדה מול חברות היי-טק. דווקא שם, מול הלחץ והאינטנסיביות התחילו להיפקח עיני שישנה דרך חיים אחרת". החזרה לארץ עבור צרי הייתה הצעד האקולוגי הראשון, השני היה להקים את עץבעיר: "חשתי שאני עולה על גדותי מרוב אינפורמציה בכל הנוגע לחיים אקולוגיים, אבל בעוד אני הייתי כמו אתר רשת מהלך על שתיים, בכל מקום אחר המידע היה מפוזר ולא ממוקד, לכן החלטתי להקים מקום שירכז את הנושא וייתן בית לכל המומחים שנוגעים בדבר".

בסדנאות שמועברות בעץבעיר מי שרוצה יכול לקבל אינפורמציה, אבל העיקר זה העשייה, ואותה חווים בכיף. יש הרצאות על תזונה, יש הסברים על מחזור מים בתוך הבית, על חסכון אמיתי בחשמל, על גידולים אורגניים, כל זה מתוך מטרה לשנות את הרגלי החיים של תושבי העיר להרגלים תומכי בריאות וסביבה. וכמובן להעצים ולחזק כל מי שרוצה לעשות צעד אקלוגי, שירגיש שהוא חלק מתנועה ולא בודד במערכה.

הכפייתיות שלנו

צרי שואפת לשנות את האיזון בין מה שנחשב לנורמלי למה שנחשב ללא נורמלי. למשל, היא אומרת: "קח את הקולה, יש במשקה הזה תשע כפיות סוכר, זה לא נורמאלי, ועדיין, אנשים התרגלו שזה הנוזל המרכזי בחייהם. אבל קומפוסט מבחינתם זה בצד, זה למשוגעים. אני רוצה להזיז את הקולה הצידה, שיבינו שזה השיגעון, ולהכניס את הקומפוסט למרכז, שיבינו שזה הנורמלי, בלי זה, אין לנו סיכוי לייצר חיים בריאים בעיר שלנו" .

הרגל נוסף שצרי מתמרמרת עליו הוא הצורך הכפייתי בהפעלת המזגן מתחילת האביב ועד לסוף הסתיו. "אנשים חיים כל השנה עם חלונות סגורים, ובכלל שוכחים שמשעה ארבע בכל יום, בכל רחבי העיר הזו, שנושקת לים, מנשבת הרוח". את מי משרתים באמת כל ההרגלים הקלוקלים שלנו, שואלת צרי, החדירו לנו אותם אנשים שרק מעוניינים שנבזבז עוד ועוד כסף, ובעיקר, שלא נחשוב על מה באמת טוב לנו.

לקראת החגים כקונטרה לחבילות השי המצועצעות של תאגידי הסופרמרקטים וחברות הממתקים, מציעים ב-'עץבעיר' חבילת שי אקולוגית שמכילה מוצרים כמו יין אורגני, דבש, נורה חסכונית באנרגיה, ליפה למקלחת ועוד. על כל המוצרים שבחבילה ניתן לקרוא בפרוטרוט באתר, כולל פרטים אישיים של האדם שמייצר אותם. לדברי צרי, הרעיון הוא לקנות מוצר שאתה יודע מאיפה הוא הגיע "זה לא קפה מברזיל שאין לך מושג מי ארז אותו, כמה שילמו לבעל השדה ואיך הביאו אותו לכאן. דווקא בארץ שלנו מאוד קל לפגוש ולהכיר את היצרנים הקטנים וכאשר יש לך קשר, אפילו ברמת הידע הכללי ליצרן, אז המודעות שלך אליו, ההיכרות, אפילו השטחית שלך עמו, הופכת את השימוש במוצר לחוויה שונה לגמרי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully