וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין מתגאה ביהודים שלה

28.8.2008 / 21:35

נשיא פולין לשעבר קוושנייבסקי, קרא לפולנים "להתגאות בהיסטוריה המשותפת עם היהודים". לדבריו, "אנטישמיות קיימת בכל מקום"

פולין, בה בנו הנאצים את מחנות המוות הנוראיים ביותר במהלך מלחמת העולם השנייה, צריכה לעשות יותר כדי לחגוג את המורשת העשירה של היהודים, כך אמר היום (חמישי) נשיא פולין לשעבר אלכסנדר קוושנייבסקי. פולין היתה בעבר ביתה של הקהילה יהודית הגדולה בעולם, כל זאת לפני שהנאצים רצחו את מרבית אזרחיה היהודים במחנות הריכוז כגון אושוויץ וטרבלינקה.

"עלינו להתגאות בהיסטוריה המשותפת שלנו, אלף שנים של היסטוריה כזו", אמר קוושנייבסקי העומד בראש המועצה האירופית לסובלנות ופיוס, גוף חדש הנלחם באנטישמיות. "הבעיה היא שעבור קהילות יהודיות רבות ברחבי העולם, פולין מתקשרת באופן מיידי לשואה והנאצים. זהו חלק דרמטי בהיסטוריה, אך רק חלק אחד", הוסיף קוושנייבסקי.

במשך מאות שנים נחשבה פולין לאחת המדינות הסובלניות ביותר באירופה וסיפקה מקלט ליהודים שברחו מרדיפות במדינות אחרות ביבשת אירופה. לאחר חלוקתה על ידי שכנותיה החזקות רוסיה, פרוסיה ואוסטרו-הונגריה בשלהי המאה ה-18, החל גל אנטישמיות לבעבע ושיאו היה רציחת למעלה מ-90% מ-3 מיליון יהודי פולין בין 1939-1945.

מרבית הניצולים בחרו להגר מפולין אחרי המלחמה לישראל או לארצות הברית. מאז קריסת הקומוניזם ב-1989, פולין היתה עדה לתחיית העניין במסורת היהודית. באחרונה, הוסמכו הרבנים הראשונים מאז מלחמת העולם השניה בפולין.

קוושנייבסקי, שכיהן במשך שתי כהונות כנשיא השני של פולין הפוסט-קומוניסטית בין 1995-2005, תומך בתוכניות לפתוח מוזיאון חדש להיסטוריה יהודית בוורשה בשנה הבאה. "עלינו להראות שחיי היומיום המשותפים של הפולנים והיהודים היו עשירים מאד, אינטנסיביים ומעניינים", אמר .

כנשאל לגבי תופעת האנטישמיות בפולין המודרנית והדמוקרטית, אמר הפוליטקאי לשעבר: "אנטישמיות קיימת בכל מקום. למרבה הצער, גם במדינות בהן הקהילה ההודית קטנה מאד. פולין אינה אנטישמית יותר מאשר מדינות אירופיות אחרות. אך יש לה היסטוריה ארוכה, עשירה וקשה יותר עם היהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully