וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לברק אובמה יש חלום

טלי גולדשטין

28.8.2008 / 20:02

הלילה יישא אובמה את נאומו בוועידה הדמוקרטית. היום לפני 45 שנה, נשא לותר קינג את נאומו המפורסם בוושינגטון וההשוואה מתבקשת

המפלגה הדמוקרטית מתכוונת לציין הלילה (חמישי) את פתיחתו של עידן חדש בעוד ברק אובמה מקבל עליו את מועמדות המפלגה לנשיאות לפני קהל של מעל 70 אלף בני אדם. באי ומארגני הוועידה יעשו דרכם עם ערב ברחובות דנוור לאצטדיון הפוטבול "אינווסקו" ללילה האחרון של החגיגות שיעמוד כולו בסימן הנושא המרכזי של הקמפיין "שינוי שאפשר להאמין בו". אובמה, הידוע ברטוריקה המלהיבה שלו, צפוי לנצל את נאומו כדי להעביר את המסר שלו לגבי הדרך בה יסייע למדינתו כנשיא.

הפאר וההדר של האירוע – לכבודו הוקמו עמודים רומאיים באצטדיון ושיכלול מספר קטעים מוזיקליים בהם שירת ההימנון על ידי הזמרת והשחקנית ויוצאת "אמריקן איידול" ג'ניפר הדסון – הספיק כבר לשמש כנשק בידי המחנה הרפובליקני הטוען כי זוהי ראיה נוספת לכך שאובמה הוא בסך הכל סלבריטאי ללא כל תוכן.

אובמה מגשים את החלום של קינג

גזעו והמסר של אובמה גרמו לכך שכבר מתחילת הקמפיין הושווה הסנאטור השחור בתקשורת ללוחם זכויות השחורים בארצות הברית, הד"ר מרטין לותר קינג. בצירוף מקרים מוזר, נפל גם נאום קבלת המועמדות של אובמה על התאריך המדויק בו לפני 45 שנה, נשא קינג את נאומו המפורסם "יש לי חלום" בוושינגטון. יש כאלו שמתייחסים לנאום של אובמה הלילה כנאום "יש לי חלום 2".

"זה נראה כאילו הדמוקרטים מתכוננים לביאת הקיסר, הלא כן? ", תהה מושל מינסוטה טים פולנטי, הנמצא ברשימת המועמדים לסגן הנשיא של המועמד הרפובליקני לנשיאות ג'ון מקיין. "כל האירוע נושא תחושה של הפקה גדולה, בידור, רוח וצלצולים ואני חושב שהעמודים הרומאיים והתפאורה המורכבת הם מושלמים מאחר שלא הרבה עומד מאחוריהם וזוהי מטפורה מושלמת למוכנות ברק אובמה לנשיאות ארה"ב", הוסיף בציניות.

עם זאת, יש גם כאלו שהציניות עדיין לא השחיתה אותם והרואים במועמדות של אובמה התגשמות של חלום שלא היה יכול להתגשם לפני חמישה עשורים. "המועמדות של ברק לא היתה מתקבלת על הדעת לפני 50 שנה", אמר קלייבורן קרסון, שהיה בן 19 כשהקשיב לנאומו של קינג בצעדת המחאה בוושינגטון. באותה עת העולם השתנה במהירות – בתוך שלושה חודשים, הנשיא קנדי נרצח בדאלאס, וה"ביטלס" הופיעו בפעם הראשונה בתוכנית של אד סליבן – אך השינוי לא היה כה מהיר עבור קהילת השחורים באמריקה וחזונו של קינג לאומה עיוורת צבעים הדהד בעוצמה לכל רוחב הקשת הפוליטית.

מבחינות רבות קהל היעד של קינג ב-1963 זהה לקהל היעד אותו ינסה אובמה לכבוש היום: אמריקאים לבנים חשדנים. "אני חושב שיש קשר אמיתי בין קינג לאובמה", אמר קרסון, ראש המכון למחקר מרטין לותר קינג באוניברסיטת סטנפורד. "נאומו של קינג הביא להתרחבות התמיכה ברעיון של רפורמה במדיניות זכויות האזרח בקרב הלבנים. ולמרות שאובמה רוצה לרוץ כמועמד המתעלה מעל לגזע וצבע, למועמדותו עדיין יש משמעות סמלית עצומה", הוסיף.

בדומה לקינג, אחת מהסוגיות עמן נאלץ להתמודד אובמה היא כיצד לגרום לציבור הבוחרים להרגיש בנוח עם תמיכה במועמד בעל רקע בלתי רגיל - בן של אב קנייתי ואם לבנה מקנזס, שגדל בהוואי ובאינדונזיה. יועצי אובמה מעוניינים לנצל את הוועידה על מנת להתמודד עם נקודת התורפה הגדולה ביותר של המועמד הדמוקרטי בקרב ציבור הבוחרים המתנדנד: השונות שלו. סיפור חייו של אובמה בשילוב עם גזעו ושמו יוצא הדופן, מערימים בפניו אתגרים שאף מועמד אחר לא נאלץ להתמודד איתם לפני כן. "אני מבקש הרבה מהעם האמריקאי ואני יודע זאת", אמר אובמה בראיון בחודש שעבר, בו הודה שהזכייה בלבבות הבוחרים קשה יותר על רקע היותו שחור. "הביוגרפיה שלי אינה ביוגרפיה טיפוסית של נשיא ארה"ב", הוסיף.

לפיכך, על אובמה יהיה לשאת נאום שיפיג את כל החששות לגבי היותו נואם ללא תוכן ושחזונו אינו רק סיסמאות ריקות של "תקווה" ו"שינוי". למעשה, אובמה כמעט מחויב להעלות באוב את נאומו של קינג מול 75 אלף האנשים שיתכנסו הלילה באצטדיון. עם זאת, הוא לא צפוי לבזבז זמן רב בלחזור על הסיסמאות של מנהיג זכויות האזרח. "עליו להציג עצמו כמועמד האמריקאי לנשיאות ולא כמועמד האפרו-אמריקאי", אמר סטיבן לוקאס, פרופסור לרטוריקה פוליטית באוניברסיטת וויסקונסין. "עליו לעשות מעין דקונסטרקציה ודה-רדיקליזציה של החלום של קינג", הוסיף.

האם נהיה עדים לרגע היסטורי?

בגלל ההשוואה הבלתי נמנעת לנאום קינג, אתגר נוסף העומד בפני אובמה הלילה הוא לשאת נאום המשתווה באיכותו ובסגנונו לנאומו של קינג – הנחשב לאחד מהנאומים הטובים ביותר בהיסטוריה. "כל מי שיישא נאום באירוע כזה, יתמודד עם צלו של קינג ויושווה אליו", אמר לוקאס. "זהו חלק מהאתגר העצום שאובמה יצר לעצמו. לטוב או לרע, במכוון או במקרה, בפני אובמה עומד רף רטורי גבוה מאד ועליו לעמוד בו".

בעבור אובמה, כפי שהיה בעבור קינג, הנאום עלול להתגלות כמשנה חיים או מאידך לכישלון חרוץ. בסקרי דעת הקהל האחרונים, צמצם ג'ון מקיין את הפער מול אובמה. בנוסף, על אובמה להתגבר על הפילוג במפלגתו שלו ולהעביר את תומכי יריבתו לשעבר הילרי קלינטון לצדו או שמסע הבחירות שלו יסתיים לפני שיחל.

חלומו של קינג היה לתוצאה שלא היה יכול לקוות לה גם אם היה חי עוד מספר שנים. בניגוד לו, כפוליטיקאי, אובמה מתמודד עם התחושה של עתה או לעולם לא. הצורך שלו לנצח בבחירות בנובמבר יוצר עבורו ציפיות גבוהות מהרגיל. "מבחינה מסוימת, הוא צריך לעשות משהו דומה למה שקינג עשה", אמר קרסון. "לעשות מה שרטוריקנים גדולים באמת עושים: להציע חזון מושך לעתיד. לא רק לחבר מילים יחדיו אלא לחבר את המילים הנכונות כדי ליצור רגע היסטורי".

הרגע ההיסטורי לא תמיד ניכר בזמן התרחשותו. הכיסוי העיתונאי של נאומו של קינג ביום שאחרי לא היה יוצא מגדרו. "זה היה עוד נאום בסופו של יום ארוך", נזכר קרסון. נקווה שעבור אובמה, החוויה הלילה תהיה שונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully