וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביל קלינטון ישבח את אובמה ויצביע מקיין

טלי גולדשטין

27.8.2008 / 16:32

נשיא ארה"ב לשעבר יישא הערב נאום תמיכה באובמה. אך לא בטוח שיצליח להסתיר את הטינה שהוא רוחש לסנאטור שגבר על אשתו

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

ביל קלינטון וברק אובמה הם מהרבה בחינות שני צדדים של אותו מטבע. שני גברים שהגיעו משום מקום, נטולי קשרים והתגברו על כל הסיכויים. שניהם גודלו על ידי אמהות חד הוריות וסביהם במשפחות מעורבות עם אחים למחצה, עם אבות בלתי מעורבים, אבות חורגים וללא מודל גברי לחיקוי. לשניהם כוח רצון בלתי רגיל, חינוך יוקרתי, פיקחות, יכולת מולדת להסתגל ושניהם סמל לתקווה ושינוי בפוליטיקה האמריקאית.

אם מתעלמים מההקשר של מסע הבחירות השנה, השניים היו יכולים להיות חברים, אולי אפילו אחים במשפחה הדמוקרטית – ה"נשיא השחור הראשון" (כפי שכינתה הסופרת האפרו-אמריקאית טוני מוריסון בזמנו את ביל קלינטון) משמש כמורה רוחני של נשיא שחור אמיתי. אך ההקשר הוא הכול בפוליטיקה ובגלל זה, היחסים בין השניים רחוקים מלהיות קרובים.

יבצע את המשימה

כשהנשיא לשעבר יישא את נאומו הלילה, היום השלישי לוועידה הדמוקרטית בדנוור וערב הכתרתו הרשמית של אובמה כמועמד המפלגה, הוא יעשה מה שמצפים ממנו ולא "יזעזע את הספינה". לפי מקורביו, קלינטון ינסה לשכנע את הציבור כי לאובמה הקשיחות והחוכמה להיות מנהיג המדינה. אך אף שהנאום חשוב לקלינטון באותה מידה שהוא חשוב לאובמה, הקרובים אל הנשיא לשעבר אומרים כי קלינטון יישא את הנאום מתוך תחושה מסוימת של ניכור, שאולי אינה קשורה בכלל להפסד של אשתו הילרי בפריימריז לאובמה.

קלינטון כבר רמז אתמול, כי הוא מעדיף את המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין על פני אובמה. "נניח לדוגמה שאתה מצביע בבחירות, אמר קלינטון לתומכיו. "עומדים מולך מועמד X ומועמד Y. מועמד X מסכים איתך בכל דבר, אך אינך חושב שהוא יכול לממש את הבטחותיו. מועמד Y חולק עליך בחצי מהסוגיות. אבל אתה מאמין שלגבי החצי השני, הוא יעמוד במילתו. למי תצביע?"

"אובמה לא אוהב את קלינטון וקלינטון יודע זאת", אמר אחד מיועציו הוותיקים של קלינטון. "יש עדיין עבודה רבה בחזית של ביל קלינטון", אמר האוורד וולפסון, אסטרטג לשעבר של הילרי קלינטון בראיון "לניו ריפבליק". רגשות ביל נפגעו. "האגו שלו פצוע", אמר ברנדון היינס בן ה-20, צעיר הצירים במדינת מישיגן. "אבל אני חושב שבסופו של דבר, הוא יירתם לקמפיין אובמה".

השאלה האם כך מרגיש גם קלינטון לגבי אובמה ברורה פחות. יועציו של קלינטון אמרו כי הוא נשמע מריר מוקדם יותר הקיץ, אך נראה כי עכשיו הוא התגבר על הטינה. ברור לכול שאובמה וקלינטון הם חיות פוליטיות היכולות לגשר על הפערים אם יבינו שהתנהגות זו תועיל לשניהם בטווח הארוך. אך חבריו של קלינטון וקלינטון עצמו אינם בטוחים כי אובמה באמת מבין זאת .

היסטוריה של יריבות

לטינה בין קלינטון לאובמה יש היסטוריה ארוכה עוד מהזמן שבו קלינטון קרא למצביעים לא להאמין ל"אגדה הגדולה ביותר שאי פעם ראיתי", בהתייחסו לעלייתו המטאורית של אובמה בזירה הפוליטית. כמו כן, קלינטון, שמתפאר בפעילותו למען האפרו-אמריקאים וצמצום הפערים בחברה האמריקאית, נפגע עמוקות כשמחנה אובמה האשים אותו בגזענות. נקודה נוספת שהסבה עוגמת נפש לקלינטון במהלך הפריימריז היתה שמחנה אובמה חזר והדגיש את הצורך "לפתוח דף חדש" ולהביא לשינוי בפוליטיקה ובחברה בהתקפה ישירה של תקופת כהונתו של בוש וברמז עקיף גם לכהונתו של קלינטון.

פן נוסף במערכת היחסים הטעונה בין קלינטון לאובמה צץ השבוע בנוגע לנושא הנאום של הנשיא לשעבר בוועידה. כמה מיועציו התלוננו שלתת לקלינטון לשאת נאום על סוגיית הביטחון הלאומי במקום על הכלכלה היא טעות וניצול לא נכון של מיומנותיו והישגיו של קלינטון, שהביא לשגשוג כלכלי במהלך שמונה שנות כהונתו .

בתוך כך, הלילה צפוי לנאום גם המועמד לתפקיד סגן הנשיא של אובמה, הסנאטור מדלוואר ג'ו ביידן. ביידן, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הסנאט, צפוי לתקוף בחריפות את ג'ון מקיין וחוסר הבנתו הכלכלית. מקיין יספוג ככל הנראה ביקורת על כך שאינו מתחבר למצוקות האזרחים מן השורה מאחר שלו ולאשתו העשירה סינדי, בעלת אימפריית בירה, יש שבעה בתים בבעלותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully