וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא גאורגיה: "רוסיה משטה במערב"

טלי גולדשטין

27.8.2008 / 12:28

סאאקשווילי תקף את "ביריונותה של רוסיה" כלפי המערב, אך הוסיף כי לאחר המשבר בקווקז כל העולם מודע לכוחנותה של רוסיה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי העניק היום (רביעי) ראיון מיוחד לסוכנות הידיעות "רויטרס", בו האשים את רוסיה כי היא משטה בקהילה הבינלאומית וכי תוקפנותה נגד גאורגיה תשיג בסופו של דבר את התוצאה ההפוכה לה היא מצפה. "התנהלות רוסיה הופכת את הדברים לפשוטים יותר בעיני העולם. העולם נאלץ להתמודד עם מציאות אכזרית שלא רצה לשים לבו אליה בעבר, וכעת אתם יודעים עם מי יש לכם עסק", אמר.

"גאורגיה כעת מאוחדת יותר מתמיד", אמר סאאקשווילי. "אני מאמין כי העם מאוחד מתמיד. בנקודה הזו עשתה רוסיה שגיאה גדולה. אני לא עומד כבר במרכז העניינים. אני חושב שהאומה שלנו התבגרה", אמר. "הדומקרטיה תתחזק וההשפעה ארוכת הטווח של המשבר תהיה הפוכה לגמרי ממה שהתכוונה רוסיה".

סאאקשווילי, שהתראיין בלשכתו בבירה טביליסי, אמר עוד כי רוסיה מאז ומעולם הציבה לה ליעד לספח את גאורגיה וממשלת רוסיה מתכננת מבצע מסוג זה זמן רב. "רוסיה בפועל תמיד ניסתה לספח אותנו, רק שאף אחד בעולם לא רצה להקשיב לנו. כעת, המציאות היא כזו וכולם יכולים לראות אותה. כעת, אתם יודעים שרוסיה אינה רק מתווכת אובייקטיבית, אלא נמצאת בגאורגיה עם הטנקים שלה. זו בושה".

למרות ההחלטה החד צדדית של רוסיה להכיר בעצמאות החבלים הבדלנים דרום אוסטיה ואבחזיה – החלטה שזכתה לגינוי גורף בעולם כולו – אמר סאאקשווילי כי לפחות עתה הוא מרגיש צודק. לדבריו, החלטת רוסיה מראה לעולם מה טיבה האמיתי של רוסיה. "מה שטענו במשך שנים התגשם. למעשה, החשש הפך למציאות ואני חש שהוכחתי את צדקתי, למרות כל הסבל. הגיע הזמן לפקוח את העיניים ולראות מה קורה".

סאאקשווילי הוסיף כי למרות שצבא רוסיה גדול דיו בשביל למחוק את הצבא הגאורגי, רוסיה "מבלפת" את המערב. "הרוסים מהמרים מעבר ליכולתם. הם מנסים להתנהג כלפי המערב ואמריקה בבריונות וזה כבר מוגזם. אני חושב שהסיוע האמריקאי לגאורגיה ימשיך כמתוכנן. אך הדבר החשוב ביותר היא שגאורגיה תתאושש, תתגבר, תתפתח ותתחזק", הסביר.

סאאקשווילי מוכיח את צדקתו לעולם

ב-7 באוגוסט פרצה מלחמה בין רוסיה וגאורגיה, לאחר שהאחרונה הכניסה כוחות למחוזות הבדלנים. רוב התושבים מחזיקים באזרחות רוסית, והמליציות הבדלניות ממומנות על ידי הממשלה הרוסית, שמשתמשת בהן כמנוף ללחץ על הממשלה הגאורגית הפרו-מערבית, שפועלת להצטרף לברית נאט"ו.

במהלך שבועיים של לחימה כבשה רוסיה את דרום אוסטיה ואבחזיה, ופלשה לשטחים גאורגים נרחבים, כאשר הצבא הגאורגי נמצא בנסיגה מתמדת. אלפי אזרחים גאורגים ותושבי דרום אוסטיה נהרגו, ומאות אלפים הפכו לעקורים. לאחר שחתמו הצדדים על הסכם הפסקת אש בתיווך נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, טענה רוסיה כי אחד הסעיפים מאפשר לה להשאיר את כוחותיה בדרום אוסטיה ובאבחזיה, ובאזורי הביטחון שסביבם.

אתמול עבר העימות בקווקז מפסים של מלחמה לפסים של דיפלומטיה, אולם הוא מסרב לשכוך. נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב הודיע אתמול כי ארצו מכירה בעצמאותם של החבלים הבדלנים של גאורגיה, דרום אוסטיה ואבחזיה. מדוודב הורה למשרד החוץ להקים קשרים דיפלומטיים רשמים עם דרום אוסטיה ואבחזיה, ולמשרד הביטחון "לשמר בשטחיהם את השלום עד שהסכמי שיתוף פעולה ייחתמו בין הצדדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully