וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילרי קלינטון סולחת ושוכחת

טלי גולדשטין

27.8.2008 / 11:43

הסנאטורית, שהובסה ע"י אובמה בפריימריז וראתה את חלומותיה מתנפצים, נשאה נאום מרשים שלא הותיר ספק לגבי תמיכתה בסנאטור

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

בעוד בעלה יושב בקהל עם דמעות בעיניו ואלפי תומכיה מריעים בקול, הסנאטורית הילרי קלינטון שמה בצד את חלומותיה האישיים אמש (רביעי), ופנתה בקריאה נרגשת בוועידה הדמוקרטית בדנוור לאיחוד השורות מאחורי יריבה לשעבר, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ברק אובמה.

קלינטון, שהיתה בטוחה בעבר בניצחונה בפריימריז על ראשות המפלגה השנה, דאגה בנוסף להשאיר את הדלת פתוחה לאפשרות כי תתמודד על משרת הנשיאות פעם נוספת בעתיד. עם זאת, היא לא שכחה את התפקיד העיקרי שלה בוועידה – הבעת תמיכה שאינה משתמעת לשתי פנים באובמה. במהלך נאומה, שארך 23 דקות, לא הורגשו אפילו פעם אחת רגשות זעם או אכזבה שהיתה עלולה לחוש בעקבות הפסדה בפריימריז ושאולי עדיין מרגיש בעלה, ביל קלינטון.

למעשה, תהליך הפיוס והאיחוד בתוך המפלגה הושאר רובו ככולו בידי קלינטון, משימה אותה מילאה בנחישות המאפיינת אותה. "התמקדו במטרה", פקדה על תומכיה באותה נימה החלטית שליוותה את מאבקיה הציבוריים מאז ומתמיד – מפרשת מוניקה לווינסקי ועד הפריימריז הצמודים מול אובמה.

אך למרות אומץ הלב שהפגינה בציבור, לדברי ידידיה ומקורביה, עברו על קלינטון מספר ימים לא קלים. בנאום שנשאה לפני מספר ימים, רמזה קלינטון על המחיר הרגשי שגובים חיים באור הזרקורים, במיוחד עבור נשים. "זה לא רק בגלל הפוליטיקה", אמרה, "זה עניין אישי".

זה הזמן להתאחד

ואף על פי כן, הצליחה קלינטון למלא את שלוש המטרות שהציבה לעצמה בנאום. המשימה הראשונה שעמדה בפניה היתה להפיג חששות כלשהן שהיא אינה תומכת באופן מלא באובמה. כל סימן לספק היה מספק תחמושת למחנה הרפובליקני, המנסה בכל דרך לערער את הלגיטימיות של המועמד הדמוקרטי. "בין אם הצבעתם לי או הצבעתם לברק אובמה, זה הזמן להתאחד כמפלגה אחת עם מטרה אחת", אמרה קלינטון. "אנו צוות אחד. זה הקרב על העתיד וזהו קרב שאנו חייבים לנצח בו יחד", אמרה.

על קלינטון היה לשכנע את תומכיה כי אובמה יעביר את המסרים שרצתה היא בעצמה להעביר בקמפיין שלה ולעורר אותם לצאת נגד ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני לנשיאות. כמו כן, היה על קלינטון להציע סוג של סגירת מעגל לציבור הנשים שהצביעו עבורה והשקיעו את לבן בקמפיין שלה ולתת להן תחושה של הצלחה למרות התבוסה. קלינטון מילאה את כל שלושת היעדים בנאום עוצמתי שהעמיד את הקהל על רגליו.

עם זאת, הבעיה של קלינטון והדמוקרטים אינה דווקא הוועידה, בה נכחו צירים מנוסים דיים על מנת להבין ולקבל את הצורך להמשיך הלאה. על קלינטון להבטיח כי המסר שלה יגיע לקהל רחב יותר של תומכים – אלו שמאיימים כעת להצביע בעבור מקיין. ציבור בוחרים, שאינו בהכרח מזוהה עם המפלגה הדמוקרטית, יהיה קשה להשגה. גם הלילה המרשים של קלינטון, שהקרינה סמכות כה נשיאותית, לאו דווקא ישכנע אותם.

אך זו כבר לא אשמתה של קלינטון. היא עשתה את עבודתה נאמנה, לא הותירה שום ספק לגבי תמיכתה באובמה והאמונה כי הוא האדם המתאים. אמנם היא לא ניסתה להפריך את הטענות הקשות יותר שעלו נגד אובמה לגבי חוסר ניסיונו ומוכנותו לתפקיד נשיא ארה"ב, אך היא פיצתה על כך בשורה של עקיצות נגד מקיין, בהן הבהירה כי הוא לא חלופה לגיטימית עבור תומכיה המאוכזבים.

מגרעות מקיין

קלינטון סיימה את נאומה בסקירה ארוכה על מגרעותיו של מקיין. "ג'ון מקיין הוא חברי, הוא שירת את המדינה באומץ ובכבוד, אבל אנחנו לא צריכים ארבע שנים נוספות של השמונה שנים האחרונות", אמרה. "עוד האטה כלכלית ופחות ביטוח רפואי, מחירי דלק גבוהים ופחות אנרגיה חלופית, יותר מלחמה ופחות דיפלומטיה". משפטה האחרון היה "באמריקה אין מחסום קשה מידי, אין תקרה גבוהה מידי, בואו נבחר בברק אובמה וג'ו ביידן לעתיד המדינה. אתם לא עבדתם כל כך קשה ב-18 החודשים האחרונים או חיכיתם בשמונה השנים האחרונות כדי לסבול מנהיגות כושלת נוספת. בשום אופן, בשום פנים, רק לא מקיין".

"ג'ון מקיין אמר שהכלכלה יציבה. הוא לא חושב ש-47 מיליון בני אדם ללא ביטוח רפואי זו בעיה. ובשנת 2008 הוא עדיין חושב שזה בסדר שנשים מרוויחות פחות מגברים. עם אג'נדה כזאת זה לא פלא שקשה להבדיל בין מקיין לבוש", הוסיפה.

ביל - הבעל של...

כפי שצוין, אתגר נוסף שעמד בפני קלינטון היה הנשים שהצביעו עבורה, שראו בה סמל פמיניסטי, ופירשו את תבוסתה על ידי גבר צעיר יותר כמייצגת את האכזבות האישיות שלהן. אך גם להן סיפקה קלינטון מתן תוקף בכך שמיקמה את נאומה בהיסטוריה הפמיניסטית האמריקאית. "אני סאנטורית בארה"ב כי בשנת 1847 התאחדו בניו יורק הרבה נשים אמיצות וכמה גברים כדי להשתתף בכנס הראשון לזכויות נשים. הנשים הללו והגברים הביטו בעיני בנותיהם ודמיינו עולם שווה וטוב יותר. לפני 88 שנים הסעיף ה-19 בחוקה תוקן וכיום הבת שלי יכולה להצביע לאמה", אמרה.

אובמה שיבח את יריבתו לשעבר לאחר שצפה בנאומה בבית פרטי בבילינגס, קולורדו. "זה היה נאום מצוין וחזק", אמר. "אני חושב שהיא היתה יוצאת מכלל", הוסיף. אובמה אף התקשר לקלינטון ושוחח עמה מספר דקות והודה לה על תמיכתה.

בעוד המירוץ של קלינטון לבית הלבן הסתיים, לפחות לעת עתה, תומכיה יכולים לשאוב קצת נחמה מהעובדה שקמפיין אובמה העניק לה את אור הזרקורים אתמול בלילה. לפני נאומה הוצג על המרקע סרטון מרגש על חייה מלווה בקריינות של בתה צ'לסי. ואם היה קיים איזשהו ספק לגבי מקומה של קלינטון בדפי ההיסטוריה הפוליטית של ארצות הברית, הסרטון הפיג אותו לחלוטין. בסרטון ההוקרה, ביל קלינטון, נשיא ארה"ב לשעבר בכבודו ובעצמו, נקרא בפשטות "בעלה של הילרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully